Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Яни Драгов: Искаме "Смарт органик" да набере 3 млн. лв. от БФБ

Целта ни е разширяване на производството с нови линии и излизане на пазара в САЩ

Яни Драгов: Искаме "Смарт органик" да набере 3 млн. лв. от БФБ

Яни Драгов. Снимка: Личен архив 

Какви са целите на компанията „Смарт органик“, която обяви, че подготвя листване на борсата и как се представят по света произвежданите от нея блокчета от сурови храни  Roobar – това коментира в интервю за Investor.bg Яни Драгов, мажоритарен собственик на дружеството.

Яни Драгов е учил в Техническия университет в Мюнхен, а след това в същия град – университета Лудвиг-Максимилиан (LMU). Работил е като портфлио мениджър в TBI Asset Management. Основател е на компанията за дистрибуция на органични продукти „Смарт Органик АД”.

Г-н Драгов, преди дни обявихте, че предстои листването на „Смарт органик“ на БФБ. Кога да очакваме това да се случи?

Миналата седмица входирахме проспекта за първичното публично предлагане (IPO), сега въпросът е колко бързо Комисията за финансов надзор (КФН) ще го одобри. Надявам се това стане до началото на юни, за да можем да направим предлагането тогава или най-късно в първата половина на юли. Ако проспектът бъде одобрен по-късно, ще отложим листването за септември, тъй като летният сезон не е подходящ за това.

Защо се ориентирахте към този тип финансиране?

Основната причина е рискът. Ние, разбира се, ползваме кредитни линии за оборотни средства. Но при дяловото финансиране при евентуален проблем ще намерим начин да оптимизираме дейността си и фирмата ще оцелее, без да сме притиснати от ежемесечните вноски при един кредит.

Другата причина са предимствата, които има една публична компания по отношение на прозрачността. Третият плюс е широкият отзвук, който получаваме. Освен това ще имаме възможност да даваме на нашите служители бонуси в акции и така допълнително да ги мотивираме.

Каква сума ще се опитате да наберете и за какво ще я използвате?

Ще се опитаме да наберем около 3 млн. лв., за да развием проектите си за разширяване на производството с нови линии, закупуване на машини, навлизане на нови пазари. Последното е доста скъпо, особено що се отнася за пазара в САЩ, към който се целим. Планираме и да открием компания дистрибутор в Германия.

Предвиждате ли минимален праг за успех на предлагането?

Да, предвиждаме минимален праг, като пускаме 11% от сегашния капитал на компанията.

Вашите продукти се продават в 40 страни, къде е основният ви пазар?

Продаваме във всички държави в ЕС, плюс още няколко европейски страни извън Общността, като Швейцария, Норвегия, Сърбия и Черна гора. Имаме продажби в ОАЕ, Ливан, Австралия, САЩ, Канада и Русия.

Най-силното ни направление за износ е Германия – почти целият ни експорт отива там. Германският пазар за биохрани е най-развит в Европа. Той е два пъти по-голям от втория – Франция, който пък е два пъти по-голям от третия – Великобритания. Затова искаме да се фокусираме повече върху Германия.

Какъв обем продукция реализирате там?

Миналата година общият ни износ е малко под 5 млн. лв., а за Германия – над 1 млн. лв. Ние не продаваме само Roobar, “Смарт органик“ е най-големият дистрибутор на биохрани за различни вериги. Отделно имаме франчайз веригата „ЗеленоБио“ и пакетираме биохрани под наша марка. Например „Биокласа“ и DragonSuperfoods са наши марки.

Какви са финансовите резултати на компанията за 2014 г.?

Първо ще уточня, че „Смарт органик“ дистрибутира Roobar в Европа и Близкия Изток, а за останалите пазари като САЩ, Канада и Австралия барчетата се продават директно от Roobrands.

За миналата година „Смарт органик“ има 8,5 млн. лв. приходи при 4 млн. лв. за предходната година. Печалбата ни за миналата година след облагане с данъци е 1,4 млн. лв. при 668 хил. лв. през 2013 г. Roobrands за миналата година отчете 3,5 млн. лв. приходи спрямо 1 млн. лв. за предходната година. Печалбата за 2014 г. след данъци е 1,2 млн. лв. спрямо 378 хил. лв. през 2013 г.

„Смарт органик“ придоби 51% от Roobrands в края на 2014 г. Когато се изчистят сделките между двете компании, тъй като „Смарт органик“ купува и продава суровини на Roobrands,  консолидираните данни на двете дружества показват 8,9 млн. лв. приходи след данъци за 2014 г. спрямо 4,2 млн. лв. през 2013 г.

За тази година каква ви е прогнозата?

Тази година очакваме между 60 и 80% ръст. За първите четири месеца имаме 68% ръст спрямо периода март – април 2014 г.

Когато говорим за Roobar, едно от предимствата, които изтъквате, е, че барчетата имат четири съставки, докато продуктите на конкуренцията – по 10 – 15. Защо по-малкият брой съставки са предимство?

Нашите клиенти се стремят да се хранят здравословно и натурално. Съставките на нашите барчета могат да бъдат видени и вкусени. Това улеснява и храносмилането. Съставът е абсолютно чист – няма дори естествени подсладители. Във всяко барче една от четирите съставки е суперхрана – годжи бери, мака и т. н. При нас всяка съставка е във вида, в който можете да я намерите в природата.

Блокчетата на някои производители са много преработени и не са толкова полезни, често съдържат оризов или фруктозен сиропи, или пък са с 10 – 15 съставки. Когато съставките са много, се повишава рискът там да попадне нещо, което потребителите не искат да консумират.

Има и други производители на барчета от сурови продукти, но те са малко. Ние обаче имаме  атрактивен дизайн и продуктът е много вкусен.

Защо се насочихте към американския пазар и какви са предизвикателствата там?

Пазарът в САЩ е огромен, малко по-голям от европейския. Баровете като продуктова категория са измислени там и конкуренцията е максимално развита. Има стотици марки.

През септември миналата година участвахме в изложение за храни в Балтимор, там бяха представени 120 барове на различни компании. Много от тях не са в нашата подкатегория, но разнообразието е огромно – има например барове с телешко, на изложението видяхме включително и продукт с протеин от насекоми, което е последният тренд. Но ние, разбира се, сме веган компания и не ги произвеждаме.

Въпреки че на изложението имаше стотици участници, нашият продукт изпъкна и ние се класирахме на второ място в категорията най-добър биопродукт, представен на изложението. Roobar беше оценен от хора, които никога не са го виждали, но бяха възхитени от него, въпреки че имаше стотици барове. Това беше първото ни стъпване в САЩ.

Какво отчитате за продажбите в България?

Нещата се развиват доста добре, въпреки че България не ни е била фокус при създаването на продукта, който е разработен за Западна Европа. Въпреки това тук се справяме, хората оценяват, че продуктът е български и качеството им харесва. Продаваме чрез всички възможни канали – супермаркети, биомагазини, бензиностанции, фитнес зали, вендинг машини и ХоРеКа канала.

Имате ли съставки, отглеждани в България?

Да, основно бадемите и шипките са ни български. Но много от продуктите, които използваме, не могат да растат при нашите климатични условия.

Каква цел за развитие си поставяте, в крайна сметка?

Искаме Roobar да стане глобален бранд и навсякъде да бъде разпознаваем.

Рекламирате ли го?

Не, не го рекламираме по традиционния начин, използваме социалните мрежи. Много блогъри в цял свят пишат за нашия продукт, защото го харесват. Ние не им плащаме за това.

По статията работиха: автор Надежда Бочева, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (13)

   1| 2    
4
 
4
 
13
преди 7 години
Няма профилна снимка
Тука мислих да купя малко ей така за идеята като върл консуматор на био неща. Отказах се. Та лицето от снимката не може да вдигне 50 кг. от лежанка. Това не ми вдъхва доверие.
3
 
1
 
12
преди 7 години
eMAG.bg - най-широката гама продукти http://profitshare.bg/l/67072
0
 
20
 
11
преди 7 години
Няма профилна снимка
При толкова голяма нарастваща печалба защо просто не реинвестират а се занимават с ИПО ? Малко съм скептичен!. Колко им е заемния капитал?
5
 
12
 
10
преди 7 години
Няма профилна снимка
Много добре! Има нужда от компании на БФБ! Браво! Парите се обезценяват здраво с все по-бързото печатане на Фед и ЕЦБ, а българската икономика заслужава подкрепа - иначе няма да се оправим скоро.
3
 
7
 
9
bashibozuka до: ert
преди 7 години
Няма профилна снимка
Живеем в свободна страна, всеки преценява сам за себе си, и съответно действа, на мен лично ми харесва. Не е препоръка!

Още от Имената на бизнеса
Яна Дуржева: ПроКредит Банк бързо става партньор на своите клиенти