IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Забраната на застраховките за танкери ще погребат руския петрол в морето

Русия, Китай и Индия нямат достатъчно голям собствен флот, който да може да се намеси на този пазар

16:49 | 19.06.22 г. 29
<p>
	<em>Снимка: Eddie Seal/Bloomberg</em></p>

Снимка: Eddie Seal/Bloomberg

Руският президент Владимир Путин ще има огромно финансово главоболие, ако световният танкерен флот закотви руския петрол.

Корабоплаването може да се наложи да направи точно това поради действията на Европейския съюз (ЕС) и евентуално на Обединеното кралство за прекратяване на достъпа до застраховки за корабите, превозващи руски петрол, пише Politico.eu.

Путин е изправен пред непосредствена забрана на продажбите на петрол по море за ЕС от края на тази година. Повечето търговци очакват той просто да премине към план Б, като доставя по-големи количества суров петрол до Китай и Индия.

Това обаче ще е трудно, ако международните танкери не могат да си осигурят застраховка, посочва медията.

ЕС вече се съгласи със санкции, които забраняват застраховането на руски петролни товари, а Обединеното кралство вероятно ще приложи собствена забрана, според пазарни източници. Лондон е центърът на световната търговия с морско застраховане и ако се съчетае с Брюксел по този въпрос, възможностите на Путин да си осигурява застраховки за танкерите ще бъдат силно ограничени.

„Освен ако корабите не сменят [своята] застрахователна компания, тогава 90 процента от световния флот внезапно ще бъдат забранени за руски товари“, казва Ерик Брукхейзен, глобален мениджър изследвания и консултации на танкери в брокерската и консултантска фирма Poten & Partners.

Глобалната корабна индустрия разчита на застраховка за покриване на рискове и щети на товарите и корабите. Индустрията се нужда е и от покритие на отговорността в случай на потенциално огромни многомилиардни загуби от неблагоприятни събития, например сблъсък, нефтен разлив и т.н.

Повечето такива застраховки се предоставят чрез клубове за защита и обезщетение - взаимни организации, където собствениците на кораби обединяват своите рискове. Те са базирани главно в ЕС и Великобритания.

Малко вероятно е големи корабни компании да напуснат тези международни застрахователни пулове и да се включат в руски или китайски такива, за да заобиколят забраните. Евентуално такова решение ще има сериозни последствия за съответните компании и те на практика ще изгубят другите си товари и ще обработват само руски петролни товари.

Русия, Китай и Индия нямат достатъчно голям собствен флот, който да може да се намеси на този пазар. След това са самите застрахователи, които не искат да попаднат под удара на международните санкции.

„Виждаме как хората стават малко по-предпазливи за това, което правят, задават много повече въпроси, за да се опитат да разберат кой точно е собственик на петрола, откъде идва, какъв е произходът му“, коментира Маркъс Бейкър, глобален ръководител морски превози и карго в Marsh.

Засега всички погледи са насочени към Обединеното кралство, за да видят каква ще бъде точната формулировка на забраната - поради огромното въздействие върху застрахователната индустрия чрез Lloyds и P&I клубовете, базирани там. Британското външно министерство отказа да коментира дали такава забрана ще бъде въведена скоро.

За застрахователните компании обаче ще е трудно да се ориентират в това „минно поле“. Някои корабни компании заобикаляйки съществуващите ограничения, като сменят товарите в морето или премаркират петрола като източник извън Русия – като казахстански например.

Има и други утвърдени техники за „укритие“, които се използват, например за ирански и венецуелски петролни превози – вкл. т.нар. „призрачна армада“ от около 200 кораба, която пренася петрол по света, като пътува без радари и акостира в повече слаби пристанища.

Има допълнителна перспектива държавни гаранции да бъдат използвани за поддържане на притока на петрол, идея, предложена от бившия руски президент Дмитрий Медведев. Китайски и индийски застрахователи също биха могли да се намесят, за да осигурят известно покритие. Те обаче може да се затруднят с презастраховането.

В крайна сметка Русия може да не е в състояние напълно да замени глобалните танкери, засегнати от ограниченията, според експерти по корабоплаване. Вероятно руснаците ще се опитат да наемат или поддържат, или да получат контрол над повече плавателни съдове, които ще могат да притежават или управляват. Последното обаче ще представлява значително усилие и едва ли ще е достатъчно за поддържане на пълния поток на руския петролен износ.

Въпреки че застрахователната забрана вероятно ще ограничи способността на Русия да пренасочи продажбите си на петрол, въздействието може да не е непременно ясно: ограниченото предлагане на глобален петрол означава, че всякакви по-нататъшни ограничения върху руския износ могат да повишат цената. Това ще окаже силен натиск върху западните икономики.

Ето защо някои учени, като Оливие Бланшар, старши научен сътрудник в Института за международна икономика Peterson, отхвърлят идеята за забрана на застраховката като контрапродуктивна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:13 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

19
rate up comment 5 rate down comment 7
0pk
преди 1 година
Преди седмица тука четох в една статия, че ги карали без застраховки танкерите, а в друга се радваха, как тпите руснаци го продавали под пазарна цена петрола с голя отстъпка - само и само да им го купуват. Връзка между двете работи няма смисъл да се прави. :] Сега надменно обясняват, как липсата на застраховки щели да погребат руския петрол. Значи англичаните остават без приходи и най вече без информация къде каква търговска сделка се сключва, обече е важно да го отбележим като победа. :D От толкоз погребване, запада сам се закопава все по-надълбоко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 7 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
Добре че са опорчиците в сайта , да та се светна че лекарствата се правят в еритрея , автомобилите и камионите в судан , от сомалия ми идва храната , от венецуела цялата машинария , бразилия е водеща космическа сила , а всичката търговия се прави с рубли ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 3 rate down comment 9
Императорът
преди 1 година
Еми хубаво, значи ще има нови играчи в Топ 20. После тия - от сегашните Топ 20 ще реват много. Има половин година за реакция - нито Русия ще се примири да остане без износ, нито клиентите и ще са ок да останат без енергия, защото САЩ и пуделите им са решили да ги изнудват. И друго - зелков - тия със 70% в БВП (това нз как го изчисли) вече все по-малко произвеждат като РЕАЛНИ стоки. А то това е важното.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 6 rate down comment 7
zelka007
преди 1 година
На този концепцията за чиповете и софтуера му е тъмна индия . Той има дефицит на знания от общ характер ... :))) ... Идеята му за добивна промишленост , металургия , химическа промишленост , текстилна промишленост , медицински изделия , медицина , образователна система , енергетика , и как всичко това е споено от финансите и търговията е на дете от предучилищната възрастова група и се събира на половин страница А4 . А има претенции да дращи в сайт за икономика ... :))) ... А ти говориш за връхтъ на сладоледа електроника от най-висш порядък и софтуер , та той не знае що е то кондензатор , и съпротивление , и бобина ... Този се е натъпкАл с лафове от лавров , песков и медведев и е решил , че ще ни осветлява с мудрите им , и сме длъжни да немеем в захлас ... Сбъркана работа ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 3 rate down comment 4
aldy
преди 1 година
Правилно е "100 тонен".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 5 rate down comment 5
aldy
преди 1 година
защото бъдещето е в електрификацията === Аз живея в днешния ден и бъдещето не ме интересува. За всички то е горе-долу едно - метър и педесе под кота Нула. А и ти като всички незнайковци нямаш представа в колко неща от бита има пипнато по нещо от руснаците. За Apple и Samsung само три са компаниите в света, които са в състояние да произведат свръхчисти материали и една от тях е руска. В около 80% от светодиодното осветление подложките на светодиодите са руско производство. Подложките на много чипове също са руска майстория. Естествено, че на тях никой няма да напише нищо за Русия. Преди време срещнах публикация за изработен 100 тонов рубинов монокристал за някаква научна разработка, сещаш се къде. Около 40% от БВП в РФ се формира от промишлеността, а не от берберите. Схващаш за какво намеквам. Затова сега "мижавата" икономика обърна колата на "циливилизования" свят, на който 80% от БВП се правеше от услуги. Такива страни в условия на кризи са като картонени къщи. Това виждаме и на практика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 3
Hahoto2
преди 1 година
Алаба - бала!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 9 rate down comment 7
Solar Power
преди 1 година
Дай една стока у вас на която да пише сделано в русия и заповядай да продължим. Петрол и газ мен не ме вълнува. Офгрид съм 7 години и дори колата е на ток защото бъдещето е в електрификацията :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 8 rate down comment 6
Solar Power
преди 1 година
Няма смисъл :) В тях всички зтоки са немски или китайски с американски чипове и американски софтуер. Даже и в русия е така ама той си знае :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 8 rate down comment 7
Gocho
преди 1 година
А и без петел да съмне а
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още