IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ДАИ ще има право да следи за споделено пътуване

Дирекция “Автомобилна инспекция” ще има правомощие да изисква сведения и от пътниците в колата

12:07 | 23.06.16 г. 43
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Българските власти правят поредна стъпка в посока контрол и забрана за споделеното пътуване. 

Внесени от кабинета за разглеждане в парламента промени в Закона за автомобилните превози предвиждат дирекция “Автомобилна инспекция” (ДАИ) вече да има специални правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.   

С промяната се дава правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения и от пътниците в дадена кола.

"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", се казва в мотивите на правителството.

Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно. 

Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз. 

Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.

Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.

На въпрос на Investor.bg поради какви причини Министерството на финансите предлага да бъде въведен филтър в интернет върху сайтовете за споделено пътуване от там отговориха следното:

„Анализът показва, че значителна част от споделените пътувания се осъществяват чрез социалните мрежи или специализирани интернет сайтове, като споделени пътувания се организират както за вътрешни и международни превози на пътници, така и за таксиметров превоз. От специализираните интернет сайтове е видно, че много голяма част от споделените пътувания се извършват регулярно и по определени маршрути и график, което ги превръща в дейност по занятие, а не еднократно и случайно събитие. Тази тенденция придобива все по-голяма мащабност, което налага предприемането на спешни и ефективни мерки“.

Засега финансовото министерството не е правило анализ какви са загубите за бюджета от нерегламентирания превоз на пътници. В момента такъв се прави от Националната агенция за приходите (НАП). 

Автобусните превозвачи пък твърдят, че сивият сектор е 50 на сто от превозите в страната и 70 на сто по международните линии.

Споделеното пътуване е част от едно ново за света явление – споделената икономика. Концепцията за споделяне, вместо за купуване, известна като Sharing economy, става все  по-популярна.

Вместо да харчиш пари за хотел можеш да наемеш временно апартамента на местен жител чрез платформата Airbnb. Можеш да спестиш, като споделиш автомобила си, чрез Uber или друга подобна плаформа. Благодарение на мобилните технологии потребителят може да сподели почти всичко, което не ползва или ползва малко.

Икономическият потенциал на „икономиката на споделянето” през следващите години ще достигне 110 млрд. долара, твърди Economist. По оценка на Рейчъл Ботсман, автор на книга за „Икономиката на споделянето”, в момента пазарът на отдаване под наем на неползвани вещи възлиза на 26 млрд. долара, а в глобален план вече има над 10 000 предприятия, които залагат на споделянето като бизнес модел.

Липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова от Института за пазарна икономика. Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.

С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка. Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.

Още новини четете в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

13
rate up comment 13 rate down comment 3
khao
преди 7 години
1. изобщо не е сложно, въпрос на формулировка на закона... те да дават инфо кой шофьор къв курс прави, а задължението да плаща данъци си остава за шофьора и пак няма да са превозваческа фирма.2. контрол от държавните органи срещу контрол от потребителите ... че нали всеки шофер има рейтинг ... като ме извози един път до бургас с 250 км скорост и като му туря един фийдбек ... кой после ще го наеме тоя ? за мен контрола от клиентите е по ефективен от която и да е корумпирана държавна аденция пълна с връзкари
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 7 rate down comment 9
misanthrope
преди 7 години
Абе нека му е занятие ама.. като прави 2 курса София-Бургас и обратно на ден, с 25 годишната Астра, нали се сещаш, че макс до 3 месеца ще се размаже някъде заедно с хората,които вози. Транспортните фирми, извън това, че си е картел яко, си има и разумни доводи - контрол дали са пили, колко време макс. може да кара човек, колко стари могат да са автомобилите, колко често минават прегледи.. за безопасност става въпрос не е тука джунгла някаква, дай 10% на държавата и прави каквото знаеш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 13 rate down comment 6
misanthrope
преди 7 години
Ами сложно е, най-вече защото специално Uber НЕ ИСКАТ да дават такава информация. Те постоянно обясняват че НЕ СА транспортна компания а били уеб сайт за обяви едва ли не. На това се крепи целия им бизнес модел. Кажат ли че хора извършват транспортни услуги от тяхно име, не става въпрос само за данъци, а веднага ще подлежат и на лицензиране, като транспортна фирма и касови бонове ще трябва да издават и трудовото законодателство да спазват и осигуровки да плащат.. то от там идва всичко.Също и за AirBnb ако искаш да си хотел, има категоризация, ХЕИ ще ти дойде и какво ли не. Айде там поне отдаването под наем от частни лица е НЯКАК регламентирано ама с транспортните услуги си е напълно незаконно
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 18 rate down comment 1
mancho123
преди 7 години
Почти съм съгласен със всички вас, дори и с идеята за "sharing economy" - да дам нещо, което малко ползвам или по времето когато не го ползвам. Не е проблема, че някой е взел по 18 лв от 3-*** докато така или иначе пътува за Бургас, и са му останали 6лв. над цената на горивото за бира с цаца. проблема е когато стане "по занятие"... до някаква степен подобно е и с аirbnb.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 12 rate down comment 2
khao
преди 7 години
ако имаш 5 грама акъл в главата не е трудно, иначе е страшно сложно това дето го предлагаш :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 19 rate down comment 1
khao
преди 7 години
скоро очаквам и показна акция на баретите срещу автостопаджии ... даже си го представих как бус с барети са натръшкали 2ма хипари на магистралата пред ошашавените погледи на проститутките !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 16 rate down comment 2
balkando
преди 7 години
Вместо да се премахват преградите пред ефективизация на транспорта, опитват лобистко защитаване бизнеса на превозвачите. Интересно защо се насочват към споделеното пътуване, след като половината сектор на автотранспорта е в сивото и черното ?! Аз, както и всички останали предполагам, се досещаме защо точно това е под прицел, а не стотиците бусове и автобуси с пътници, без лицензи, без билети, без разрешителни... Но нещата са пределно ясни ,след като дори софийският градски транспорт ползва не билети, а карти за еднократно пътуване(вижте какво пише на "билетите" които ползваме в метро, тролеи, трамваи, автобуси в София), за да спести дължими такси. Картинката е трагикомична и с това последното комедията и трагедията се засилват.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 27 rate down comment 0
redcretin
преди 7 години
Ченге до ченге, и до ченгето - пак ченге :)Смешки, ставаме за срам по света отново!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 9 rate down comment 2
misanthrope
преди 7 години
Има право. Това че не спира е друга тема
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 1
khao
преди 7 години
че ДАИ не спира леки автомобили. как ще стане тоя номер ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още