IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Катастрофата на Germanwings – тест за мита Lufthansa

Подобни инциденти се оказаха пагубни за Pan Am и Malaysian Airlines, но други авиокомпании ги преодоляха

12:12 | 26.03.15 г. 13
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Катастрофата на Germanwings – тест за мита Lufthansa

От 24 март 2015 г. нищо не е същото за Lufthansa. Една такава сериозна катастрофа на дъщерната Germanwings германската авиокомпания досега не бе преживявала, за разлика от добре известните си конкуренти Air France, KLM или Japan Air Lines. В продължение на повече от 20 години германският превозвач нямаше никакви инциденти със смъртен случай.

В опасност ли е митът Lufthansa? Това процъфтява благодарение на това, че полетите на най-голямата германска авиокомпания се считат за надеждни. В класацията за най-безопасните авиокомпании Lufthansa постига отличното дванадесето място, като се класира преди British Airways, Singapore Airlines и големите европейски нискотарифни превозвачи, пише WirtschaftsWoche. 

В класациите за любими марки Lufthansa винаги се оценява като любим германски превозвач. Тя е и втората най-предпочитана авиокомпания, която лети от Германия (след Emirates) и далеч преди Air Berlin, Ryanair и Easyjet.

Всичко това са добри предпоставки за това пътниците да плащат малко повече за полета си. И точно това прави често Lufthansa. Защото разходите за персонал на компанията са доста над нивото при конкуренцията.

Дали сега имиджът ще бъде накърнен в дългосрочен план, зависи и от засега неясната причина за катастрофата. „Ако не съществува явно нарушение, такъв инцидент няма да се отрази на репутацията", казва консултантът по темата авиационна индустрия Хайнрих Гросбонгард, имайки предвид и предишни самолетни катастрофи.

Миналото обаче доказа, че ако даден инцидент се дължи на небрежност, или комуникацията е отказала да сработи в случай на кризисни ситуации, авиокомпаниите попадат в тежка турбуленция, или дори напълно изчезват от сцената.

• Така например през август 2014 г. Malaysian Airlines напълно изчезна под крилото на своя мажоритарен собственик Khazanah Nasion. По този начин държавният фонд спаси авиокомпанията след катастрофите на полет MH 370 над Индийския океан и на полет 17 над Източна Украйна. Вследствие на тези два инцидента броят на резервациите на билети се срина. Експерти обясняват това с хаотичната комуникация след първата катастрофа.

• Американската авиокомпания Pan Am не успя да се съвземе след падането на неин самолет в шотландското село Локърби след атентат на либийци. Пътниците избягваха превозвача, защото компанията не успя да разсее страха от нови терористични актове.

• За американския превозвач Valu Jet един смъртоносен инцидент също значеше края. Разследващите са стигнали до извода, че нелегално транспортирани стоки са причинили пожара, който доведе до падането на самолет във Флорида през 1996 г.

Но редица авиокомпании са успявали да преодолеят произшествия с участието на стотици загинали и възстановяват доверието на клиентите си. Обикновено те показват, че в такива случаи е имало поредица от нещастни обстоятелства, както например стана при катастрофата с Concorde на Air France в Париж на 25 юли 2000 г. със 113 смъртни случая.

„Някои неща авиокомпаниите в никакъв случай не трябва да правят", казва Гросбонгард. „Да не поемат никаква вина, категорично да изключват специфични причини и да спекулират яростно за възможните причини". Приоритет номер едно трябва да остане грижата за семействата на жертвите.

В този смисъл Lufthansa има всички шансове да преработи по добър начин бедствието. Особено като се има предвид, че няма доказателства за системна небрежност. Самолетите на Germanwings се поддържат в същата редовност и по същата система, по която и тези на  компанията майка.

"Lufthansa и Germanwings ще преживеят това", казва главният анализатор на  StrategicAero Research Сей Ахмад. По думите му летенето си остава сигурен начин на придвижване. Дори и в краткосрочен план продажбите да спаднат, след като се установи причината за катастрофата, те отново ще нараснат, убеден е той.

Но ще реши ли това наистина проблема? Някои анализатори не са толкова оптимистично настроени. Така например анализаторът от Equinet Йохен Ротенбахер променя оценката си за акциите на Lufthansa на "Hold" от "Buy" и понижава целевия курс от 19 до 14 евро. По думите му положителният имидж на Lufthansa като сигурна авиокомпания ще бъде накърнен.  Дори и да няма вина за катастрофата, възприятието на клиентите ще остане помрачено.

Според експерта на DZ Bank Дирк Шламп катастрофата ще остави „дълготрайни щети на имиджа“. Досега Lufthansa е била знак за техническа компетентност и доверие. Освен това катастрофата може да навреди и на концепцията на концерна за Eurowings.

Инвеститорите вече преживяха първия шок. След силен срив на курса с над 5% акциите се възстановиха с около 2,5 на сто. 
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:20 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 5 rate down comment 5
michaelis
преди 9 години
гадове .... само и само парата да върви ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 18 rate down comment 2
abdul
преди 9 години
Охо дюшеш.1.1. "Капитан Мухамед" самоубива един самолет и 150 човека на Germanwings(Lufthansa), докато останалите пилоти протестират заради иначе "високите им заплати". Естествено на въпросния мохамед сигурно далечния му брат по втората му майка ще се окаже главорез от ИСИЛИДХУСИТ.1.2. Germanwings ще трябва да вземат мерки, които да предотвратят подобни инциденти и естествено това няма да бъде безплатно. Нещо повече! Ще помогнат на цяла Европа в този смисъл и компании като Germanwings от "евтини" ще станат "сигурни" компании, а пилотите тихо и кротко ще спрат да протестират.всичко това на цената на 1 самолет и 150 човека.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 10
MZ/X
преди 9 години
Все по вероятно изглежда катастрофата да не е била поради техническа причина. Вторият пилот е излезъл и не е могъл да се върне в пилотската кабина и реално има само дава варианта:1. Самоубийство на капитана, който според слухове по форуми се е казвал Мухамед (официално до сега никой не е коментирал националността и имената на пилотите)2. Инфаркт или друг здравословен проблем на капитана.И двата варианта обаче изключват нарушаване на имиджа на Луфтханза, като компанията с технически най-добре поддържани самолети.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още