На българския пазар на имоти все по-отчетливо се наблюдава ценова сегментация, според която купувачите и имотите, към които има интерес за закупуване, се делят на скъпи и качествени и всички останали.
Този въпрос бе и една от обсъжданите теми по време на конференцията за имоти BalREc, която се проведе в петък с медийното партньорство на Investor.bg.
В този контекст започва да се откроява и разграничението в качеството на проектите, които се изграждат в момента.
Атанас Буглов, управител на производителя на строителни материали Wienerberger, каза, че към момента се наблюдава интерес към строителните материали, но не и към качеството. По думите му редица клиенти строители купуват от компанията, но се интересуват главно от продуктите с най-ниските цени.
„Ако пазарът започне да расте, производителите ще отговорят адекватно“, коментира той. „Проблем е липсата на информираност и на образованост, най-вече сред крайните купувачи“.
Георги Ранчев, управител на Residential Park Sofia, каза, че има значително повече продажби на жилища в проекта в сравнение с миналата година. Въпреки това пазарът е ограничен до хората с високи и средни доходи. Той обясни това с наличието на сериозни демографски промени в структурата и състава на обществото.
Има и социални промени – сериозно разслояване между хората с високи, средни и ниски доходи, каза той, като прогнозира, че купувачите с по-високи доходи вече са значително по-активни, като тази активност за в бъдеще се очаква да расте още повече. Тази тенденция води до стремеж на обособяване на богатите в среда с по-високо качество, посочи той.
„Те тепърва ще стават по-малко толерантни към проблемите в градовете, в които живеят – социални, културни и инфраструктурни. Те ще търсят по-добра среда. Това е свързано и с по-доброто качество на продукта“, каза той.
Концентрацията на богати и добре образовани клиенти е почти изцяло в София, което означава, че пазарът все още има голям потенциал за развитие, смятат специалистите.
Клиентите са безкомпромисни по отношение на локация и инфраструктура. Те чакат и искат да видят продукта сега, бъдещето време вече не е интересно за тях, каза Ранчев по отношение на продажбите на зелено, които почти изчезнаха след началото на кризата.
Буглов коментира, че въпреки очакванията, че кризата ще отсее високото качество от ниското, много от проектите, които трябваше да бъдат оценени като висококачествени, в процеса на развитие претърпяха негативна промяна. Инвеститорите са започнали да развиват проекта си при очакванията за едни продажни цени, но сега цените са далече от тези нива. Затова в момента те са принудени да правят компромиси с цената и качеството на изпълнението, за да могат да го довършат и да го продадат.
Това води до размиване на категорията качество по отношение на очаквания, търсене, маркетиране и реално предлагане.
Налице е обаче и казусът, че онези от клиентите, които могат да си позволят високо качество, в момента могат наистина да си позволят висококачествени имоти на много разумна цена. За разлика от тях тези, които остават изолирани извън най-горния ценови сегмент, трябва да се примиряват с продукти, чието качество в много случаи е неприемливо.
Още от BalREc:
Ипотечната активност на банките - очаква се раздвижване


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
преди 15 години "По думите му редица клиенти строители купуват от компанията, но се интересуват главно от продуктите с най-ниските цени."Та нима по времето на балона строителите купуваха най - качествените материали?Или строяха качествено?Вярваме, вярваме! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Кой определя качеството ли? ЧСИ го определя! Що занимавате с глупости масовия читател? Интересно как не сте написали още голямата новина тръгнала от вчера по ТВ, че продажбите, чрез ЧСИ вървели с 20% по ниско от ПАЗАРНИТЕ. Ей такава идиотия само неикономист може да роди! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Кой определя качеството на имота? Както аз знам на цената на имота най многовлияе местото.Лоследните години строяха на какви ли не места и сега тезинепродаваеми имоти се класифицират като "качествени". Дано ги прсдадат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар