Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Акционерите на Lufthansa одобриха влизането на държавата в компанията

Акциите на авиокомпанията скочиха с 9,1 на сто до 10,47 евро след новината за спасението ѝ

Акционерите на Lufthansa одобриха влизането на държавата в компанията

Момент от извънредното Общо събрание на акционерите. Снимка: EPA/OLIVER ROESLER

Над шест часа продължи виртуалното общо събрание на Lufthansa. Повече от 600 въпроса бяха изпратени предварително. Но в 18.10 ч. местно време беше ясно, че спасителният пакет ще получи необходимото мнозинство от две трети от присъстващите акционери. 98,04% от тях окончателно одобриха спасителния пакет на авиокомпанията

След вота акциите на Lufthansa разшириха ръста си в късната сесия и цената се повиши с 9,1 процента до 10,47 евро. Акциите на Lufthansa приключиха търговията ма Xetra на цена 9,59 евро.

Още по темата

Преди това обаче акционерите сериозно разкритикуваха спасителния пакет за авиокомпанията. „Защо държавата може да спечели пари от спасяването на Lufthansa, докато съществуващите акционери трябва да кървят?", попита Патрик Шухтер, портфолио мениджър а в Union Investment.

Преди всичко влизането на държавата с 20 процента при преференциална цена от 2,56 евро смущава акционерите, преди всичко основния акционер Хайнц Херман Тийле. Освен това има критика към олихвяването на планираното мълчаливо участие в обем от 5,7 милиарда евро, който трябва да нарасне до 9,5 процента след 2027 година.

Федералното правителство демонстрира облекчение. Сега пред групата има перспектива "да се изправи и оцелее в момент на най-трудното предизвикателство в своята история", заяви федералният министър на икономиката Петер Алтмайер в Берлин в четвъртък, цитиран от Handelsblatt. Lufthansa има шансa, казва той, да излезе по-силна от всичко това. Участието ще продължи „нито ден по-дълго", отколкото е необходимо. Федералното правителство няма да се намесва в оперативния бизнес.

Министърът на финансите Олаф Шолц (SPD) заяви, че това е добра новина за самата компания, нейните служители и Германия като бизнес дестинация. „С финансовата помощ федералното правителство стабилизира голяма германска компания, която беше в добро здраве и която изпитва силни сътресения поради последиците от пандемията на коронавируса", поясни той.

На годишното Общо събрание ставаше дума за нищо по-малко от бъдещето на германската авиогрупа, която коронакризата постави в дисбаланс. Компанията се нуждае от девет милиарда евро от държавата, които вече могат да бъдат предоставени.

"Нямаме повече пари", каза председателят на надзорния съвет Карл-Лудвиг Клей в самото начало. И апелира към акционерите: „Въпреки големите притеснения Надзорният съвет одобри предложената резолюция. Моля, направете и вие това, скъпи акционери“.

Напрежението беше забележимо за малкото присъстващи. В допълнение към главния изпълнителен директор Карстен Шпор и шефа на Надзорния съвет Клей само шепа мениджъри и членове на Борда бяха в централата на Lufthansa Group. 

Добрата новина достигна до акционерите преди началото на извънредното и на практика виртуално проведено общо събрание: Основният акционер Хайнц Херман Тийле даде да се разбере, че ще подкрепи държавния спасителен пакет точно навреме за събранието на акционерите.

До сряда вечерта Тийле остави неясно поведението си. Базираният в Мюнхен предприемач притежава 15,52 процента от Lufthansa. Според условията на пакета за стабилизация две трети от присъстващите акционери трябваше да се съгласят, ако присъствието е под 50 процента. В четвъртък обаче присъствието беше едва 39,32 процента.

Със своето участие Тийле можеше да блокира необходимото увеличение на капитала, за да може държавата да купи 20 на сто от авиокомпанията за 300 милиона евро. Без участието на държавата не биха потекли и пари от други кредитори - заем от KfW за три милиарда евро и „тиха“ вноска от общо 5,7 милиарда евро.

В допълнение към ниската цена на влизането на федералното правителство от 2,56 евро на акция, предприемачът е обезпокоен от високото държавно участие и се опасява, че това може да затрудни и без това трудното преструктуриране. В момента акцията струва малко по-малко от десет евро. Следователно Тийле беше поискал подобрения.

Разговорът с федералния министър на финансите Олаф Шолц (SPD), федералния министър на икономиката Петер Алтмайер (CDU) и изпълнителния директор на Lufthansa Шпор в Берлин в понеделник не даде никакво указание за поведението му. Затова и Lufthansa и федералното правителство се подготвяха и за провал.

Но след това, за изненада на всички, Тийле заяви в интервю за FAZ в сряда вечерта, че ще одобри предложената резолюция. „Все още има различни позиции с представителите на правителството", каза Тийле. Но било ясно, че той ще бъде изложен на риск като основен акционер в бъдеще. „Ето защо ще продължа да влияя на развитието на Lufthansa“.

Тийле, който след изказването на Шпор бе представляван от адвокат на годишното Общо събрание, бомбардира ръководството с безброй въпроси. Мениджмънтът отговори ан блок, а не тематично, както при останалите акционери. Висшето ръководство вероятно не искаше да даде отправна точка за възможни правни предизвикателства или други съдебни дела.

Още по темата

Освен всичко друго, предприемачът искаше да разбере дали, противно на изискванията на отговорния фонд за икономическа стабилизация (WSF), за преговорите отговаря не Федералното министерство на икономиката, а Министерството на финансите. Шпор отрече това. От гледна точка на Lufthansa Министерството на финансите никога не е било отговорно по казуса.

Тийле не бе сам с критичните си въпроси. Други акционери също са притеснени от условията на спасителния пакет. Безмълвното партньорство например се отплаща с четири процента лихва през първите две години, след което тя се увеличава непрекъснато, докато достигне 9,5 процента след 2027 година.

„На нас, акционерите, не ни остава друг избор, освен да стиснем зъби при увеличението на капитала за влизането на държавата. В противен случай жеравът (както наричат авиокомпанията) вече няма да бъде птица“, каза в изявлението си Ванеса Голц, специалист по устойчивост и корпоративно управление в Deka Investment.

Шухтер от Union Investment изрази опасения, че изплащането на държавната помощ може сериозно да ограничи способността на дружеството да действа: „Как можете да предотвратите Lufthansa да бъде смазана от тази планина на дълг?"

И все пак - ръководството на Lufthansa можеше да представи две добри новини на акционерите. Европейската комисия одобри централните елементи на държавната помощ. Освен това ръководството и профсъюзът на кабинните служители UFO са се договорили за приноса на служителите към икономиите. Това включва спестявания от над половин милиард евро. В замяна трябва да има четиригодишна защита срещу уволнения до края на 2023 година.

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
Напрежението между САЩ и Китай ограничи ръстовете на европейските борси