IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дружествата на БДЖ ще бъдат слети в една национална компания

Планира се излизане на капиталовите пазари, повече няма да се продават активи на БДЖ, заяви министърът на транспорта

15:14 | 04.02.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group&nbsp;</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group 

От днес се поставя началото на реформа в Българските държавни железници като БДЖ Холдинг, БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози" се обединяват в Национална компания "БДЖ". За намеренията, още през първите шест месеца от началото на реформата да се види тенденцията на намаляване на разходите и увеличаване на приходите в компанията за железопътен превоз, съобщи транспортният министър Николай Събев.

„От началото на 2024 г. смятаме повече да не искаме пари от държавата, затова че изпълняваме договора за обществен превоз, ще излезем на капиталовите пазари в Европа", обяви той, цитиран от Bulgaria ON AIR.

По думите на министъра състоянието на БДЖ е критично, защото всяка една година от 2002 година досега железниците са на загуба, която към момента е 421 млн. лева.

Събев се надява приходите да нарастват чрез увеличаване на пазарния дял, а разходите да се управляват много по-ефективно. Той отбеляза, че реформите тепърва трябва да минат през обществено обсъждане, както и в ресорната парламентарна комисия.

„Разликата между малкия брой превозени товари от БДЖ и направените разходи се е погасявала с продажба на активите на железницата", разкри министърът, цитиран от БТА. Той е категоричен, че повече няма да се продават активи на БДЖ.

Николай Събев е амбициран още през тази година железницата сериозно да навлезе на пазара на товарните превози. Целта на реформата е до 2023 г. железниците да излязат на печалба. „До края на 2023 г. ще имаме финансово здравословно състояние на БДЖ“, показват разчетите на министъра. Той се ангажира с разработването на пътна карта за поетапно реализиране на новата структурата на БДЖ, както и с подготвянето на петгодишни програми за устойчиво развитие и модернизация на железниците.

Йордан Мирчев, член на новия съвет на директорите на Национална компания "БДЖ", съобщи, че годишният оборот на БДЖ "Товарни превози" в момента е между 6 и 7 млн. тона годишно, но за сметка на огромни разходи. Целта е да се стигне до 10 млн. тона превози.

Според него в момента БДЖ се намира на дъното във финансово и в технологично отношение. През последните 10-12 години управлението на българските железници се е свеждало до изтичане на най-добрите специалисти от БДЖ в частни компании, някои от тях демонстративно изгонени, както и в продажба на локомотиви и на товарни вагони.

Мирчев посочи, че в момента компанията БДЖ е силно зависима на пазара на транспортните услуги. Затова основен аспект в реформата ще бъде увеличаване на пазарния дял на железницата, каквото условие пред страната ни е поставила и Европейската комисия.

За държавите от ЕС средно пазарният дял на железопътните превози е около 16-18 процента, а в България той е четири пъти по-нисък.

„БДЖ трябва да се развива паралелно с останалите товарни превозвачи. В тази връзка започна мащабна трансформация на транспортните услуги“, заяви той. Целта, по думите му, е минимум 72% от превозите на дълги разстояния по шосе да минат към железниците. Затова ЕК ще финансира модернизация на железопътната услуга в страната ни.

Представителят на борда на директорите на БДЖ потвърди, че в реформата е заложено и развитие на партньорството с НКЖИ по отношение на реализиране на нови интермодални технологии.

По отношение на зелените политики Йордан Мирчев обясни, че БДЖ възпроизвежда 1,7% от вредните емисии в транспорта. 

От транспортното министерство увериха, че към момента цените на билетите за влаковете няма да се променят.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още