Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Българска интелигентна чат платформа е създадена специално за банки

Изкуственият интелект може да замести консултанта във финансовия сектор, посочи Момчил Зарев, търговски директор на Sirma Group Holding

Български виртуален асистент скоро може да помага на клиентите на банките да използват по-добре техните услуги. Изкуственият интелект (AI) Melinda на Sirma Group Holding е интелигентна чат платформа, създаден специално за банковия и финансовия сектор. Технологията има за цел да оптимизира максимално бизнеса и да реши някой от основните проблеми в сектора като измами и пране на пари. Това заяви ефира на Bloomberg TV Bulgaria, в предаването "В развитие" Момчил Зарев, търговски директор на Sirma Group Holding.
Още по темата

Системата е била представена на едно от най-големите международни изложения в областта на финансовите технологии Money 20/20 в Амстердам. 

"Само преди две години основният начин за комуникация между банките и клиентите, особено бизнес клиентите, беше да се използва банков консултант – ако имаха нужда от кредит, хората отиваха в офиса, за да могат да разберат какви са различните услуги на банката, припомни Зарев.

Той е убеден, че „един изкуствен интелект може да замести един такъв консултант“. Според него, тенденциите за навлизането на AI са се засилили с избухването на пандемията през 2020 г.

IT експертът съобщи, че подобни виртуални ботове станаха много популярни в Европа, а вече и в България.

„Melinda е базирана основно на обработката на естествени езици, с което Sirma Group Holding се занимава близо 30 години, и машинно обучение, разкри Зарев. – Напредъкът в софтуера и хардуера позволи да се създават решения, които само до преди десет години бяха изключително трудоемки и не работеха добре.“

IT експертът обясни, че подобни услуги обичайно се появяват първо на най-развитите пазари и затова компанията се е насочила предимно към САЩ, Великобритания и Западна Европа, както и България. "Правим бизнес на тези пазари вече над 25 години", потвърди Зарев.

По думите му изкуственият интелект навлиза все повече във всички сфери, включително и финансовата. Той е на мнение, че почти всички процеси, в почти всеки бизнес могат да се възползват от AI, а размерът на финтех индустрията дава много възможности за оптимизация.

"Към днешна дата много финансови институции се възползват от такива инструменти, за да подобрят работата си с клиентите и да могат да дадат една по-добра, по-удобна и по-малко рискова услуга на крайния потребител", коментира Момчил Зарев.

Той потвърди, че българските финтех компании са отбелязали значителен прогрес в това отношение през последните десет години и в момента понякога изпреварват европейските си колеги.
"Не малко финансови институции в България доста модернизират своите ИТ системи, включително и за изкуствен интелект", разкри Зарев.

Той разказа, че в повечето случаи банките и технологичните компании работят заедно за разработването на даден продукт.

„ИТ сферата не е присъща дейност на една банка и за една голяма институция е смислено да използва външни специалисти. Все по-често екипите, които разработват даден продукт са смесени – и от банката, и от външния доставчик“, допълни търговският директор на Sirma Group Holding и смята, че така банките придобиват и вътрешна компетенция и ноу-хау.

Зарев смята, че подобряването на финансовите резултати – чрез спестяване на пари и намаляване на рисковете са основна причина за навлизането на технологията в банковия и финтех сектор, но „има и репутационен ефект“.

Той прогнозира, че все по-голямо значение ще придобива как банката работи с клиентите си – как да осигури най-доброто обслужване и да улесни клиента в ползването на услугите й.

Зарев отбеляза, че големите промени в хардуера са били изключително важни за развитието на AI, но също така е имало огромен тласък за подобряването на алгоритмите – всичко това се е случило на фона на включването на повече хора и повече инвестиции в сектора.

"Невронните мрежи, които се опитвахме да развиваме през 1992 г., почти нямаха приложение, а сега почти няма голяма компания, която да не ползва изкуствен интелект", напомни Зарев.

Повече за новите технологии в банковите и финансови услуги, какво е бъдещето за изкуствения интелект и перспективите пред ИТ сектора в България може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Match ще плати 441 млн. долара, за да уреди дело за оценката на Tinder