IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

Новият генерален директор на Uber за България Димитър Радуков се завръща в родината си след няколко години, прекарани в чужбина. Той е работил като инвестиционен банкер в Лондон, преди всичко в областта на сливанията и придобиванията, и е бил консултант в Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD, както и Американския университет в България. 

С Радуков говорим за предизвикателствата пред Uber в България и Европа, за бизнес модела на технологичния концерн и за плановете на компанията за страната ни.

- Г-н Радуков, в продължение на много години сте живял и работил в Лондон. Сега се връщате в България, за да оглавите Uber в страната в доста напрегнато за компанията време. Но същевременно нямате опит в сферата на технологичните компании. Преди това сте били в консултантска компания и сте работили в сферата на сливанията и придобиванията... Кое ви накара да приемете това предизвикателство?

- Когато заминах навремето от България, моят план не беше да замина завинаги и да не се върна. Напротив – гледах с едното око назад. Идеята ми беше да изляза зад граница, да натрупам положителен опит и с него да се върна обратно в държавата. В момента съм изключително доволен, че съм тук. Все пак София е градът, в който съм израснал, а и имам много приятели тук. 

Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един уникален бизнес модел, който е обречен на успех и който в дългосрочен план ще промени София, намалявайки задръстванията и съответно замърсяването на въздуха. А и не само София- всички градове, в които той достигне.

Смятам, че опитът, който съм натрупал в консултантските компании и инвестиционните банки, е полезен. Бизнес моделът на компанията е нещо ново за България. Нека не забравяме, че преди пет години тази компания не е съществувала, а днес има пазарна оценка от над 40 млрд. евро...

Рядко от Силициевата долина излиза такава идея, която да придобие такива мащаби за толкова кратко време. За мен това е изключително интересно и е добра възможност да се прибера в България. Всъщност, не съм единственият, и други колеги след години работа в САЩ са се прибрали в България заради Uber.

- Споменахте, че Uber има уникален бизнес модел, но сякаш това остава недоразбрано от редица европейски власти. В крайна сметка, на пазарите, на които услугата навлиза, особено в последните години, неимоверно се сблъсква с противоречиви мнения и проблеми. Вие заставате начело в момент, в който Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) стартира проучване за това дали компанията не нарушава местните правила. Как бихте коментирали казуса?

- Ние следим внимателно изказванията на КЗК. Не бих искал да спекулирам как биха се развили нещата в този момент. Това, което трябва да се има предвид обаче, е, че в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция, която Uber внася на всеки един пазар. Досега не е имало решение на подобен орган в ЕС в ущърб на  Uber, няма такъв прецедент. Дори редица комисии, еквивалентни на КЗК, като например във Франция, Германия, Италия, Финландия, Норвегия и Дания, са се изказвали положително за Uber и за ползите, които тя носи за всеки един пазар. Ние смятаме, че нашите услуги са изключително интересни за потребителите и се радват на изключителен успех.

- Споменахте няколко държави – Германия, Франция... Но и там компанията има проблеми. В редица провинции беше забранена дейността, въпреки това обаче компанията продължи да работи.

- Дадена дейност се забранява от съда. Засега крайно съдебно решение, което да забранява дейността на Uber в която и да е от споменатите държави, всъщност няма. Наистина, в някои държави се водят дела, в повечето от тях съдебният процес ще продължи известно време, но в общия случай се развиват в положителна посока за нас. Трябва да се има предвид, че в нито една от тези страни услугата не е спряна.

Но това не е всичко. Редица прогресивни градове в ЕС, като например столицата на Белгия, която е и столица на Европейския съюз - Брюксел, местните власти разглеждат промяна в законодателни промени, които да обхванат дейността на Uber. Европейската комисия също води едно задълбочено проучване дали в ЕС да има еднакви правила за този вид услуги.

Важно е да се знае, че реално законите, които регулират транспортните услуги, са писани в повечето случаи през миналия век. Такъв е случаят с България. Основата на Закона за превозите е писан в далечната 1999 г., преди ерата на смартфоните и приложенията за тях. Съответно те няма как да обхващат този вид услуги. Както споменах, има желание в редица държави това нещо да се обхване изрично, чрез осъвременяване на законите. Затова и ЕК разглежда в момента и този въпрос.

- Намирате ли контраст между съпротивата срещу Uber в Европа и доста по-топлото посрещане на услугата за споделено пътуване в САЩ?

- Тезата за европейска съпротива срещу Uber е невярна. Странно е, че постоянно се коментират предизвикателствата в незначителен брой градове, а не се обръща внимание на изключителния растеж на компанията - Uber днес успешно предлага услугите си в 300 града в 57 държави, много от тях членки на ЕС.

В Европа услугата ни се радва на изключителен интерес от милиони потребители, които ценят нейната сигурност, надеждност и достъпност. Такъв е случаят и в България. Всеки ден все повече и повече хора ползват услугата и все повече и повече шофьори ни търсят, за да се свържат към платформата.

- Организацията на обединените нации (ООН) даде заден ход на плановете за партньорство с Uber Technologies Inc. за създаването на 1 млн. работни места за жени в следващите пет години. Как бихте коментирали това?

- На 10 март 2015 г. Uber обяви ангажимента си да привлече 1 милиони жени като свои партньори-шофьори до 2020 г. Компанията е посветена на този ангажимент. Uber напълно подкрепя целите на ООН за равни права на половете и насърчаване на личното икономическо развитие на жените. Един справедлив и благоденстващ свят е възможен само ако жените имат пряк и самостоятелен достъп до гъвкави възможности за допълнителни доходи. Нашата цел е да допринесем именно за това.

- Да се върнем отново към България. КЗК трябва да вземе решение до три месеца. Възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България. Смятате ли, че може да се стигне до там?

- Не искам да спекулираме относно възможните решения на КЗК. Засега нито една подобна комисия не е излязла с решение, което да е в ущърб на Uber. Напротив – тези ведомства ни подкрепят, защото поради своето естество за тях конкуренцията е най-важна. Uber като нов играч на даден пазар създава нова конкуренция, която е в интерес на потребителите.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

26
rate up comment 3 rate down comment 13
pinoccio
преди 9 години
С какво ги премята потребителите,бе, пич? Че услугата струва едиколкоси? Не ти харесва - не се качваш на такси. Може би UBER ще возят безплатно. Ти возил ли си се на такси извън България? Нашите таксита ще ти се видят като моторизиран орден на Майка Тереза. Из Европа 20 евро е само да се качиш, тук се возиш от летището до Люлин за 7 евро, същото разстояние ще ти е минимум за 40-50 евро. Ще ми опонираш за стандарта, ама колата си е кола и горивото си е гориво навсякъде. И това за гилдията е само една брънка от проблема. Основното е във возенето на клиентите сякаш са нелегални. Това да не са времената на партизанското движение?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 10 rate down comment 2
bigmamascandal
преди 9 години
гилдията на таксиметровите шофьори е преметната... Aх, да си дойдем на думата. Ами нека е преметната, след като от години тази гилдия пък премята потребителите. Хак им е. Днес чтеа, че 1 евро ще си намалят тарифите. До това води конкуренцията, вкл. и от UBER./
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 11 rate down comment 1
simbad12
преди 9 години
Как така без предварително обявени тарифи? Тарифите са си ясни и си се спазват! И няма изненади, за разлика т помпите на много таксита... Четете, преди да коментирате
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 5 rate down comment 12
pinoccio
преди 9 години
Какъв бизнес модел, бе, друже? Всичко се прави за печалба и неплащане на данъци, такси и осигуровки. Американците друго не могат да измислят. Те се водят от максимата - никакво участие на държавата, такава им е цялата бизнес среда. Американското правителство го боли фара за обществено здравеопазване, за обществено образование и прочие. Такива практики нямат място в социалистическа Европа. UBER може да е по-удобен на клиентите, може и да пристигат колите още преди да са ги викнали, но въпросът е, че гилдията на таксиметровите шофьори е преметната. Става въпрос и за заетост и синдикални позиции. Ако всеки сектор бива заобикалян с такива оптимизирани практики, клиентите накрая няма да имат с какво да платят на UBER - такива са взаимозависимостите между отделните икономически сфери, те са дълбоки и трудно разпознаваеми понякога. Ами ДАНС как ще контролира бардаците на София, бе, пичове?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 7 rate down comment 11
MZ/X
преди 9 години
UBER може да не нарушава законите на България, но шофьорите на UBER със сигурност ги нарушават и е много грозно компанията да не защитава тези хора!С данъците и осигуровките не мисля, че има проблем, защото парите се превеждат по банкова сметка и от задължение на шофьорите е, като на всеки човек със свободна професия да се осигури и плати данъците.Проблемът е със съзнателното стимулиране на шофьорите да не се регистрират като такси и да работят по предварително обявени тарифи. Последиците от тези закононарушения са изцяло за сметка на шофьорите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 10 rate down comment 10
misanthrope
преди 9 години
1) Не е умишлено2) За да не дезинформирам и да се информирам, защо не сложат на сайта си ясни правила и примерен договор с шофьорите си, за да мое се информираме аджеба и аз и КЗК и данъчните и НОЙ и да знаем черно на бяло, а не да ми обясняват че наемат софтуерни инженери
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 25 rate down comment 5
ssaki
преди 9 години
Много хора изпитват тих ужас от повечето таксиметрови шофьори и/или таксита. Ако Uber с нещо е привлекателен, то е точно това, че няма нищо общо с таксиметровите компании :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 16 rate down comment 6
bigmamascandal
преди 9 години
Tова е абсолютна лъжа. или не познавате бизнес модела им, или просто дезинформирате умишлено. И в двата случая е ужасно грозно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 8 rate down comment 22
misanthrope
преди 9 години
И не само в неплащането на данъци е проблема. Тези шофьори ще работят по 12 -16 часа 6-7 дни в седмицата, за жълти стотинки което води до хищническа работа. Човек има право на легален труд, законен, с полагащата му се почивка и достойно заплащане. Може някой да си каже, никой не ги кара - така е, но дадеш ли на човек възможност да го прави, винаги се намират будали, за това има социални закони, за това би трябвало да има синдикати ( нашите са смех) които да пазят глупавите хора от самите тях и от собствената им алчност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 6 rate down comment 18
pinoccio
преди 9 години
Действията на тази т.н. платформа не се различава по нищо от дейността на торентите. И те работят на принципа на споделянето, и те не нарушават закона. Ако всичко, обаче, започне да действа по този начин, то баба ви ще види какво е доктор само в уикипедията. Няма данъци, няма регистрации, няма ДДС - има само едно високотехнологично приложение, което не се различава от наръчник на готвача. Голяма прозрачност - един крем брюле е цялата работа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още