IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

К. Чолаков: Има спад в застраховките „Каско“ и имущество за втора поредна година

Регистрираме леко понижение в общозастрахователния пазар и малък ръст в животозастраховането, заявява зам.-председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи

15:09 | 14.11.11 г. 2
<p>
	Коста Чолаков, заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи Снимка: Личен архив</p>

Коста Чолаков, заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи Снимка: Личен архив

- Очаквате ли сериозни сътресения в сектора?

Аз лично не очаквам някакви сериозни сътресения в сектора. Миналата година КФН предприе сериозни стъпки по завишаване на изискванията за резерви. Смятам, че това е правилно в дългосрочен план, за да подсигури сектора от такива рискове. Нямам информация към днешна дата да има застраховател, който да е застрашен от фалит. Силно се надявам и да няма. Вярвам, че КФН следи внимателно финансовите параметри на всички участници на пазара и предприема необходимите мерки. Дано да не бъдем изненадани.

- Какъв вид застраховки са доминиращи на пазара в момента?

Доминиращо е автомобилното застраховане. „Гражданската отговорност“ става все по-определяща за общозастрахователния пазар. За последните няколко години имаме по-сериозен ръст на цената по тази застраховка, а от няколко месеца се наблюдава и лек ръст на обхвата. „Гражданската отговорност“ заема все по-сериозен дял.

При застраховка „Каксо“ има няколко проблема. Първо има спад в продажбата на автомобили – както на нови, така и на втора употреба. През последните две години много хора и фирми решиха да не си подновяват „Каското“. При автомобилите, при които тя се подновява, застрахователната сума намалява поради остаряване на колата, и съответно се събира по-малка премия. Всички тези фактори обуславят един спад в застраховка „Каско“.

- Ще се повишава ли цената на „Гражданската отговорност“ през следващата година и с колко процента? Ваши колеги споделиха, че цената на застраховката ще се качи през следващата година с до 18%.

Всяко дружество има своите индивидуални разчети. Факт е, че за последните 10 години цената се покачва. Ако през 2001 г. средната премия е била 98 лв., то към края на 2010 г. тя е 206 лв. В края на 2011 г. ще е над тази цена, но трябва да изчакаме и да видим данните на регулатора.

Моето виждане е, че цената ще расте. Но не бих се ангажирал с конкретен процент, защото трябва да не пренебрегваме и фактора конкуренция, който коригира понякога този растеж и може би не му позволява да бъде толкова голям колкото очакваме.

През тази година повечето застрахователи на няколко пъти коригираха цените си и то нагоре. Това се обуславя от няколко неща. Първото е инфлационният натиск, който влияе навсякъде при ценообразуването. При нас, като застрахователи, другият основен параметър, са завишените обезщетения, особено при неимуществените вреди. Ако погледнем за периода от 2001 г. досега средното обезщетение е нараснало над три пъти, а честотата на неимуществените щети е нараснала близо четири пъти. При имуществените щети също имаме ръст на средното обезщетение с над два пъти. Това е основният параметър, който определя цената. Ръстът на обезщетенията идва и от щетите, които се реализират в чужбина, където се плаща много повече. Не на последно място завишените изисквания за резерви също упражняват натиск върху цената.

Това са трите основни параметъра, които продължават да растат като стойности и съответно трябва да бъдат отразени в цената, която така или иначе, е догонваща в момента. Тя дълго време не отговаряше на тези рискове, които носеше.

- Съгласни ли сте с предложението, което не се прие от парламента, „Гражданската отговорност“ да се плаща накуп и смятате ли, че това ще намали изплащането й?

Трябва да се погледне от две страни - от гледна точка на потребителите и от страна на застрахователите.

За потребителите може би това ще е затруднение, защото трябва да плащат наведнъж. Но що се отнася до застрахователите, в момента има много случаи, в които се плаща една вноска по „Гражданска отговорност“ и не се внасят следващите. Това води до голям брой незастраховани автомобили. Всичко това обаче се плаща от потребителите, които си плащат коректно премиите и вноските. Техните пари отиват в Гаранционния фонд и оттам се плащат щетите на тези, които не са застраховани. Накрая пак страдат потребителите, ако има голям процент от незастраховани автомобили.

Според мен трябва да се намери правилният баланс. Може да се мисли за някакъв компромисен вариант, в който да е ограничен броят на вноските, защото на пазара в момента се предлагат и 12 вноски.

Последна актуализация: 03:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 5 rate down comment 0
g5kov
преди 12 години
Недоумявам с тази позиция на шеф на застрахователна фирма и особено зам.-председател на АБЗ, да обяснява как едни не плащали след първата вноска по ГО и всички останали поемали този разход. Нали точно от такива следва да лобират и защитават съвестните си клиенти и принудят правителството да осъществява контрол и санкционира жестоко, подобни недобросъвестни хитреци. После имало спад, а грешките са винаги извън сектора и в международното положение, но не и в "професионализма" на бранша.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
kalashnikof
преди 12 години
Застраховането в България е рекет.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още