IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Hyundai и Kia: Не преговаряме с Apple за автомобил

Инвеститорите вероятно ще подценят финансовото въздействие на потенциалната Apple Car, твърди финансов анализатор

11:21 | 08.02.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	&nbsp;KIA откри завода си в Джорджия през 2010 г. <em>Снимка: Dave Martin/Bloomberg</em></p>

 KIA откри завода си в Джорджия през 2010 г. Снимка: Dave Martin/Bloomberg

Hyundai Motor Co. и Kia Motors Corp. обявиха, че не са в преговори с Apple Inc. за развиване на автономен автомобил, опитвайки се да спрат нарастващите спекулации за потенциалния нов продукт на производителя на iPhone, предава Bloomberg.

Apple сложи пауза преди седмици на дискусиите с Hyundai и Kia за изграждането на електрическо превозно средство, поясниха запознати пред Bloomberg в края на миналата седмица. Apple е обсъждала подобни планове с други производители на автомобили, добавят източниците с молба да не бъдат идентифицирани, тъй като информацията не е публична.

Южнокорейските производители на автомобили също заявиха в декларации до борсовите регулатори в понеделник, че водят преговори с множество компании за автономни електромобили, но че не е взето решение. Акциите на Hyundai, според която тези дискусии с партньори са в начален етап, се обезцениха с цели 8,4% в Сеул, докато Kia потъна с 14%.

Статиите около евентуалното нахлуване на Apple на световния пазар на автомобили се появиха отново тази година, като първите планове за разработката са от началото на 2015 г. Apple се стреми да запази плановете си за електрическо превозно средство в тайна предвид потенциала на проекта да повлияе на индустрията, подобно на начина, по който неговите iPhone разтърсиха пазара на потребителска електроника. 

Изявлението на Hyundai е почти идентично с това, публикувано преди месец, след като компанията промени посланието си около дългоочакваното превозно средство на Apple, като първо потвърди статии в местните корейски медии, че е водила дискусии с технологичния гигант, след което преразгледа изявлението си два пъти в рамките на часове. Накрая Hyundai заяви, че е получила молби за потенциално сътрудничество от редица компании.

Междувременно Wall Street Journal писа, че корейският концерн Kia Corp. се е обърнал към потенциални партньори за план за сглобяване на дългоочаквания електрически автомобил на Apple Inc. в Джорджия. Предложението ще включва инвестиция в размер на милиарди долари, твърдят запознати, които подчертават, че сделката не е сключена. Ако бъде сключена, това би насочило производителя на iPhone към автомобилния бизнес след няколко години тайна работа, през която инженерите му планираха да подобрят вече над 100-годишната автомобилна индустрия. 

Вероятността за окончателно споразумение беше поставена под въпрос, когато компанията майка на Kia, Hyundai Motor Group, първоначално заяви, а после отрече през миналия месец, че е в преговори с Apple за сътрудничество за автономна електрическа кола. Apple никога не е потвърждавала тези разговори и в миналото нейните бъдещи алианси с други производители на автомобили се разпадаха. 

Hyundai е разговаряла с Apple за инвестиране на повече от 3 млрд. долара в сделка, в рамките на която дъщерното ѝ дружество Kia ще започне да произвежда автомобили под марката на технологичната компания, казва човек, запознат с въпроса. Съгласно такова споразумение през първата година в Джорджия, където Kia има завод, може да бъдат сглобени до 100 000 автомобила. Южнокорейският вестник Dong-A Ilbo съобщи за потенциалния обхват на сделката по-рано.

Тъй като съобщенията за сделка изпълниха корейските медии, акциите на Hyundai и Kia поскъпнаха. В последните дни представителите на Hyundai-Kia се обръщат към потенциални партньори в подготовка за сключване на сделка. „Чуваме насърчителни неща“, каза човек, запознат със случващото се в Джорджия.

Hyundai-Kia не е единствената организация в автомобилната индустрия, която преговаря с Apple за последните ѝ амбиции. В края на миналата година Apple започна да се свързва с доставчиците относно потенциалното пускане на автомобил в производство.

Разкритието в края на миналата година, че Apple разговаря с доставчици, се случи няколко години след началото на автомобилната програма, наречена Project Titan. Apple първо е обмисляла да произвежда кола, а след това се е отказала, за да работи по технология за автономно шофиране. Сега изглежда отново мисли за превозно средство.

Ако избере Hyundai-Kia, подходът на Apple за производство на автомобили изглежда ще бъде подобен на начина, по който произвежда iPhone с трети партньор в производството. В този случай Apple може да се възползва от веригата за доставки и автомобилното инженерство на автомобилната компания, като се фокусира върху опита си в дизайна, софтуера и цифровите функции.

Възходът на производителя на електрически автомобили Tesla Inc. е спомогнал да се предизвика интерес сред някои от мениджърите на Apple да помислят за своя собствена кола, като същевременно подхранва ентусиазма на инвеститорите по целия свят за потенциала на електрическите превозни средства, въпреки че много малко клиенти са преминали към тях от автомобили, работещи на бензин или дизел.

Оказва се, че правителственият натиск, особено в Китай, тласка световната индустрия към електрификация през следващите години, увеличавайки възможността нови играчи да свалят от власт гиганти като Volkswagen AG, Toyota Motor Corp. и General Motors Co. - които продават милиони превозни средства годишно. През последните месеци автомобилните ръководители се надпреварват да представят своите зелени инициативи, за да гарантират, че ще имат място в това бъдеще. GM, например, заяви, че се стреми да спре продажбата на превозни средства с бензин или дизел до 2035 г.

„Инвеститорите вероятно ще подценят финансовото въздействие на потенциалната Apple Car, особено като се има предвид ефектът, който навлизането на Apple на други пазари е оказал“, каза Кейти Хюбърти, анализатор на Morgan Stanley, в бележка до инвеститорите. „Опростено, Apple обикновено разширява размера на всеки пазар, на който влиза“, посочва тя.

Други са скептични, че Apple в крайна сметка ще реши да влезе в новия сегмент с един доставчик, като отбелязват, че се говори, че компанията е следяла развитието на телевизионно устройство в продължение на много години, преди да се съсредоточи върху стратегията си за цифрово съдържание.

Когато за първи път стана ясно, че Apple се интересува от автомобили през 2015 г., ръководителите от автомобилната индустрия реагираха със смесени чувства. Някои се опасяваха, че техният мощен бизнес може да претърпи съдбата на ролята на производителите на телефони с нисък марж, подобно на начина, по който iPhone промени пазара на мобилни телефони преди по-малко от едно поколение. Други стигнаха до заключението, че техният опит е в производството на автомобили и че те трябва да предадат на клиентите цифровото преживяване, както го правят технологичните компании.

Оттогава обаче компании, включително GM и Volkswagen, обявиха инвестиции за милиарди долари за ускоряване на развитието на следващото поколение автомобилни технологии, въпреки че все още не е ясно дали тези вложители ще се изплатят.

Hyundai търси място и в това бъдеще. През 2019 г. тя обяви инвестиция от 2 млрд. долара за съвместно предприятие за автономни автомобили с доставчика Aptiv PLC. През декември ръководителите на Hyundai разкриха нова платформа за електрически превозни средства, наречена E-GMP, в основата на следващото поколение модели, захранвани от батерии, които обещаваха пробег от почти 500 км с едно зареждане. А добре известният браншови анализатор Мин-Чи Куо прогнозира пред инвеститори през миналата седмица, че Apple може да използва именно системата E-GMP.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:22 | 13.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още