IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ДАИ ще има право да следи за споделено пътуване

Дирекция “Автомобилна инспекция” ще има правомощие да изисква сведения и от пътниците в колата

12:07 | 23.06.16 г. 43
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Българските власти правят поредна стъпка в посока контрол и забрана за споделеното пътуване. 

Внесени от кабинета за разглеждане в парламента промени в Закона за автомобилните превози предвиждат дирекция “Автомобилна инспекция” (ДАИ) вече да има специални правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.   

С промяната се дава правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения и от пътниците в дадена кола.

"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.

Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно. 

Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз. 

Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.

Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.

На въпрос на Investor.bg поради какви причини Министерството на финансите предлага да бъде въведен филтър в интернет върху сайтовете за споделено пътуване от там отговориха следното:

„Анализът показва, че значителна част от споделените пътувания се осъществяват чрез социалните мрежи или специализирани интернет сайтове, като споделени пътувания се организират както за вътрешни и международни превози на пътници, така и за таксиметров превоз. От специализираните интернет сайтове е видно, че много голяма част от споделените пътувания се извършват регулярно и по определени маршрути и график, което ги превръща в дейност по занятие, а не еднократно и случайно събитие. Тази тенденция придобива все по-голяма мащабност, което налага предприемането на спешни и ефективни мерки“.

Засега финансовото министерството не е правило анализ какви са загубите за бюджета от нерегламентирания превоз на пътници. В момента такъв се прави от Националната агенция за приходите (НАП). 

Автобусните превозвачи пък твърдят, че сивият сектор е 50 на сто от превозите в страната и 70 на сто по международните линии.

Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление – споделената икономика. Концепцията за споделяне, вместо за купуване, известна като Sharing economy, става все  по-популярна.

Вместо да харчиш пари за хотел можеш да наемеш временно апартамента на местен жител чрез платформата Airbnb. Можеш да спестиш, като споделиш автомобила си, чрез Uber или друга подобна плаформа. Благодарение на мобилните технологии потребителят може да сподели почти всичко, което не ползва или ползва малко.

Икономическият потенциал на „икономиката на споделянето” през следващите години ще достигне 110 млрд. долара, твърди Economist. По оценка на Рейчъл Ботсман, автор на книга за „Икономиката на споделянето”, в момента пазарът на отдаване под наем на неползвани вещи възлиза на 26 млрд. долара, а в глобален план вече има над 10 000 предприятия, които залагат на споделянето като бизнес модел.

Липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.

С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка. Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.

Още новини четете в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

23
rate up comment 8 rate down comment 3
справедлив1
преди 7 години
всеки които има книжка и кара кола е отговорен пред закона така че това няма да коментирам но ще ви кажа едно не маже от точка А до точка Б автобус с 80 места да взема по 1.60 а целия маршрут е 10 км и му струва 15лв с всички те му такси и разноски ИЗВОДА е трябва обществения транспорт да отговаря на стандарта на населението преди всичко а не да служи за касичка на богоизбраните и тогава човек би се замислил дали да ползва собствената си кола или обществения транспорт НЕ РАЗМИВАЙТЕ ТЕМАТА И НЕ СТАВАЙТЕ АДВОКАТИ НА ТАЗИ ДЪРЖАВА а това за ДАЙ си е направо ПОЛЦЕЩИНА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 7 rate down comment 2
misanthrope
преди 7 години
A като забраняваш наркотиците, конрабандния внос, проституцията, като подлагаш търговията и притежанието на оръжие на лиценз, решаваш ли проблема? Ще откажеш ли хората да го правят? Според мен не. Контрапродуктивно ли е да са забранени? Ако кажеш да, то съм склонен да се съглася, но тук вече навлизаме в един доста по-сериозен дебат за отказа от демократично и преминаване към анархическо общество нали?Само не ми казвай че това са различни неща и не е толкова важно. И при катастрофите умират хора
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 8 rate down comment 5
misanthrope
преди 7 години
Абе няма пречка да извършва СТОПАНСКА дейност да, ама транспортната подлежи на лицензиране, освен че е стопанска. Така е и с фармацефтичната, лекарската помощ, нотариусите, туристическите агенции, ресторантите. Тоест стопанска стопанска, ама ти трябват и разрешения да я извършваш, за което пък следва да отговаряш на определени условия (напр. да имаш квалификация, да подлежиш на технически или санитарен контрол)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 8 rate down comment 10
misanthrope
преди 7 години
Да човече, тебе те разбирам. Ти си на моето мнение, просто не разбираш сложността на материята. Да го кажа просто и да обера хейта, Uber са престъпници. Целия им бизнес модел и ниски цени и т.н. съществува благодарение на това че са престъпници и крадат от шофьорите и от държавата в която оперират и рискуват живота на клиентите си и подвеждат и много други най-малкото неморални а и незаконни неща. Ти казваш, трудно ли е да спазват правилата. Ами не е, но ако ги спазват, ще бъдат просто поредната транспортна фирма и няма да имат бизнес предимство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 9 rate down comment 4
misanthrope
преди 7 години
Виж сега, много някаква такава как да я кажа.. деструктивна реторика имаш. Тези неща се случвали и при транспортните фирми. Да така е, но ако приложим този начин на мислене, до къде ще стигнем? Престъпления се случват постоянно, значи няма смисъл от закони, така или иначе се случват. В края на краищата, хора умират постоянно, значи няма смисъл от здравеопазване, само харчим пари за него. Ами що да не правим споделени пътувания със самолет? Има си човека самолет, засилва го по улицата и те кара до Виена. Що па не? Ама не минавал бил техническа проверка.. ами и кат минават пак падат, какъв смисъл има? Случват се, ама има регулация и хората са длъжни да я спязват, биват проверявани дали го правят, носят отговорност и не е толкова лесна тая работа. Хващате се за някакви частни случаи, а правилата са правени за общия случай и са МИСЛЕНИ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 16 rate down comment 1
misanthrope
преди 7 години
Не мога да се съглася. ДАИ може да контролира ПРЕВОЗВАЧИТЕ! Ако някой извършва превози без да е превозвач, то следва той да бъде санкциониран за това, но не от ДАИ. Това, ДАИ да проверява всички, предполага презумция за виновност- проверяват ме, без да имат каквото и да било основание да смятат, че нарушавам закона. Може да изглежда дребно, НО дяволът е в детайлите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 6 rate down comment 2
khao
преди 7 години
возил съм се още когато такситата бяха шарени
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 7 rate down comment 2
khao
преди 7 години
младежи, младежи ... колко да сме младежи, изброените неща не е като да не са се случвали и при транспортните фирми ... та не съм съгласен с теб
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 3 rate down comment 4
sdar
преди 7 години
Доколкото разбирам проблема не е само в укриването на данъци, а и в сигурността на пътуващите. Затова е редно ДАИ да е проверяващия орган. Иначе за да развиваш стопанска дейност трябва да си такъв събект, т.е. или да имаш фирма или да си нает някъде. Как физическо лице ще развива стопанска дейност само?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 7 rate down comment 12
misanthrope
преди 7 години
:) Абе младежи, возили ли сте се на копърка? Ако не знаете какво е да се возиш на копърка, значи сте много малки. Не става тая така. Като те вози веднъж до Бургас с 250 км/ч, може и да нямаш възможност да му туриш един фиидбек. После, колко ли брадчеда и комшии ще му турят един позитивен фиидбек? А колко ли всъщност ЩЕ ИСКАТ да ги вози с 250 щото стигат за под 3 часа?А как ще разбереш дали е на 2 ракии и дали не е спал 3 часа, за да му туриш и за това фиидбек, преди да е заспал на волана 10 мин. след като ти си заспал и 2 мин. преди да се размаже в Камаз?В България ние всички сме много умни и много разбираме от всичко, за това може закона да не се спазва, щото е ***. Те са го мислили десетки експерти и е взет местен и чуждестранен опит като е правен, ама ние знаем по-добре за това... кво кат е червено, нема никой, мога да мина.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още