IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Г. Павлов: Би било илюзия да очакваме всеки да е способен да закупи жилище

Вместо още сътресения на пазара, тази година ще има множество изгодни сделки, прогнозира новият изп. директор на „Адрес“

07:44 | 03.05.11 г. 19
Автор - снимка
Създател
<p>
	Георги Павлов. <em>Снимка:</em> личен архив</p>

Георги Павлов. Снимка: личен архив

В началото на миналия месец Георги Павлов бе избран за изпълнителен директор на компанията за посредничество при покупко-продажба на недвижими имоти „АДРЕС Недвижими имоти” АД. Преди това той бе изпълнителен директор на холдинговата компания, от която е част и Адрес – AG Capital.

Георги Павлов има магистърски степени по математика от Софийски университет „Св. Климент Охридски” и по бизнес администрация от City University of Seattle. Асоцииран член е на Chartered Management Institute, Великобритания и има множество квалификации, сред които е и сертификат по международна финансова отчетност на АССА.

Предишните му позиции включват директор „Развитие” на „Стара планина холд” АД и на машиностроителното предприятие „Спартак” АД. Бил е също председател на Съвета на директорите на “Лизингова компания” АД и изпълнителен директор на “Инком” АД.

Пред Investor.bg Павлов представи гледната си точка за брокерската професия у нас и за развитието на пазара на имоти като цяло.

- Какво бихте искали да видите да се промени като добавена стойност в брокерската услуга у нас? По какъв начин тя се различава от тази на развитите пазари?

Брокерството на недвижими имоти е сравнително нова професия в България. Тя трябваше да се развива в движение, заедно с развитието на пазара у нас през последните 20 години. Минахме през доста етапи в този период и се доближихме значително до стандартите в бранша. Ако говорим обаче за разлики, основната разлика между нашия и развитите пазари остава тази, че брокерът в България се наема за постигане на определен резултат, когато клиентът има крайна необходимост от помощ при сключването на единична сделка. В развитите пазари брокерът се възприема като консултант, който може да даде цялостни съвети и насоки за състоянието на пазара.  По този начин клиентът знае какво точно може да очаква като обслужване и не е разочарован, ако не се стигне до сделка. Това в крайна сметка зависи от много външни фактори.

- Какво планирате да промените в това отношение в „Адрес“?

Идеята ми е в „Адрес” да развием услугата, позната като посредничество при сделки с недвижими имоти, и да й придадем много по-съвременен и широк смисъл. Трябва да се увеличи обхватът на консултирането на клиентите, експертното познаване на конкретен пазар, да се работи по стандартизиран и обогатен план за работа с всеки продавач или купувач, да се използват активно модерните канали за маркетинг и съвременните информационни технологии. Всеки продавач ще получава сравнителен пазарен анализ, който му дава необходимата информация да разбере каква е конкуренцията му на пазара и каква трябва да бъде офертната цена, която ще доведе до сделка. Надявам се с това услугата да придобие изцяло нови измерения.

- Каква част от сделките на нашия пазар се сключва с помощта на брокери за имоти?

Твърде малка. Вероятно около 50% от клиентите в големите градове сключват сделка, подпомагани от брокер. Същевременно потенциалът е голям, но дали ще го използваме – зависи най-вече от нас и от услугата, която ще предложим. Излишно е да говорим за рисковете, които клиентът – продавач или купувач – поема при реализирането на сделка без посредник. За да бъде обаче брокерът наистина ценен и търсен, той трябва да предложи качествена услуга, а не да бъде възприеман като „необходимото зло”. Говоря за пазара като цяло, тъй като имиджът в тази професия е колкото индивидуален, толкова и общ, и предишен негативен опит на клиента с даден брокер формира негативен облик на цялото съсловие в неговите очи. Смятам, че при развит пазар и професионални консултанти на недвижими имоти делът на сделките, които се сключват с посредничеството на брокер, може да бъде над 80%.

- Смятате ли, че брокерите се възползват пълноценно от интернет и социалните медии?

Няма бизнес, който да се възползва пълноценно от интернет и социалните мрежи. Възможностите, които интернет дава на бизнеса, предстои тепърва да се развиват още много, а социалните мрежи са твърде нови, за да са усвоени така добре, както  телевизията, например. Тепърва мисленето на голяма част от брокерите трябва да се пречупва в тази посока – да се възползват от този на практика неограничен потенциал, който дават съвременните технологии. Разбира се, стига да имат желание да го правят.

- Вие сте активен потребител на социалните мрежи. На 1 април написахте в статуса си във Facebook, че „прекратявате блогването forever“. Какво е значението на интернет за Вашата работа и по какъв начин използвате модерните канали за комуникация в нея?

Това беше още една неуспешна първоаприлска шега  Използвам интернет от 16 години в моята работа. Опитвам се да съм в крак с времето. За Коледа подарихме на всички мениджъри в Адрес модерни смартфони. Оказа се, че повечето вече имаха. Така или иначе модерните канали за комуникация рано или късно ще станат използвани от всички и ние няма как, а и не бива да ги избягваме в работата си. Напротив, трябва да се опитваме да използваме пълноценно всички възможности, които дават.

- Смятате ли, че има нужда от повишени регулации за брокерската професия – официални процедури за сертификация, стандарти и др.

Смятам, че трябва да има повече квалификации и обучения, достъпни в България. Те биха спомогнали за подобряването на работата и ефективността на всеки брокер. В допълнение към това сертифицирането на тази професия би добавило стойност към нея и би спомогнало за подобряването на имиджа на брокерите като цяло. Хората трябва да възприемат брокерите като специалисти, които ще им съдействат, когато избират жилището си и ще ги предпазят от рисковете при покупката на имот.

- Вие, както и други от директорите на Адрес, имате предишен опит от множество различни сектори. По какъв начин управлението на бизнес, свързан с имоти, се различава от останалите? Какви са трудностите и предизвикателствата?

Имотите са не просто жилища, но и най-ценната собственост за нашите клиенти. Това поражда и голяма отговорност, тъй като ние се оказваме съпричастни при вземането на едно от най-важните решения в живота им, каквото е покупката на дом.  

Най-трудното в бизнеса е да разбереш истинските цели на клиента, а те често не са осъзнати. Ние трябва да разберем какво ще го направи щастлив, макар понякога и самият той да не е наясно какво е това. Връзката с клиента много често е ирационална, както е ирационален и изборът на нов дом. От собствен опит мога да кажа, че решението за избор е много лично и емоционално, както се казва – трябва да „почувстваш” жилището като свое. Аз лично си избирах жилище в продължение на 7 месеца и накрая го харесах по една малка снимка.


- Какви са прогнозите Ви за активността на жилищния пазар през тази и следващата година?

Пазарът в момента е спокоен. Бих казал, че няма база за по-нататъшен спад, но ръстът при недвижимите имоти ще следва този на икономиката като цяло. Този сценарий е и най-здравословен за настоящия пазар. Ако трябва да опиша с две думи моментното му състояние, то те са: „време за сделки”. Хората и предприемачите са готови, а виждаме, че и банките имат апетит за повече бизнес. Ето защо мога чистосърдечно да заявя, че през тази година вместо на сътресения най-вероятно ще станем свидетели на множество успешни и изгодни сделки.

- Мислите ли, че цените на имотите у нас в момента са все още високи спрямо покупателната способност на пазара?

Цените са високи за много хора, които остават извън пазара. Средната заплата от 600 лв. не е достатъчна за покупка на имот. Би било илюзия да очакваме всеки да е способен да закупи жилище. Дори и при наличие на възможност за кредит, докато семейството не достигне достатъчни доходи, животът под наем съвсем не е неразумна политика. А постигането на тези доходи е въпрос на образование, квалификация, търсене и предлагане на пазара на работна сила.
Представителите на имотния сектор, естествено, силно желаем повече българи да имат добри доходи, тъй като именно тази част от хората са основните ни клиенти.

- Ако правите оглед за покупката на имот за Ваше ползване, какви са първите фактори, на които обръщате внимание?

Търся това, за което мечтая. Голяма и светла дневна. Хубав вход. Добри съседи. Квартал, в който искам да живея.

- Вие лично бихте ли купили имот в момента? Къде и какъв тип?

Бих си купил селска къща, където няма телефони и интернет. На южен склон на планина, до гора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:47 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 4 rate down comment 0
stoian777
преди 12 години
Оооооооооо браво, браво явно тук сте много умните хора. Днес съм изумен от вашите много, много добри коментари. Поздрави на всички...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 0
stoian777
преди 12 години
Много, много правилно мислене имате господине. Дано повече българи да почнат да мислят така умно като Вас. Моите поздравления. Що се отнася до този другар я по-добре го оставете тяяяяя бедноста ни като цяло ще си каже тежката дума.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 8 rate down comment 1
no-credit
преди 12 години
"Би било илюзия да очакваме всеки да е способен да закупи жилище"------------Ако говорим буквално за наистина всеки и ако се имат предвид по-тъмнокожите ни съграждани, това да кажем може да се приеме за вярно. Но ако говорим, че не може да се очаква човек със СРЕДНИ доходи да има жилище, което всъщност казва господина от Адрес, то това вече е абсолютно неприемливо и ако е така, то показва, че има нещо много, много сбъркано в системата (пазара или каквото там ви харесва). Жилището не е нещо толкова високотехнологично, че да не може човек със СРЕДНИ доходи да си го позволи. Всъщност, като се има предвид, че жилищата дори се строят от хора с не особено висок интелект, то би трябвало те да са достъпни дори и за тях. Но не са. Което значи (отново), че системата е сбъркана. Много сбъркана. И който твърди обратното просто е заинтересован от това състояние на нещата. Но светът се развива и нещата се променят. И тези, като господина от Адрес, берат последните плодове от една отиваща си епоха.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 2
alen007
преди 12 години
Lasy Много си права нищо не казва само бля- бля. Е това се казва екпертно мнение. Все пак тук се канят хора които би следвало да са компетентни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 6
Lazy
преди 12 години
@alen007 и drakkarА вие сте експертите в пазара и знаете всичко. Айде да видим вашата прогниоза с обосновка а не просто "Този господин!" Аман от плюещи разбиерачи! Как може да се каже за някой че е в грешка като той нищо не е казал?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 1
0pk
преди 12 години
Бързате да го оплюете човека. Всеки си има мнение за нещата. Но е истина, че пазарните цени на имотите са недостъпни за "масовия потребител". Изглежда ми нереално да изплащаш ипотечен кредит в размер по-голям от месечната си заплата =)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 0
melon
преди 12 години
Пазарът е цар! Ще си покаже.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 2
drakkar
преди 12 години
Господина е в голяма грешка. Цените на имотите зависят точно от заплатите, защото са "недвижими" и не може да ги изнесеш. Така че, съветвам продавачите де се съобразят с този факт - средна заплата 600 лв !!! Също така цена на имота = 100 - 120 наема на същия имот.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 2
alen007
преди 12 години
Този гоподин е поредния неуспешен опит на един човек които никога не е разбирал имотния пазар в България, съдейки по секторите в които е работил и по една или друга причина (лични) управлява Адрес и дава съвети за имотния пазар. Това е пример за неграмотен управител в България.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още