Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Недостиг на чипове, батерии, суровини, а сега и на таланти тресе автоиндустрията

Производството на батерии се очертава като важен крайъгълен камък за електрическата мобилност, но има ли достатъчно инженери, които да осигурят тласъка?

Недостиг на чипове, батерии, суровини, а сега и на таланти тресе автоиндустрията

Снимка: Bloomberg L.P.

Продължават дискусиите относно липсата на коли, чипове, батерии и всякакви суровини, необходими на автомобилната индустрия, било то кобалт, никел или литий. Но това не е всичко. Секторът се сблъсква с още една криза – недостига на квалифицирани кадри, които притежават необходимите умения за интензификацията на прехода към електрическа мобилност, част от по-мащабния план за борба с изменението на климата и постигане на въглероден неутралитет.

Недостигът на таланти е особено очевиден при производството на електромобилни батерии, пише Bloomberg.

По време на онлайн събитието Battery Brunch, организирано от Volta Foundation, организация с нестопанска цел, за пореден път е засегната темата за недостига на квалифициран персонал за фабриките на най-големия производител на електромобили в света Tesla Inc. 

Още по темата

Ако най-ценната автомобилна компания в света, с милиони поддръжници и главен изпълнителен директор, който е и най-богатият човек на планетата, изпитва проблеми при набирането на служители, какво остава за останалата част от индустрията?

Tesla работи за масово производство на електромобили повече от десетилетие. Това все още са относително неизследвани води за традиционните автомобилни производители. Разбира се, General Motors Co. се занимава с проекти за електромобили още от дните на EV1 – първата електрическа кола, която се произвежда с търговски цели от компанията между 1996 г. и 1999 г. Но проектирането, планирането, наемането на персонал и комерсиалното изграждане на електромобили започна да се развива широко едва през последните няколко години.

Съществуват над 10 големи фабрики за електромобилни батерии, които са изградени или се намират в процес на строеж или проектиране в САЩ, които ще създадат хиляди работни места. И докато компаниите търсят необходимия работен потенциал, кандидат-служителите преценяват размера на заплатите.

Средните нива на възнагражденията за инженери в областта на батериите в САЩ се увеличават постоянно. През 2021 г. заплатата в сектора варира от около 100 хил. долара годишно за младши инженер до близо 200 хил. долара за директор, според доклад на Volta.

Висшите мениджъри в сегмента дори съобщават за заплати от близо 400 хил. долара годишно.

„Един старши инженер в сектора с батерии в САЩ понякога може да взима толкова, колкото финансов директор“, споделя Кичао Ху, главен изпълнителен директор на SES AI, стартъп за твърдотелни батерии, подкрепен от GM и Hyundai Motor. "Цялата тази индустрия сега не е устойчива заради хората и суровините“, добавя той.

Базираната в Уобърн, Масачузетс, компания разполага с човек, който отговаря за подбора на кадри, макар че Ху понякога разчита на външна фирма за определени позиции. Подобна външна помощ се използва рядко, тъй като таксите при осигуряване на човек за определена позиция достигат до 35%.

Инженер, специализиран в производството на батерии, който работи за голям производител на автомобили, посочва, че отделите „Човешки ресурси“ в Rivian, Ford, Tesla, Amazon и CATL редовно изскачат във входящата му кутия със съобщения в LinkedIn.

Инженерна степен е едно нещо; опитът в решаването на проблеми в завода или при снабдяването на суровини е съвсем друго.

Разширяването на едно производствено съоръжение е трудна задача. Може да отнеме години, за да се произведат достатъчно добри батерии, за да бъдат печеливши. Но тук недостигът не е свързан само с големите инженери, които реално движат тези процеси. Има дефицит и на поточни работници.

„Тук не става въпрос само за висококвалифицираните, а и тези със средна квалификация“, казва Райън Мелсерт, който взима дейно участие в изграждането на фабриката на Tesla и Panasonic в Невада, преди да стане главен изпълнителен директор на American Battery Technology, компания за рециклиране на батерии.

Плановете на Tesla за разширяване на фабриката близо до Рино са блокирани от недостига на работници, изтъква Мелсерт, добавяйки: „Те не могат да намерят достатъчно работна ръка, дори в Северна Невада, за да оправдаят разширяването“.

Йен Т. Йе, също инженер в областта на батериите, превърнал се в предприемач, който основава Volta Foundation с приятели от Масачузетския технологичен институт, споделя, че е разговарял с университети и лаборатории в опит да създаде нещо като ферма за таланти за автомобилната индустрия. За момента планът му се намира едва в начален стадий.

„Развитието на работната сила е ключовият въпрос“, изтъква Йе. „Ако не решим това, американците няма да бъдат лидерът, който искат да са в надпреварата при батериите“, добавя той.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

0
 
0
 
5
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Като няма стандарт, стандартни компоненти, всичко е скъпо и трудоемко.
2
 
1
 
4
ing5rov до: potentielle_energie
преди 1 месец
ъхъ ... и после печене на плоски камъни над огъня ... 100 % екологично ...
0
 
0
 
3
преди 1 месец
Няма профилна снимка
антиинфлационната политика включва:Jato is a type of rotary hand quern or grinder in the Himalayan region of Nepal, Sikkim, Darjeeling and Bhutan. It is a traditional tool to grind grains.
2
 
4
 
2
cyclop до: nkavrakov1982
преди 1 месец
Да бе! Искаш да убиеш планетата с тия конски пръдни ли!
1
 
5
 
1
преди 1 месец
Предлагам да се върнем към файтоните-две кончета отпред,зелен превоз,и каляски..

Още от Анализи
Tesla е на върха на балон, който може да се спука през следващите няколко години