Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Съкращенията в производството на автомобили са здравословни за сектора

Те са болезнени, но ще помогнат за така необходимото възстановяване на баланса

Съкращенията в производството на автомобили са здравословни за сектора

Снимка: Bloomberg

Световните производители на автомобилни намаляват прогнозите за производство, което ще струва на света стотици хиляди автомобили през следващите месеци. Но всякакви притеснения относно този резултат дават невярна представа за основните проблеми на една индустрия, тормозена от забавяне на продажбите и прекомерно производство преди пандемията. В действителност последните съкращения само ще помогнат за така необходимото (макар и болезнено) възстановяване на баланса в сектора, пише Анджани Триведи за Bloomberg.

Още по темата
Съкращенията дойдоха трудно и бързо: най-големият автомобилен производител в света, Toyota, през септември преработи прогнозата си за производството за годината. Други японски производители, като Nissan и Honda, направиха същото. Във Великобритания продукцията спадна рязко през юли, отбелязвайки най-лошото представяне през този месец от 1956 г. В САЩ към края на август предлагането беше с 50% под нивото от миналата година и със 70% под това от 2019 г., според Cox Automotive. Междувременно производството може да бъде намалено с повече от 450 000 превозни средства в Северна Америка през втората половина на годината - и с 1,5 милиона бройки за цялата година.

Перспективата за по-малко автомобили, слизащи от поточните линии, може да е тревожна, но това трябваше да се случи, дори преди шока от пандемията. „Пикът при колите“ беше неизбежен, ако вече не и осъзнат. В този контекст наличието на по-малко превозни средства не е непременно лошо нещо - и може би трябва да се счита за новата нормалност.

Вижте какво се случваше преди Covid-19. Пазарът беше наводнен с автомобили - купувачите бяха примамени в шоурумите от стимули, намаления на цените и технически екстри. Производителите на автомобили бяха изправени пред строги регулации за емисиите, заплахата от технологиите и търговските търкания, които повишават себестойността на колите. 

В началото на 2020 г. Фолкмар Денер, главен изпълнителен директор на Robert Bosch GmbH, един от най-големите доставчици на автомобилни части в света, заяви: „Напълно е възможно е да сме преминали върха на автомобилното производство“, след като неговата компания обяви съкращаване на работни места и спад на печалбата. Очакваше се глобалното производство на автомобили да спадне за трета поредна година, тъй като търсенето се бе свило и остана непроменено през 2020 г.

През цялото време печалбите на автомобилните производители едва растяха, маржовете изтъняваха, а контролирането на разходите беше най-голямото предизвикателство. Въпреки това производството продължи да върви, тъй като компаниите не виждаха друг изход от затруднението. Толкова голям беше страхът от това, което ще дойде от свиващата се световна автомобилна индустрия, че дори Международният валутен фонд алармира. В своя доклад за световната икономическа перспектива през октомври 2019 г. МВФ отбеляза, че секторът представлява 5,7% от глобалната икономическа продукция и около 8% от световния износ на стоки.

Огромното съкращение на производството сега може би очертава мрачна картина за това, което предстои за световната икономика. Но това е само ако компаниите продължават да правят това, което винаги са правили. Избухването на коронавируса - и съпътстващите недостиг и спиране на веригата за доставки - сега тласна автомобилните производители към това, което преди не искаха да правят. Това е нещо добро. С последните цели за чист въздух, кой изобщо се нуждае от толкова много автомобили? Особено след като продължават да поскъпват.

Разбира се, може да има разочаровани потенциални купувачи, които не могат да се сдобият с нова кола веднага, или компании, които не печелят толкова, колкото биха могли. Но отстъплението трябва да доведе до по-задълбочено преосмисляне на бизнес моделите, особено след като сега производителите на автомобили имат сигурността на буферите за печалбата и значителните оперативни маржове, благодарение на дисбаланса между търсене и предлагане. Компаниите могат дори да направят крачка отвъд замяната на газовите превозни средства с електрически, и да обмислят да правят по-малко, по-добри и по-екологични автомобили.

Всеки импулс за игнориране на тази възможност и за завръщане към обичайния бизнес, бълвайки купчини автомобили, които производителите на автомобили смятат, че потребителите искат, би бил погрешен - и в крайна сметка много по-болезнен.

По статията работиха: Петър Нейков, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

1
 
0
 
4
ing5rov до: bgMan
преди 4 седмици
евро ценности , бегеманов ...
1
 
5
 
3
преди 4 седмици
И за планетата също. Защо се правят автомобилите така, че след 5-7 години ако не се сменят да не стават за нищо, освен да се пробутват на мизерници като българските тарикат-идиотии например. Твърде много отпадъци и похабена енергия за производство.
3
 
2
 
2
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
За сектора може и да са здравословни, но за потребителите хич не са с новите цени +30%.
3
 
1
 
1
преди 4 седмици
да съкращават , щото нови тигри се очертават на балканите и у нас ... от догодина строим , по-догодина , който съкратил , съкратил . започваме ги по азбучен ред ...

Още от Анализи
Европа няма да се превърне във военна сила. Не й и трябва!