Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Пазарната стойност на Paradise и Serdika Center намалява с близо 30 млн. евро

Наемателите в търговските центрове на NEPI Rockcastle в София регистрират най-голям спад на приходите от продажби в ЦИЕ през юни

Пазарната стойност на Paradise и Serdika Center намалява с близо 30 млн. евро

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Пазарната стойност на моловете Paradise Center и Serdika Center, които са собственост на южноафриканския фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcastle, е намаляла с 29,778 млн. евро към юни тази година спрямо декември 2019 г., сочи отчетът на компанията за първото полугодие.

Фондът придоби двата търговски центъра, които са сред най-големите в столицата, през 2017 г. за общата сума от малко над 450 млн. евро. Към края на миналата година двата мола са се оценявали на 514,770 млн. евро, докато към юни тази година пазарната им стойност се е свила до 486,593 млн. евро.

Спадът е в унисон с представянето на общия портфейл с инвестиционни имоти на южноафриканския фонд, който притежава търговски центрове и в Румъния, Полша, Унгария, Словакия, Хърватия, Сърбия, Чехия и Литва. Той е загубил 237 млн. евро от пазарната си стойност и към юни тази година се оценява на 5,832 млрд. евро.

В същото време приходите от продажби на наемателите в търговските центрове в София на NEPI са регистрирали най-голям спад на годишна основа през юни сред страните от Централна и Източна Европа, в които компанията е представена, става ясно още от отчета й.

През юни приходите от продажби на наемателите в двата мола са спаднали с 26% спрямо същия период на миналата година. Двуцифрен спад е отчетен и в Унгария – с 24%, докато търговските центрове в Чехия и Полша се възстановяват по-бързо с понижение от съответно 5,5% и 8,5%.

Сърбия е единствената страна, в която приходите от продажби на наемателите през юни са надминали нивата от юни 2019 г. с 25,3% благодарение на силното представяне на моловете в Нови Сад и Крагуевац.

Още по темата
Като цяло NEPI регистрира по-силно възстановяване във вторичните градове и на по-малките търговски центрове, тъй като големите молове на централни локации в столици като Букурещ, Будапеща и София разчитат повече на трафика от офис служители.

След постепенната отмяна на мерките на правителствата в страните в региона за овладяване на разпространението на коронавируса 96% от общата брутна отдаваема площ на търговските центрове на NEPI в ЦИЕ функционира, а приходите от продажби на работещите на пълен капацитет наематели в моловете на компанията са достигнали през юни 88% от нивата си към същия месец на предходната година.

След повторното отваряне на търговските центрове посещаемостта постепенно се е възстановила и през юли е достигнала на 75% нивата от предходната година. Към средата на август са постигнати споразумения за отлагане на плащания и отстъпки от наемите за наематели в обекти на NEPI, съставляващи 66% от брутните приходи от наеми на компанията, включително с повечето основни и международни наематели, съобщава още компанията. Повечето от продължаващите все още преговори се очаква да бъдат финализирани до края на третото тримесечие на тази година. През първото полугодие NEPI е събрала 72% от дължимите наеми преди отстъпките и отлаганията.

Фалитите на наематели са били ограничени до няколко малки местни оператора, в резултат на което свободните брутни отдаваеми площи в търговските центрове на фонда са се увеличили незначително до около 4% към края на юли. Най-много са свободните площи в Полша (7,5%) и в Унгария (6,3%), а най-ниско е равнището им в Литва (0,8%) и Румъния (2%).

Въпреки затрудненията заради коронавируса компанията е продължила да подписва нови договори за наем и да подновява съществуващи. През първото полугодие са били подписани 234 нови наемни договора при сходни условия с периода преди COVID-19. Фондът е получил запитвания от някои наематели за замяна на базовия наем с вариращ, но в тази посока не са направени значителни отстъпки в краткосрочен план.

Двуцифрен спад на печалбата

Коронавирусната криза е оказала значително негативно въздействие върху резултатите на NEPI през първото полугодие като нетната оперативна печалба е намаляла с 19,8% спрямо същия период на миналата година.

Печалбата през първото полугодие преди данъци, такси и амортизации е възлязла на 149,6 млн. евро спрямо 199,7 млн. евро година по-рано. Печалбата на акция, разпределена сред акционерите през първото полугодие, е 19,66 евроцента и е с 32% по-ниска спрямо 29,02 евроцента през първото полугодие на миналата година.

Към края на юни южноафриканският фонд разполага с ликвидни средства на стойност 379 млн. евро. Съотношението между дълга и собствения капитал е 36,1%, което е малко над стратегическата цел на компанията от 35%. Повишаването на съотношението се дължи на обезценяването на портфейла с имоти с 3,4% спрямо декември 2019 г., посочва NEPI в отчета си.

Компанията съобщава, че задействането на Рамката за зелено финансиране и успешното емитиране на необезпечени зелени облигации на стойност 500 млн. евро през юли са подобрили още повече ликвидностите й, като те са нараснали до 862 млн. евро. Освен това тя е удължила средния матуритет на дълга си от 3,6 години към 30 юни на 4,5 години след емитирането.

Въпреки трудната среда NEPI е открила нов търговски център в Търгу Муреш в Румъния с брутна отдаваема площ от 40 200 кв. м. и е завършил разширяването и преустройството на търговски центрове в северната ни съседка и в Чехия. Общите инвестиции в нови проекти през първото полугодие са възлезли на 84 млн. евро и компанията планира да инвестира още 78 млн. евро през вторите шест месеца на тази година. Към момента нито един проект на компанията, която има намерение за построи и нов търговски център в Пловдив, не е отменен, става ясно от отчета.

През август компанията финализира сделката за продажбата на румънския си портфейл с офис сгради за сумата от 307 млн. евро на израелската компания AFI Europe.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Печалбата на Jumbo в България спада с над 1 млн. евро през първото полугодие