IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Томислав Дончев: Дошъл е краят на щедрото еврофинансиране в строителството

Приоритетни за сектора след 2012 г. ще бъдат енергийната ефективност, водите и транспортната инфраструктура, посочи министърът на еврофондовете на кръгла маса

11:47 | 08.09.11 г.
Томислав Дончев: Дошъл е краят на щедрото еврофинансиране в строителството

С повече от 70% са намалели чуждите инвестиции в строителството през 2010 г. спрямо пика през 2008 г., като от началото на годината досега намалението е с близо 35 на сто.

Това съобщи председателят на Камарата на строителите в България Светослав Глосов на кръгла маса на тема „Строителството през 2012 г. – перспективи и предизвикателства”, проведена днес в София.

За четвърта поредна година се отчита и намаление в броя на издадените разрешителни за строителство. Обемът на незавършеното строителство към края на 2010 г. пък се изчислява на над 392 млн. лева, сочи още статистиката.

Светослав Глосов представи и актуални данни на европейската статистическа служба за България, според които строителният сектор у нас отчита през август тази година месечен спад от 0,5% и годишен спад от 2%.

В централния строителен регистър към същия период на годината са регистрирани 3 947 фирми при действащи 5 225 по същото време миналата година, съобщи още Глосов.

Основните източници на финансиране в строителния сектор в момента са европейските средства, беше посочено по време на дискусията. Като основни проблеми на бранша при работата с европейските фондове шефът на камарата посочи забавянето на плащанията, необходимостта изпълнителят на поръчката да осигури сам нужните за реализацията на проекта средства, както и неясните и противоречиви указания на администрацията.

Европейското финансиране през новия програмен период

Министърът по управлението на еврофондовете Томислав Дончев коментира, че е дошъл краят на щедрото финансиране на проекти. Той обясни, че отпускането на финансова помощ от Европейския съюз (ЕС) ще бъде обвързано с конкретни „дисциплиниращи елементи”, като например спиране на финансирането за дадена страна-членка при над 3% бюджетен дефицит и отпускане на средства от 5-процентния резерв на ЕС при доказано изпълнение на препоръчани от Брюксел реформи.

ЕС ще постави акцент и върху т. нар. „зелена” инфраструктура през новия програмен период. „Нашата първа задача трябва да бъде да убедим Брюксел, че новите държави-членки и особено България, имат нужда от продължаващи инвестиции и в базисна, и в „зелена” инфраструктура”, коментира Томислав Дончев. И припомни, че не очаква намаляване на средствата за България през новия програмен период, нещо повече, според него има вероятност дори за увеличение от 15-20%.

Приоритети и перспективи

Според министъра по управлението на еврофондовете основен приоритет в строителния сектор след 2012 г. ще бъде енергийната ефективност и инвестициите във водния сектор. Според Томислав Дончев необходимите средства, които трябва се насочат към този сектор, възлизат на 8 - 9 млрд. евро.

Като трети приоритет Дончев определи транспортната инфраструктура, към която са жп и пътните проекти, финансирани по Оперативна програма „Транспорт”.

През 2012 г. в изграждането на инфраструктура се очаква да бъдат вложени 2 – 2,5 млрд. лева от оперативната програма „Транспорт”, Кохезионния фонд и Европейския фонд за регионално развитие.

Транспортният министър Ивайло Московски от своя страна посочи, че България е единствената държава-членка на Общността, през чиято територия минават пет транспортни коридора, което означава, че "сме поели огромен ангажимент за изграждането на адекватна инфраструктура по тях".

Московски допълни, че основна цел в бъдещата работа ще бъде "качеството на изпълнението на проектите, което ще се постигне чрез залагане на по-високи критерии за изпълнение в обществените поръчки".

Към 31 август т.г. по Оперативна програма „Транспорт” са договорирани около 70% от бюджета на програмата, или приблизително 1,4 млрд. евро. От тях 30% са за жп проекти, а 60% - за проекти в пътната инфраструктура.

На този етап обаче са разплатени само 14% от бюджета. Ивайло Московски посочи, че основен приоритет ще бъде темпът на разплащане да се доближи до темпа на договориране на средствата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:27 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още