Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Петър Ганев: Пътният сектор е заложник на тол системата в бюджетно отношение

Факт е, че основната тежест на тол системата пада върху товарния бранш, каза Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи

Петър Ганев: Пътният сектор е заложник на тол системата в бюджетно отношение

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Пътният сектор е заложник на тол системата в бюджетно отношение. Това каза пред БНР икономистът Петър Ганев от Института за пазарна икономика. Той цитира част от действителен разговор между министъра на финансите Владислав Горанов и зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков, който може да се чуе в едно от видеата от обиколките на премиера Бойко Борисов с джипа из страната. "Разговорът в правителството за повече разходи в пътната система вече получава отговор: въведете тол системата и ще имате пари".

Според икономиста правителството не се е договорило с превозвачите за отлагане на въвеждането на тол системата до март, а са заявили, че приемат това, което им се подава от бранша.

Петър Ганев прогнозира, че очакванията на превозвачите, представени на управляващите, няма да се случат. "Системата ще заработи от март, а е много вероятно лятото вече да има нови преговори за повишаване на тарифите".

„С по-ниските нива на тол таксите, които превозвачите договориха с правителството, едва ли ще се усети повишаване на цените на стоките до няколко месеца“, коментира още Петър Ганев. По думите му важното при таксите е, че те ще са около 20 стотинки на километър, а първоначалното предложение е било за 80 стотинки. 

Още по темата

"Таксите са намалени поне 3-4 пъти от първоначалното предложение. Това, което е прието, е най-ниското в Европа".

Според него при новите такси камионите ще заплащат повече от леките автомобили, но няма да е толкова, колкото се очакваше да е, а именно 3-4 пъти повече.

Наполовина се намаляват пътищата, включени в тол системата, а таксите са намалени над тройно, което означава, че приходите ще бъдат доста ограничени, каза още икономистът.

„Реално за автобусите тол таксите ще бъде между 1 и 4 стотинки максимална цена, най-високата цена е за автомагистрали, и между 10 и 20 стотинки са най-високите цени за товарния сектор“, обясни по БНТ Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Факт е, че основната тежест на тол системата пада върху товарния бранш, добави тя.

„Премиерът взе едно много мъдро решение да направим въвеждането на тол системата с цените, които браншът предлага, за да може да няма спорове по темата. Като съответно колегите поеха ангажимента, че на 1 юни, ако справките и данните покажат, че на практика тези суми наистина не покриват нуждите на бюджета, те ще бъдат договорени във възходящ ред“, каза Магдалена Милтенова.

В обхвата на тол системата ще останат автомагистралите и първи клас пътища, както е във всички европейски страни, посочи още Милтенова. По думите й договореното е дори повече от европейските практики.

„Обхватът в Европа ще бъде много по-висок, отколкото в Европа, защото там обикновено между 1 и 7 процента е обхватът на тол системата. При нас при тези параметри, които договорихме, ще бъде около 19-20 процента покритието на тол системата върху пътищата, които се ползват“, посочи Милтенова.

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
0
 
2
ing5rov до: mick
преди 8 месеца
що бе , де са мангизите ... нали 45 години стигали ... стигат ама друг път !
0
 
0
 
1
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Пътищата, здравеопазването, пенсиите са заложници на демокрацията.. - Голям БВП.. и още по-скъпи пътища. Т.е. БВП е МАЛЪК. Много по-малък от този през социализма.

Още от Икономика и политика
МОН няма да затваря училища, остава в режим на превключване