Много от регионалните европейски летища са изправени пред съкращения и дори опасност от закриване на фона на подобряването на конкурентоспособността на традиционните авиокомпании и затегнатия контрол на държавните помощи, алармира Ройтерс.
След като в продължение на години традиционните авиокомпании страдаха заради конкуренцията на нискобюджетните, превозвачите започнаха да съкращават разходи и успяха да стеснят ценовата ножица между полетите. Същевременно все повече нискотарифни авиокомпании предлагат полети до традиционните авиохъбове, които са с изключително удобни транспортни връзки и по-близо до градските центрове.
„Първоначално хората бяха готови да пътуват до по-малки и често отдалечени летища заради по-ниските такси, но сега цената на полетите до по-големите и удобни за тях летища падна“, коментира Таня Виглос, партньор консултант в AT Kearney. „За малките летища винаги е било трудно, но сега им е още по-трудно“, допълва тя.
Много от малките летища в Европа са собственост или се подкрепят от местните правителства, които се надяват с развитието им да привлекат повече бизнес и туристи и съответно – да създадат повече работни места.
В опит да подкрепи публичните финанси и да насърчи конкуренцията обаче Европейският съюз (ЕС) може да пресече държавната помощ за малките летища – ход, който ще им причини сериозни проблеми, ако те са се провалили в процеса по привличане на критична маса пътници и бизнес.
Миналата седмица Европейската комисия (ЕК) обяви, че летищата в ЕС, които обслужват по над 5 млн. пасажери годишно, няма да могат да получават държавна помощ, освен ако няма опасност от фалит. Помощта за летищата с по-малко от 3 млн. пътници годишно ще се прилага за преходен период от 10 години при определени условия.
Малките регионални летища освен това ще трябва да представят пред европейските власти план, с който да докажат как ще покрият оперативните си разходи, за да се класират за помощ съгласно новите правила.
Това създава нови предизвикателства пред летищата от ранга на Kassel-Calden в Германия например, което отвори врати през миналата година и нямаше насрочени полети през тази зима, както и пред летищата - „призраци“ в Испания, засегнати от финансовата криза.
Проблемите на малките летища обаче може да имат тежки последствия за туризма в цели региони на ЕС и пасажерите да останат без избор, посочва информационната агенция.
Според анализатора от GfK Дьорт Нордбек има тенденция за изместване на полети към големите летища, но това е повече по желание на авиокомпаниите, отколкото по желание на пътниците.


Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР