IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България вече не е в групата на развиващите се пазари на имоти?

Необходимо е предефиниране на понятието „развиващ се пазар“ на имоти, смятат специалисти

14:27 | 15.02.12 г.
Автор - снимка
Създател
България вече не е в групата на развиващите се пазари на имоти?

Българският пазар на имоти, заедно с тези от региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), вече не се възприемат като развиващи се пазари от страна на корпоративните наематели, смятат специалисти.

Стремежът на повечето наематели да установят позиции на развиващите се пазари остава силен, въпреки широкоразпространените социални, икономически и политически сътресения през 2011 г., се казва в проучване на CBRE.

Според компанията настоящата ситуация предлага множество възможности, свързани с необходимостта от предефиниране на понятието „развиващ се пазар“. Тя е свързана и с идентификация на онези локации, които предоставят и най-голям потенциал за успешни инвестиции и бизнес.

Много корпорации смятат, че класификацията на т. нар. „BRIC пазари“ (Бразилия, Русия, Индия и Китай) като развиващи се е остаряла. За много от тях тези страни са вече развити, каквито са и страните от ЦИЕ.

На другия край на спектъра са по-малко развити и често много по-волатилни „гранични паазри“ като Ирак, Либия, Сирия и редица африкански страни. Рисковете, свързани с развитие на дейност там, са много по-големи, а бариерите за навлизане – по-високи.

Според CBRE много държави вече не могат да бъдат определяни като „развиващи се“ в своята цялост, предвид нивото на развитост в столичните градове, което изпреварва бързо по-малките градове.

Например отдалечени региони в Канада и Русия, и двете от които са развити нации, могат да предоставят повече оперативни трудности в сравнение с градските части. Вследствие на това „развиващи се пазари“ може да има и в граничните райони на развити и стабилни страни. Това води до необходимостта от детайлен анализ на характеристиките на всички „подпазари“ при избора на стратегия за разполагане на офис и бизнес.

Много от корпорациите изместват своя фокус в посока юго-изток към региони като Азия, Латинска Америка и Африка. За много бизнеси именно тези континенти са целта за експанзия в средносрочен план.

От компанията обаче предупреждават, че установяването на тези региони е свързано с разнородна степен на риск и комплексност, което прави невъзможно предприемането на единна стратегия.

Нашето основно заключение е, че широкоразпространените социални, политически и икономически сътресения няма да откажат компаниите от установяване в проблемни пазари, коментира Ник Ламбърт, директор Комплексни и развиващи се пазари в CBRE.

„Въпреки това, за да оперират ефективно в трудни територии, корпорациите трябва да гарантират, че са приели подходящите стратегии, балансиращи между контрол върху риска и ефективността.“

Той коментира, че глобалните сътресения са повдигнали въпроса до каква степен международните компании са подготвени за работа в по-нестабилните, гранични пазари.

„Ясно е, че общата реакция от страна на нашите клиенти бе положителна: изглежда, че възможностите, които тези пазари предлагат, може да надхвърлят риска, ако той се управлява адекватно“, казва той.

Ламбърт смята, че компаниите ще продължат да се възползват от възможностите, които „развиващите се“ пазари предоставят, като ще бъде необходима и промяна на категориите, в които те попадат.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:32 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още