Държавните и правителствените ръководители в Европейския съюз (ЕС) постигнаха съгласие относно спасителния план за излизане от кризата. Фондът за възстановяване ще е в размер на 750 милиарда евро, от които 390 милиарда евро ще са под формата безвъзмездни средства, а другите 360 млрд. евро ще бъдат предоставени под формата на заеми. Но в кои направления ще бъдат инвестирани? Кореспондентите на Die Zeit за четирите най-големи страни в Европейския съюз, изключвайки Германия, представят приоритетите на Италия, Франция, Испания и Полша, пише Die Zeit.
Испания - туризъм на преден план
Кореспондентът Карин Финкенцелер пише, че в Испания извън туристическите центрове една пета от населението се счита за бедно още преди пандемията. В целия архипелаг са повече от 340 хил. Канарските острови са регионът с най-висок процент на бедност в Испания. Хуманитарната организация Oxfam се опасява, че още 50 хил. души са изложени на риск от бедност.
Испания ще получи точно 140 милиарда евро, които поиска от самото начало. Повече от половината от общата сума е под формата на грантове. Кастилия иска да осигури поне 100 млн. евро за Канарските острови.
Регионалният министър на туризма, индустрията и търговията на Канарските острови Яиса Кастия иска да превърне туризма в най-важния източник на доходи за архипелага. По-малко партитуризъм, но повече служители на дистанционна работа, които искат да се възползват от мекия климат през цялата година.
Министърът на икономиката Надя Калвиньо определи шест приоритетни стълба за икономиката: дигитализация, изследвания, енергиен преход, професионално образование и обучение, подобряване на обществените услуги и мерки срещу обезлюдяването в селските райони.
Полша - най-големият бенефициент
След присъединяването си към ЕС през 2004 г. Полша е най-големият нетен бенефициент в съюза. Въпреки това страната се счита за най-ефективният потребител на субсидии. Модерна пътна инфраструктура, конкурентно земеделие и процъфтяващи градове са атестат за това към днешна дата, отбелязва кореспондентът Улрих Крьокел.
Полша отпусна четири пакета стимули за преодоляване на кризата, които да подпомогнат оцеляването на по-малките компании. Със свежите пари от Брюксел полското правителство цели да генерира бъдещи инвестиции. Най-важният проект е нов „Централен транспортен хъб“, който трябва да бъде изграден между Варшава и Лодз до 2027 г. Десет линии за високоскоростни влакове ще водят от голямото летище до всички региони на Полша.
Селските и по-слабо развитите райони са особено важни за дясно консервативното правителство, което има свой лоялен електорат там. Поради това по-голямата част от европейските средства за Полша ще продължат да отиват по направление селскостопанска и структурна подкрепа, както и за енергиен преход в страната.
Франция - повече частична безработица, повече държава
След редица месеци лоши новини френският президент Еманюел Макрон успя да отпразнува брюкселските средства от около 40 милиарда евро за страната си.
Франция е един от най-големите нетни бенефициенти на фонда за възстановяване, чиято идея се роди съвместно между Макрон и германския канцлер Ангела Меркел.
40-те милиарда евро от спасителния план на ЕС трябва да се влеят във френския спасителен план от 100 милиарда евро. С част от средствата ще се подкрепи схемата за частична безработица, която се планира да продължи в дългосрочен план. "Парите от ЕС трябва да създават работни места", каза Макрон в телевизионно интервю. Освен това се обмисля държавата да подкрепи 300 хил. работни места, например в 3D индустрията или в обновяването на сгради, подчертава кореспондентът Аника Джорес.
Италия - ускорено инвестиране
„Можем да променим облика на Италия и да възстановим нейните позиции" – това заяви премиерът Джузепе Конте след приключване на срещата на върха на ЕС.
Италия е в очакване на 172 милиарда евро от Фонда за възстановяване. Според изчисленията на правителството в Рим средствата може да стигнат и до 209 милиарда евро. Делът на грантовете е намален до 81,4 милиарда, но има много повече средства за заеми при най-ниска лихва и с изключително дълъг срок на погасяване, информира кореспондентът Майкъл Браун.
Правителството вече стартира програмата "Бърза Италия". Чрез нея ще се инвестират 200 милиарда евро в десетки инфраструктурни проекти, предимно за разширяване на високоскоростните железопътни мрежи. 130 милиарда евро от тях вече са инвестирани, останалите 70 милиарда трябва да постъпят от Фонда за възстановяване.
За да направи ускори процесите на инвестиране на средства в икономиката, правителството вече въведе нов регламент за обществените поръчки. В бъдеще отпадат продължителните процедури за директно възлагане на поръчки под 5,2 милиона евро. От друга страна, големите проекти трябва да бъдат представени на търг със значително по-кратки срокове и оценките на въздействието върху околната среда трябва да бъдат ускорени.
По-подробен материал може да откриете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден