Появата на товарните роботи на колела кара младите компании създатели да се конкурират със стратегии как потребителите биха поискали да ги използват.
Първият товарен робот, рекламиран пряко на потребителите, е в продажба този празничен сезон. Само че колко хора са готови да изоставят втория си автомобил и да си купят двуколка, която да ги следва като куче?
Корпоративни гиганти като Amazon, FedEx и Ford вече експериментират с изпращането на роботи разносвачи до адрес. Италианската компания Piaggio, която произвежда скутерите Vespa, вече предлага стилна алтернатива на онези скучни утилитарни машини, макар да тежи 50 фунта (22,65 кг - бел. ред.) и да струва 3250 долара.
Казва се Gita (Джита). Това е италианската дума за кратка, приятна екскурзия. Може да вземете този работ с вас, отивайки да си купите черно тосканско листно зеле и гурме сирене от фермерския пазар. Създателите му са измислили за "разносвача тип свободни ръце" такива маршрути, че може да носи продукти и други предмети, следвайки собственика си по тротоара.
"Опитваме се да ви свържем с квартала, който сте решили да посетите, защото е достатъчно достъпен пешком",
обяснява Грег Лин, главен изпълнителен директор на технологичното подразделение Piaggio Fast Forward.
Анализатори от областта на технологиите вече предрекоха провал на Джита, освен ако не му бъде намерено по-практично приложение в складове, болници или заводи.
"Парите са много за нещо, което на практика е робот, разнасящ хранителните ви покупки", коментира технологичният анализатор Джей Пи Гаундър от компанията Forrester.
Неотдавна в едно ноемврийско утро Лин се бе навел в крайезерен парк в Бостън, натискайки бутон, за да може Джита да го "види" с камерите и сензорите си. Чу се бръмчене и устройството - четвъртита, ярко червена кошница с две огромни колела - се изправи и даде сигнал, че е готово за квартална разходка.
Момченце в детска количка го посочи превъзбудено. Минаваща дама пък помоли да го изпробва и игриво извика "ах!", докато машинката я следваше с превключване на посоките.
Джита не изисква телефон или натрапчива технология като лицево разпознаване или Джи Пи Ес. "Той автоматично следи целта с радар и ви следва", обяснява Джефри Шнап, другият съосновател на Piaggio Fast Forward.
Стартъпи като Starship Technologies имат по-конвенционален бизнес план за своите роботи разносвачи. Компанията е въвела такса за доставка, започваща от 1,99 долара, ако си поръчате нейна машинка да ви донесе кафе от Starbucks или обяд от Panda Express.
Засега най-добрите места, обитавани от роботите с шест колела на Starship, са сравнително ограничени пространства като кампуси. Хюстънският университет и университетът "Уисконсин-Медисън" ги пуснаха тази есен. Роботите, приличащи на огромни хладилни чанти на колела, могат да носят до 20 фунта (около 9 кг - бел. ред.).
"Обожавам ги. Намирам ги за толкова сладки!", каза първокурсничката Сади Гарсия, докато една от машините се движеше със сандвич, който тя си бе поръчала. Било й много студено и не искала да напуска стаята си.
Ахти Хайнла, съосновател на Starship в Сан Франциско, разказва, че първоначалният план бил неговият стартъп да продава машинките директно на клиентите, идеята била изоставена, след като станало ясно, че цената им ще надхвърля 3000 долара.
Amazon прави експерименти с подобна машина, доставяща стоки на дребно в няколко американски квартала. FedEx изпробва своя "разносвач" в партньорство с Pizza Hut, Walmart, Target и Walgreens. Ford се похвали с висок двуног робот за разнасяне на артикули до домовете. Досега никой не е напреднал, колкото Starship. Компанията вече има стотици функцкониращи машини.
Гаундър от Forrester не е впечатлен от Джита, но е оптимист за роботите на Starship, тъй като тяхната автономност ще помогне за спестяване на разходи за труд. Според Гаундър въпросът е дали наземните "разносвачи" или летящите разнасящи дронове ще се окажат по-успешни.
Товарните роботи на колела, които вече се използват, имат значителни ограничения.
Машините на Starship все още се нуждаят от ръчно управление за товарене на поръчките с храни. Те разчитат на дистанционни пилоти, които да посредничат при проблеми с навигацията. Потребителите освен това трябва да проверяват приложение на телефона, за да насочат возилото и да отключват коша при пристигане.
В същото време Джита може да е непрактичен за мнозина. Той е пригоден за павирани пространства, които са достатъчно комактни, за да има магазини на пешеходно разстояние, но не чак толкова претъпкани, за да не се изгуби в тълпата.
И всеки, който просто иска да закара вкъщи покупки, без да вдига тежко, може да намери в интернет надеждни коли с голям багажник за под 100 долара.
/БТА/
преди 5 години персонализирани разносвачи , които могат да се придвижват самостоятелно в градска среда :))) ... а защо да не ни трябват ? пазара ще покаже ... на първо четене , заможният офис планктон , ще демонстрира финансово превъзходство и интелектуално съвършенство , като си поръчва разни неща да му ги карат на място :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар