IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

Новият генерален директор на Uber за България Димитър Радуков се завръща в родината си след няколко години, прекарани в чужбина. Той е работил като инвестиционен банкер в Лондон, преди всичко в областта на сливанията и придобиванията, и е бил консултант в Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD, както и Американския университет в България. 

С Радуков говорим за предизвикателствата пред Uber в България и Европа, за бизнес модела на технологичния концерн и за плановете на компанията за страната ни.

- Г-н Радуков, в продължение на много години сте живял и работил в Лондон. Сега се връщате в България, за да оглавите Uber в страната в доста напрегнато за компанията време. Но същевременно нямате опит в сферата на технологичните компании. Преди това сте били в консултантска компания и сте работили в сферата на сливанията и придобиванията... Кое ви накара да приемете това предизвикателство?

- Когато заминах навремето от България, моят план не беше да замина завинаги и да не се върна. Напротив – гледах с едното око назад. Идеята ми беше да изляза зад граница, да натрупам положителен опит и с него да се върна обратно в държавата. В момента съм изключително доволен, че съм тук. Все пак София е градът, в който съм израснал, а и имам много приятели тук. 

Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един уникален бизнес модел, който е обречен на успех и който в дългосрочен план ще промени София, намалявайки задръстванията и съответно замърсяването на въздуха. А и не само София- всички градове, в които той достигне.

Смятам, че опитът, който съм натрупал в консултантските компании и инвестиционните банки, е полезен. Бизнес моделът на компанията е нещо ново за България. Нека не забравяме, че преди пет години тази компания не е съществувала, а днес има пазарна оценка от над 40 млрд. евро...

Рядко от Силициевата долина излиза такава идея, която да придобие такива мащаби за толкова кратко време. За мен това е изключително интересно и е добра възможност да се прибера в България. Всъщност, не съм единственият, и други колеги след години работа в САЩ са се прибрали в България заради Uber.

- Споменахте, че Uber има уникален бизнес модел, но сякаш това остава недоразбрано от редица европейски власти. В крайна сметка, на пазарите, на които услугата навлиза, особено в последните години, неимоверно се сблъсква с противоречиви мнения и проблеми. Вие заставате начело в момент, в който Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) стартира проучване за това дали компанията не нарушава местните правила. Как бихте коментирали казуса?

- Ние следим внимателно изказванията на КЗК. Не бих искал да спекулирам как биха се развили нещата в този момент. Това, което трябва да се има предвид обаче, е, че в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция, която Uber внася на всеки един пазар. Досега не е имало решение на подобен орган в ЕС в ущърб на  Uber, няма такъв прецедент. Дори редица комисии, еквивалентни на КЗК, като например във Франция, Германия, Италия, Финландия, Норвегия и Дания, са се изказвали положително за Uber и за ползите, които тя носи за всеки един пазар. Ние смятаме, че нашите услуги са изключително интересни за потребителите и се радват на изключителен успех.

- Споменахте няколко държави – Германия, Франция... Но и там компанията има проблеми. В редица провинции беше забранена дейността, въпреки това обаче компанията продължи да работи.

- Дадена дейност се забранява от съда. Засега крайно съдебно решение, което да забранява дейността на Uber в която и да е от споменатите държави, всъщност няма. Наистина, в някои държави се водят дела, в повечето от тях съдебният процес ще продължи известно време, но в общия случай се развиват в положителна посока за нас. Трябва да се има предвид, че в нито една от тези страни услугата не е спряна.

Но това не е всичко. Редица прогресивни градове в ЕС, като например столицата на Белгия, която е и столица на Европейския съюз - Брюксел, местните власти разглеждат промяна в законодателни промени, които да обхванат дейността на Uber. Европейската комисия също води едно задълбочено проучване дали в ЕС да има еднакви правила за този вид услуги.

Важно е да се знае, че реално законите, които регулират транспортните услуги, са писани в повечето случаи през миналия век. Такъв е случаят с България. Основата на Закона за превозите е писан в далечната 1999 г., преди ерата на смартфоните и приложенията за тях. Съответно те няма как да обхващат този вид услуги. Както споменах, има желание в редица държави това нещо да се обхване изрично, чрез осъвременяване на законите. Затова и ЕК разглежда в момента и този въпрос.

- Намирате ли контраст между съпротивата срещу Uber в Европа и доста по-топлото посрещане на услугата за споделено пътуване в САЩ?

- Тезата за европейска съпротива срещу Uber е невярна. Странно е, че постоянно се коментират предизвикателствата в незначителен брой градове, а не се обръща внимание на изключителния растеж на компанията - Uber днес успешно предлага услугите си в 300 града в 57 държави, много от тях членки на ЕС.

В Европа услугата ни се радва на изключителен интерес от милиони потребители, които ценят нейната сигурност, надеждност и достъпност. Такъв е случаят и в България. Всеки ден все повече и повече хора ползват услугата и все повече и повече шофьори ни търсят, за да се свържат към платформата.

- Организацията на обединените нации (ООН) даде заден ход на плановете за партньорство с Uber Technologies Inc. за създаването на 1 млн. работни места за жени в следващите пет години. Как бихте коментирали това?

- На 10 март 2015 г. Uber обяви ангажимента си да привлече 1 милиони жени като свои партньори-шофьори до 2020 г. Компанията е посветена на този ангажимент. Uber напълно подкрепя целите на ООН за равни права на половете и насърчаване на личното икономическо развитие на жените. Един справедлив и благоденстващ свят е възможен само ако жените имат пряк и самостоятелен достъп до гъвкави възможности за допълнителни доходи. Нашата цел е да допринесем именно за това.

- Да се върнем отново към България. КЗК трябва да вземе решение до три месеца. Възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България. Смятате ли, че може да се стигне до там?

- Не искам да спекулираме относно възможните решения на КЗК. Засега нито една подобна комисия не е излязла с решение, което да е в ущърб на Uber. Напротив – тези ведомства ни подкрепят, защото поради своето естество за тях конкуренцията е най-важна. Uber като нов играч на даден пазар създава нова конкуренция, която е в интерес на потребителите.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 3 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
То има такива приложения, които се ползват от бакш. И те си ги ползват(а и аз ползвам основно такива). По принцип не обичам да шофирам(и бира не пия, и футбол не гледам..егати мъжа), та когато ползвам такси(което е доста често) ползвам именно такова приложение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 2
ceneto
преди 9 години
законотворците трябва да направят така, че лицензираните превозвачи да могат да си възстановяват акциза на горивото, както е в някои страни от ЕС, Юбер да бъдат оставени да работят(но при правила за отчитане, писани през 21 век подхходящи за технологична компания) щом не са превозвачи и пазарът ще отсъди, а печеливши ще бъдат потребителите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 24 rate down comment 9
melon
преди 9 години
Само таксиметровите шофьори не харесват UBER.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 11 rate down comment 14
misanthrope
преди 9 години
Компанията щеше да е екстра, ако предлагаше платформата си на таксиметрови компании, като един допълнителен канал за комуникация с повече екстри, подобряващ значително услугата. Имайки партньорски такси компании в цял свят, човек би могъл във всяка държава да си поръча такси по еднакъв начин, да си види цените, да знае че няма да го излъжат да.... НО превоза да се извършва от нормална, лицензирана таксиметрова компания, която си плаща на шофьорите, данъци, осигуровки, прегледи и всичко както си е по закон. Тогава никой нямаше да се опитва да ги забранява никъде по света и щяха наистина да са технологична компания
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 11 rate down comment 2
kalendar
преди 9 години
абсолютно съм съгласен. Но трябва да подчертая, че като цяло идеята е много хубава и я подкрепям. Стига да решат проблема с регулациите(вкл. за работните часове) и данъците и осигуровките. Повече конкуренция не е довела до нищо лошо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 9 rate down comment 8
misanthrope
преди 9 години
"В момента имаме около 20 служители инженери, които работят върху софтуер, "Това ли са им работните места? Аутсорсинг с 20 човека? Никой не им забранява да си правят аутсорсинга, там няма дискусия, но.. фирми с 20 човека аутсорс вече никой даже не ги споменава в БГ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 15 rate down comment 14
misanthrope
преди 9 години
На кого плащат осигуровки? На господиня от интервюто. А шофьорите бачкат без никакви осигуровки, защото както самия господин обяви ТЕ НЕ СА ТЕХНИ СЛУЖИТЕЛИ! Разберете, не може едно мобилно приложение да позволи на хората да работят без да плащат данъци и осигуровки, без регулации за работно време, техническа изправност и един куп още неща И НЕ ТРЯБВА! Това не води до по-добра или по-конкурентна услуга, а до дивия запад. Нещо, което сме видели в БГ през 90тте и тъкмо почнахме полека да изплуваме от него
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 13 rate down comment 1
simbad12
преди 9 години
Абе ти чел ли си текста въобще. И схванал ли си бизнес модела или говориш наизуст. Работните места, за които иде реч са за инженери, не за шофьори. И това си го пише много ясно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 10 rate down comment 12
misanthrope
преди 9 години
И как така хем не дават работа на шофьорите, хем обясняват колко работни места щели да се открият? Нагли измамници са,
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 6 rate down comment 4
bigmamascandal
преди 9 години
ЦИТАТ: Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н. ???
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още