IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Русия затяга хватката си върху медиите - "Руският Google" продаде началната си страница и новините на VK

Дългогодишното потискане на независимите медии в Русия се засили сериозно, след като Москва изпрати войските си в Украйна на 24 февруари

14:56 | 23.08.22 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Водещата руска интернет компания „Яндекс“ обяви във вторник, че е договорила продажбата на агрегатора си на новини и страницата yandex.ru на конкурента си VK в ход, който вероятно ще задълбочи ограничаването на достъпа в Русия до независими медии, съобщава Ройтерс.

Сделката, която е изцяло в акции и чрез която „Яндекс“ ще придобие 100% от услугата за доставка на храна Delivery Club, бележи значителна промяна в интернет средата в Русия, тъй като „Яндекс“ реално предава контрола над разпространението на онлайн съдържание на контролирана от държавата компания.

VK вече управлява най-голямата социална мрежа в Русия – ВКонтакте, а Москва блокира достъпа до някои чуждестранни платформи, включително Facebook и Instagram на Meta Platforms.

Дългогодишното потискане на независимите медии в Русия се засили сериозно, след като Москва изпрати войските си в Украйна на 24 февруари, прокарвайки забрана срещу това, което нарича „фалшива информация“ за въоръжените сили отменяйки възможността на много организации да се разпространяват свободно.

„Управителният съвет и мениджмънтът на „Яндекс“ заключиха, че интересите на акционерите на компанията са най-добре обслужени с преследването на стратегическо излизане от медийните ѝ бизнеси и изместване на фокуса върху други технологии и услуги“, казва „Яндескс“ в изявлението.

Вписаната на Nasdaq “Яндекс“, често наричаната „руския Google”, през последните години под заплахата от глоби изпълняваше исканията на Москва за това кои публикации могат да се показват в агрегатора ѝ на новини, което привлече критиките за въздействието върху свободата на словото.

Москва не е спряла достъпа до повечето чуждестранни медии, които остават със свободен достъп в Русия и в „Яндекс“, но резултатите от търсенията ограничават достъпа до всеки сайт, който комуникационният регулатор „Роскомнадзор“ е забранил, а много от тях са рускоезични независими медии.

През февруари „Яндекс“ започна да предупреждава руските потребители, търсещи информация за събитията в Украйна, за ненадеждна информация онлайн.

Бивш ръководител на Yandex News – Лев Гершензон, на 1 март описа „Яндекс“ като ключов елемент в прикриването на информация за конфликта в Украйна. „Яндекс“ отрича да е съучастник в цензурата.

„Купуваме нашата свобода“, казва източник близък до „Яндекс“. „Този бизнес е огромна тежест на краката ни. Това ще ни позволи да правим нашия бизнес значително деполитизирани, практически изцяло деполитизирани“.

„Яндекс“ доминира на пазара на онлайн търсения в Русия с дял от около 62%, посочва собственият ѝ аналитичен инструмент Yandex Radar. Делът на Google е около 36%, а на mail.ru на VK – под 1%.

Това надделяване над пазара вероятно ще продължи.

Yandex.ru представя серия от новини под полето си за търсене, следвана от поток от съдържание. Входната точка на компанията за търсене сега ще бъде ya.ru – сайт, който наподобява началната страница на Google и вече е популярен сред тези, които предпочитат изчистено търсене.

Yandex.ru, заедно с News и Zen, ще бъде преименувана на dzen.ru, заяви „Яндекс“, а VK ще поеме развитието и контрола над „съдържанието, облика и усещането“.

Сделката, подписана в понеделник, изисква антимонополно одобрение и се очаква да приключи през следващите месеци, заяви „Яндекс“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:58 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още