Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Трамваите се завръщат в Европа под натиска за декарбонизация

В много европейски градове трамваите тръгват още в началото на 20 в., но трасетата бяха изоставени с навлизането на автомобилите

Трамваите се завръщат в Европа под натиска за декарбонизация

Лисабон. Снимка: Bloomberg LP

Трамваите се завръщат в редица европейски градове под натиска на плановете за нисковъглеродна икономика, пише в коментар европейското издание Politico. В тях емисиите от транспорта трябва да намалеят с 90% до 2050 година.

Според Politico много европейски държави, включително и Португалия, където жълтите трамваи са емблематична част от столицата, са включили проекти, свързани с този вид транспорт, в своите планове за възстановяване.

Трамваите започват да се движат в европейските градове още в първата половина на миналия век. По-късно обаче те бяха изоставени, особено на Запад, на фона на навлизането на автомобилния транспорт.

Още по темата

Лисабон до голяма степен опазва своите трамвайни линии благодарение на географията - стръмните хълмове, на които е изграден, както и заради тесните улички, по които трудно преминават автобусите. Но въпреки това, заради лошото управление и там в края на 20-ти век някои линии бяха затворени.

Градските власти на португалската столица поеха управлението на системата през 2017 година и заработиха за връщането на старата слава на лисабонския трамвай, включително и в центъра на града, където някои от услугите се предлагат още от края на 20-те години на миналия век.

Преди дни властите в града обявиха, че ще похарчат 43 млн. евро за закупуване на 15 нови трамвая.

Подобен ентусиазъм има и в други европейски градове - чертаят се планове за възстановяване на стари трамвайни трасета, както и планиране на нови. Пример е Берлин, където в източната част трамваите все още се движат по релсите, изградени още преди Втората световна война. В западната част обаче голяма част от трасетата са премахнати след политиката на градските власти в полза на автомобилния трафик в периода между 1954-1967 година.

Но сега трамваят се завръща и в германската столица с проекти за възстановяване на маршритути в старата част на Западен Берлин, както и до сателитни градчета. Плановете са да бъдат изградени допълнително 70 километра трамвайни трасета в следващите 15 години.

Милиони се харчат за възстановяването на трамвайните линии в Милано, Рим, както и в Севиля. В испанския град първият трамвай е тръгнал още през 1897 година, но през 60-те години на миналия век е бил зарязан. Линията е възстановена отново през 2007 година, посочва Politico.

В Източна Европа славата на трамваите така и не е помръквала - те са част от инфраструктурата на Прага, Будапеща и Варшава, но и там се търсят начини за разширяване на мрежата. София не е изключение - трамваи в нашата столица се движат още от 1901 година. По данни на "Столичния електротранспорт" в града има 15 трамвайни линии.

Възстановяването на трамвайните линии обаче не е единствената амбиция в Европа. В Лисабон например търсят начин да захранят трасетата със зелена енергия. Плановете са соларни панели с общ капацитет от 2 мегавата да доставят нужното електричество за около 1/5 от системата на обществения транспорт, в която ще се включат и електробуси и автобуси, задвижвани с водород.

Целта е публичният транспорт да бъде по-зелен и да бъде намален трафикът на частни автомобили с около 54%.

По статията работи: Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

2
 
1
 
1
преди 3 седмици
Към файтоните трябва да се върнем ...

Още от Анализи
Икономистите на знаят всичко за икономиката