Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

П. Матеев: Имиджът на българските вина в чужбина още не е на нужното ниво

За 2006 оборотът ни достигна 25 млн. лв., очакваме 5-10% ръст за тази година, казва изпълнителният директор на “ЛВК Винпром”

П. Матеев: Имиджът на българските вина в чужбина още не е на нужното ниво

Петко Матеев. Снимка: личен архив

Петко Матеев работи в “ЛВК Винпром” Търговище от 1976 г., с прекъсване от 1986 до 1990 година, когато е в Кабул и е съветник на министъра на хранително-вкусовата промишленост на Афганистан. От 1990 г. насам е изпълнителен директор на лозаро-винарския комплекс. Разговаряме с г-н Матеев за мястото на българските вина и високоалкохолни напитки на вътрешния и външния пазар и за плановете за развитие на компанията.

- Г-н Матеев, какво е съотношението на продажбите ви у нас и в чужбина? Кои са най-големите външни пазари на ЛВК-Винпром Търговище?

За нас приоритетен е българският пазар и българският потребител - ако един български производител не е спечелил доверието и лоялността на българския потребител, ако не е стъпил стабилно на родна земя, трудно би могъл да разчита на сериозни успехи в чужбина – това с особена сила важи за винения бранш.

Зад граница реализираме 20% от произвежданата продукция, като основни пазари са Русия, САЩ и ЕС. Не липсват и екзотични дестинации за нашите вина като Венецуела, Виетнам Тайланд, Сейшелите, Коста Рика... Имаме продажби и в страни с традиции във винопроизводството като Франция и Италия.

- Какъв е имиджът на българските вина в чужбина? Доскоро беше разпространено мнението, че вината ни са от ниския ценови сегмент и не могат да се сравняват със скъпите такива от Франция, Испания и т.н.? Има ли промяна в това отношение?

За съжаление, имиджът на българските вина в чужбина все още не е на нужното ниво. Компромисите с качеството, които някои колеги направиха в миналото в името на краткосрочни успехи, нанесоха непоправими щети на имижда на българското вино като цяло. Дори и сега български производители се стремят да печелят пазари с ниски цени, което неминуемо тласка българското вино в прекия и в преносния смисъл към най-ниските рафтове на европейските супермаркети. Когато клиентът открива българските вина в най-ниския ценови сегмент, у него се затвърждава убеждението, че българското вино е евтино и непретенциозно. Европеецът с изненада открива качествата на българските вина, когато му поднесат бутилка добро българско вино по време на визитата му в България.

- Какво се промени за дружеството след влизането на България в ЕС? Имате ли проекти, финансирани с пари от ЕС?

Самото влизане на България в ЕС не предизвика особени промени в “ЛВК-Винпром” Търговище, защото от няколко години се готвихме за този момент. С финансиране по програма САПАРД създадохме 6000 дка нови лозя с висококачествени винени сортове. За тях през 2006 г. ЛВК-Винпром Търговище е инвестирал около 4,9 млн. лв. в първокласен посадъчен материал, селскостопанска техника и собствено вкоренилище за млади лозички. В момента изпълняваме проекти за още 2000 дка.

- Какво е отношението ви към финансиране чрез капиталовия пазар?

На този етап успяваме да финансираме своите проекти и не предвиждаме излизане на борсата.

- Кои са основните акционери в дружеството към момента?

63% от акциите принадлежат на „Винпром – Търговище 96” АД; 28% - Холдинг Кооп-Юг; 9% са на физически лица.

- Какво е мнението Ви за развитието на винопроизводството у нас? Как ще се развива секторът за в бъдеще?

Секторът има голям потенциал въпреки големите излишъци на вина в световен мащаб. Регионалната специфика, прецизният избор на пазарна ниша и стриктното контролиране на качеството е ключът към успеха на българските производители. Който успее да си подсигури суровинна база, добър имидж, добра дистрибуция и лоялни клиенти, дълги години ще се радва на просперитет. Не на последно място добро вино се прави с любов, от засаждането на лозата до поднасянето му на трапезата.

- Ще се повишават ли цените на българското вино?

На качествените вина с контролирано и гарантирано наименование за произход – да. На вината от средната ценова категория – слабо. По отношение на евтините вина – все пак би било добре клиентът да си дава сметка какво е качеството на бутилка вино с цена под 3 лв. Въвеждането на стандартите на ЕС, както и винената култура на потребителите ще формират ценово пазара.

- Вие произвеждате и високоалкохолни напитки. Има ли пазар за тях извън страната?

Има, но отново на базата на националната специфика. Световната търговия на високоалкохолни напитки се контролира от гиганти като Diageo, V&S, Pernot Ricard. В допълнение страните от ЕС, които произвеждат джин, водка и уиски, пазят местното производство с налагането на убийствени нетарифни ограничения за внос на съответните продукти. Няма български производител, който да може да се пребори финансово с тях.

- Какъв е делът ви на винения пазар у нас?

Не е в наш стил да гледаме на пазара като торта, от която да се стремим да отхапем по-голямо парче. Влезте в произволно избран магазин, супермаркет или ресторант във всяка точка на страната и огледайте рафтовете, витрините или винената карта – напитките с търговската марка Targovishte са добре познати и търсени. Най-добрата реклама на един продукт е неговото качество.

- А на пазара на високоалкохолни напитки? Конкурентна ли е българската водка на чуждестранните марки? 

На българския пазар има място както за българските, така и за вносните водки. Спокойно бих поставил “Водка от Търговище” до именитите вносни водки и смятам, че сътношенито цена/качество ще е в наша полза. Готов съм също така по всяко време на съревнование с българските производители на водка, джин и мастика. От началото на миналата година възобновихме производството и на добре познатата в миналото наша търговска марка – водка „Бяла мечка”.


- Какъв е оборотът на компанията за миналата година? Какви са очакванията ви за тази?

Оборотът ни за 2006 достигна 25 млн. лв. и очакваме 2007 да добави обичайните за последните години 5-10% ръст.

- Каква част от производството ви се осигурява от собствени лозови масиви? С какви лозя разполага дружеството и къде се намират основно те?

През 2006 собствените лозя ни осигуриха 20% от необходимото грозде. Очакваме през 2007 добивите да осигурят 40% от производството. Планираме през 2009 да достигнат 80%, а през 2010 – 2011 да задоволяват 100%.
Лозята ни се намират в землищата на селата Кръшно, Дългач, Кралево и Вардун – Търговищко, с. Избул – Новопазарско, с. Аврен – Варненско и в района на Харманли.

- Какви инвестиции ще направи “ЛВК-Винпром” Търговище през 2007? Кои са приоритетните ви задачи за годината?

През 2007 г. ще инвестираме 2,7 млн. лв. в създаването на нови лозя в землищата на селата Дългач и Избул.

- Да очакваме ли в близко бъдеще пускането на нови продукти на “ЛВК – Винпром” Търговище?

Това е вече факт. Успоредно с възстановяването и обновяването в сферата на лозарството в завода в Търговище работи и новосъздадената експериментална база, в която от специално издирени лозови масиви и подбрани грозда се произвеждат ограничени серии бутикови вина под търговското наименование Targovishte Cuvee Prestige. В навечерието на новата 2007 ценителите на търговищките вина вдигнаха наздравица с Chardonnay Cuvee Prestige 2003 и Traminer Cuvee Prestige 2005. Готови за реализация са и останалите вина от същата серия – Muscat Ottonel 2005, Sauvignon Blanc 2005, Cabernet Sauvignon 2003 и Merlot 2003. Официалното им представяне беше в Дюселдорф на българския щанд на международното изложение на вина PROWINE.

- Вие лично пиете ли вино, какъв сорт предпочитате?

Да, разбира се! Сортът е в зависимост от повода, времето и мезето!
По статията работи: автор Борислав Курдов
Още по темата: Имената на бизнеса

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Имената на бизнеса
Венцислав Върбанов: Сега е моментът да създадем стратегия за земеделието