Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

КЗК предлага увеличаване на санкциите за нарушения на пазара

Промените са във връзка с новите текстове в Закона за защита на конкуренцията, които ще влязат в сила от 1 ноември

КЗК предлага увеличаване на санкциите за нарушения на пазара

Снимка: Архив Ройтерс

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предлага промяна в методиката, по която се определят санкциите по Закона за защита на конкуренцията. Промяната се налага след измененията в Закона за защита на конкуренцията, обнародван в Държавен вестник в края на февруари. Промените се предвижда да влязат в сила от 1 ноември 2021 година.

С измененията в Методиката, публикувани за обществено обсъждане, се повишава основният размер на санкциите. Той ще зависи от тежестта на нарушението и ще бъде определян като процент от продажбите, както следва:

- до 8% за леките нарушения;
- до 12% за неособено тежките нарушения;
- и до 15% за тежките нарушения.

Тези проценти  обаче маркират максималния размер на санкцията и КЗК има възможност да определи и по-малък размер на наказанието. При повторно нарушение глобите могат да се увеличат с до 100%.

Още по темата

Стойността  на  продажбитевключва реализираните  от  предприятието  нетниприходи  от  продажби  (стойността  на продажбите преди облагане с ДДС и други данъци, свързани с продажбите)на съответните продукти (стоки, услуги или продукция), които са пряко или косвено засегнати или биха могли да бъдат засегнати от нарушението.

Косвено засегнати от нарушението продукти може да има, например, при хоризонтални споразумения за определяне на цени на покупка на продукт, който служи като суровина или материал за производството на друг краен продукт, е записано в мотивите за промяна в Методологията.

Тежестта на нарушението е непълно обяснена в текстовете, за да не ограничават действията на регулатора. Най-общо казано като леки се определят вертикални споразумения и злоупотреби в малък географски регион или малък брой предприятия и потребители. Неособено тежки са хоризонталните ограничения на конкуренцията, които не са картели, както и стратегически злоупотреби с господстващо положение, които обаче не водят до изключване на конкуренти от пазара.

За тежки се смятат тези нарушения, които оказват или биха могли да окажат значително и трайно във времето въздействие върху конкуренцията на съществена част от националния пазар.

Предвижда се изцяло нов раздел във връзка с промените в Закона, постановяващи и санкции за нелоялните търговски практики по отношение на търговията с храни и селскостопански продукти. При подобни нарушения санкциите са от 5 хил. до 300 хил. лева, като размерът им зависи от тежестта, повтаряемостта и продължителността във времето на нарушението.

Глобата при заблуждаваща информация е от 500 до 25 хил. лева.

Промените се отнасят още и до санкциите при нарушения, извършени от предприятия, сдружени помежду си, когато членовете им имат връзка в дейността си, да са до 10% от сумата на общия оборот на всеки член на сдружението, който развива дейност на пазара, засегнат от нарушението, за предходната финансова година.

Ще има таван на санкциите и за компаниите, които нарушават правилата, сдружавайки се помежду си, но без връзка между дейността им. В зависимост от тежестта на нарушението те са в размер на до 100 хил. лева (леко нарушение), до 150 хил. лева (среднотежко нарушение) и до 200 хил. лева (тежко нарушение). Правилата предвиждат всяко едно от предприятията, участващи в сдружението да бъде наказано в посочения размер на санкцията.

Методиката предвижда и смекчаващи вината, съответно и санкцията, обстоятелства  за компаниите, като например спиране на нарушението, след като бъде установено от КЗК (не важи при картели), както и в случаите, когато предприятието е действало по стратегията "следване на лидера" на пазара, при оказване на съдействие на регулатора и т.н.

Промените в методиката са публикувани на сайта за обществено обсъждане и авторите им очакват коментари на заинтересовани страни до 3 юни.

По статията работиха: Деляна Петкова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Летищата в Бургас и Варна ще платят концесионното възнаграждение до края на 2021 г.