IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Рупърт Мърдок на 80

Някои конкуренти и критици на работата на магната може би смятат, че вече му е време да се пенсионира. Други обаче виждат, че медийният магнат е във вихъра си

12:00 | 10.03.11 г.
<p>Рупърт Мърдок продължава да разраства империята си въпреки преклонната си вече възраст. <i>Снимка: Flickr Лиценз: </i><a target="_blank" href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/"><i>Creative Commons</i></a></p>

Рупърт Мърдок продължава да разраства империята си въпреки преклонната си вече възраст. Снимка: Flickr Лиценз: Creative Commons

Рупърт Мърдок става на 80 години утре, но продължава да гледа напред към бъдещето на News Corporation – компанията на живота му. И въпреки че много негови критици биха искали американецът с австралийско потекло просто да се пенсионира, истината е, че бизнесът му никога не е бил толкова успешен, колкото е днес.

И сякаш за да докаже това, Рупърт Мърдок е на път да осъществи най-голямата сделка, правена през последните десетилетия във Великобритания – а именно придобиването на BskyB за близо 8 млрд. паунда, пише Ройтерс.

Днес бизнесът на Мърдок притежава 39,1% от акциите на BSkyB. През 2003 година Джеймс Мърдок, син на Рупърт Мърдок, замества първия управител на компанията и става изпълнителен директор на BSkyB. Новината обаче не се приема добре от акционерите. На 7 декември 2007 година се съобщава, че Рупърт Мърдок се оттегля от борда на директорите, а мястото му е заето от сина му, Джуймс. Неговото място като изпълнителен директор пък се преотстъпва на Джеръми Дерък, който заема поста оперативен директор на компанията от 2004 година.

В бизнеса с телевизия са заети всички деца на магната. В края на февруари тази година The Huffington Post съобщи, че бащата ще купи британската компания на дъщеря си, Елизабет Мърдок – Shine Company, която се занимава с подготвяне на телевизионни предавания.

Средният син на Рупърт Мърдок – Лахлан Мърдок, засега остава настрана от голямата корпорация на баща си. Въпреки това той не е далеч от телевизията с инвестициите си в медия компания в Австралия, съобщава The Guardian.

А началото, когато основите на медийната империя са били поставани, изглежда толкова далечно. Истински тласък на бизнеса си Рупърт Мърдок получава през 1968 година, когато залага всичко, постигнато до тогава, и купува News of the World – един от най-популярните англоезични вестници в света. Успява да вдигне тиража на вестника и връща цялото си ипотекирано за целите на сделката имущество.

През 1969 година Мърдок купува още един губещ проект – британския вестник The Sun. Прозорливата му мисъл обаче му помага да извлече максимума и в този случай – той превръща изданието в таблоид и така вдига тиража му.

Следват промени и в начина на отпечатване на вестниците. Въвеждането на печатни машини обръща синдикатите против него, но методите му са възприети от редакции из целия свят и носят големи облекчения в разходите на издателствата.

„Обядвам с него често. В разговорите ни той говори за „интернет това“, „в iPad онова“. Мисля, че той е 80-годишен човек, който обаче не се отличава по нищо от 18-годишните“, казва Келвин Маккензи, редактор на вестник The Sun.

И ако това твърдение може да се приеме за преувеличено, на пръв поглед в действията на магната няма нищо, което да показва старост и липса на здрав разум.

Онова, което Рупърт Мърдок умее най-добре – да изкарва печалбата от един бизнес и да я влага в друг, създаде такива медийни проекти като The Sun, Fox TV и Sky. И докато някои собственици на вестници се оказват хипнотизирани от магията на този бизнес, то Рупърт Мърдок просто изгражда, купува и продължава да гледа напред.

В резултат на добрия мениджмънт магнатът развива дейността си не само в областта на вестниците, но навлиза и в телевизията. Успешното диверсифициране на бизнеса му с различните телевизионни канали кара анализаторите да смятат, че веднъж придобил BSkyB, това ще донесе на медийния му холдинг поне 4 млрд. долара печалба годишно след данъци и такси.

„Въпросът е коя ще е следващата голяма инвестиция“, казва Ричард Грийнфилд, анализатор от Ню Йорк в BTIG Research. “И какво ще прави Рупърт Мърдок с кеша.“

С тази сума той със сигурност може да си позволи и някои грешки, като провала му в опитите да се пребори за място на интернет пазара с покупката на социалната мрежа MySpace.

За 2015 година по прогнозни данни на BTIG Research News Corp ще има приходи от целия си бизнес в размер на 44 млрд. долара, включително и с печалбите от BSkyB. И когато Маккензи, който е редактор в The Sun от началото на 80-те години казва, че бизнесът на Мърдок не е бил толкова силен, колкото е сега, това не са просто похвали, а една реална преценка на изгражданата десетилетия империя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:32 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още