Индия е третият по големина потребител на енергия в световен мащаб. Според оценки на Международната агенция за енергетика (МАЕ) през следващите 20 години нуждите от енергия на страната ще растат повече от всяка друга страна по света. Това ще бъде резултат от ускоряването на икономическото развитие и растящия дял на градското население.
Увеличените нужди от енергия обаче поставят страната пред въпрос как да си доставят нужните количества без да разчитат на скъп внос, без замърсяване на въздуха и растящи емисии въглероден диоксид.
Според оценките на властите към 2030 година 60% от емисиите въглероден диоксид ще дойдат от инфраструктура и заводи, които към този момент все още не са построени.
От възможността за преход към чиста енергия до голяма степен ще зависи и бъдещето на индийската икономика, но за тази трансформация ще са нужни целенасочена политика и технологични нововъведения. И, разбира се - не малко средства. Анализите сочат, че през следващите 20 години Индия ще трябва да плати 1,4 трилиона долара за енергийна трансформация.
Ползите обаче ще са огромни, сред които и спестяване на пари от вноса на петрол. Ако страната успее да постигне планирания икономически растеж, вносът на петрол ще трябва да се утрои. Местните залежи намаляват и към 2040 година Индия ще трябва да внася около 90% от нуждите си от петрол. В момента този процент също не е никак малък - 75 на сто.
Тази голяма зависимост реално поставя Индия в опасност от волатилност на цените и прекъсване на доставките.
По тази причина и от МАЕ анализират възможностите пред Индия за изработването на концепции и обмисляне на инвестиции, които да ускорят енергийната трансформация. Предизвикателство ще бъдат сектори като транспорт, особено тежкотоварните превози, производството на стомана и цимент.
"Индия има забележителен успех в последните години, осигурявайки електроенергийна свързаност на милиони хора" отчита директорът на МАЕ Фатих Бирол. Според него през страната разчита все повече на възобновяемите енергийни източници и основно - на соларните паркове.


Части от Виница и Каменар остават без вода днес
България пита Турция за навлизането на кораб KAIROS в български води
Трагедия край София: 17-годишен падна с кола в язовир и се дави
Украйна посочи най-проблематичният въпрос от преговорите за мир
Силно земетресение в Турция
Шнабел от ЕЦБ каза, че е съгласна със залозите за повишение
IndiGo отмени планове заради закъсняло изпълнение на правилата
Полша обмисля нов LNG терминал, за да оформи газовите потоци в Европа след Русия
Стармър посреща Зеленски в „решаващ“ момент за преговорите за Украйна
Докато Лондон отново поглежда към Европа, щетите от Брекзит се оказаха по-големи
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Къде е най-вероятно да ви излъже таксиметров шофьор
10 коли, които бяха близко до съвършенството
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Крал Чарлз Трети мисли, че това ще е последната му Коледа
Кремъл иска да разбере резултатите от работата на САЩ с Киев
Вицепремиерът Дончев: Социалните партньори подкрепиха бюджета
България поиска разяснение от Турция за навлизането на KAIROS в наши води