Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Как стартъпът Dazn иска да стане „Netflix на спорта“

Стрийминг услугата получи права за излъчване на европейските топ лиги, а вече - и за повечето мачове от Шампионска лига

Как стартъпът Dazn иска да стане „Netflix на спорта“

Снимка: Архив Ройтерс

Още преди стартът на новия сезон на Шампионската лига да бе даден през тази седмица, един губещ в Германия е ясен: зрителят на класическата телевизия. Той ще остане на сухо и няма да може да се наслаждава на уменията на Роналдо, Меси и Наймар.

ZDF вече няма права за излъчване. Няма го Велке, няма го и Кан, които да коментират, модерират и анализират мачовете на германските клубове в турнира. Платената телевизия Sky също трябваше да направи редица съкращения в излъчването. От мачовете на Ливърпул срещу Пари Сен Жермен в началото на надпреварата Sky можеше да покаже само откъси. Който иска да види целия мач, зависи от една услуга за стрийминг, която дори и за много футболни почитатели е както непозната, така и почти трудна за произнасяне: Dazn [съкращение на Da zone, английски жаргон, означаващ нещо като „някой, който е в средата на действието“].

Истински преврат е това, което основаният през 2016 г. стартъп успя да направи, пише Business Insider. На първо място - получи права за излъчване на европейските топ лиги. Сега спечели и правата за повечето от мачовете в Шампионската лига. Всеки, който иска да гледа мачовете на Реал Мадрид, Байерн Мюнхен или Ювентус във водещата лига на Европа, обикновено ще се нуждае от свързан към интернет телевизор или от лаптоп и на второ място трябва да плати месечна такса от 9,99 евро на Dazn. Понастоящем Sky изисква поне два пъти повече за пакета си за излъчване на мачове от Бундеслигата.

Dazn провежда агресивна стратегия. Мисли нашироко, засега трупа дългове, инвестира много, привлича клиенти, печели пазарен дял. Точно по същия начин известност в целия свят спечелиха Amazon, Netflix и Tesla.

Dazn е част от британската спортна медийна компания Perform Group, която също така управлява портала за футболни новини Goal.com и услугата за данни Opta Sports. Собственик на компанията е руският олигарх Леонард Блаватник, чието състояние според Forbes възлиза на 17,5 милиарда долара. Така че очевидно има достатъчно пари.

Глобалното навлизане на Dazn на пазарите е напълно финансирано за следващите десет години, пише Die Welt. Едва от 2020 г. услугата ще бъде печеливша на първите си пазари. Дотогава основната грижа на Dazn е да си създаде име и да спечели нови клиенти.

В Германия това вече работи доста добре. Повече от 670 000 потребители следват германския Facebook канал на услугата за стрийминг. Двата гола на Роналдо в мача "Ювентус-Торино" в неделя, например, са били видени почти един милион пъти на канала на Dazn в Youtube само за един ден.

Колко абонаменти има Dazn, компанията не издава. Въпреки това Dazn улеснява изключително много своите клиенти. Абонаментът е безплатен за първия месец и може да бъде анулиран ежемесечно. В допълнение към футбола Dazn предлага и поточно предаване на мачовете от северноамериканската баскетболна лига NBA и футболната лига NFL.

Dazn представя футболните мачове на своите зрители по различен начин от този, който предпочитат ZDF и Sky. Обективността и точността заменят емоциите, трезви табла с тактиките заемат мястото на експертите в черни костюми. Поточното предаване може да бъде поставено на пауза и пренавито. Можете също така да гледате мачовете и по-късно.

Въпреки това и интернет има своите клопки също. Например, през октомври 2016 г., по време на прословутия дуел между Манчестър Юнайтед и Манчестър Сити услугата за стрийминг се бореше със значителни сървърни проблеми. Мачът започна, но екранът на зрителите остана черен. „Напълно проспахме този мач", признава по-късно маркетинговият директор на Dazn Бенджамин Рединг в интервю за Spiegel Online. „Веднага се извинихме на феновете си и оттогава такова нещо не се е случило".

Dazn залага много с фокусирането си върху предаването на живо. Колкото повече зрители имат достъп до съдържанието на платформата едновременно, толкова по-трудно е да се излъчва висококачествено на живо. Колкото повече клиенти привлича Dazn, толкова по-смущаващи ще бъдат бъдещите злополуки.

Поточните гиганти си имат едно предимство. Те използват архив и нямат материал на живо. Dazn, от друга страна, трябва да докаже, че може да гарантира на милиони зрители неподправено излъчване на живо. Само тогава платформата ще успее трайно да изтласка старите кучета към ръба и да стане истинския "Netflix на спорта".

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Телекомуникационен магнат придобива Sotheby's в сделка за 3,7 млрд. долара