Apple също може да поеме по подобен път, но инвеститорите не вярват в това. Марката Apple е силна, компанията държи ключови патенти (както наскоро се убеди и Samsung), касите са пълни с пари в брой, а Apple не страда от липса на иновации и производителност. Служителите на Apple генерират средно с 64% повече приходи от тези на Facebook.
И двете компании имат начело човек, който е встъпил в длъжност неотдавна. Но разликата между Тим Кук и Марк Зукърберг е, че първият застъпва поста след една легенда, а вторият се представя на публиката като легенда в процес на изграждане.
И пазарът дава еднозначни присъди за двамата: от смъртта на Стив Джобс насам акциите на Apple скочиха със 78%. Откакто Зукърбърг стана главен изпълнителен директор на публично търгувана компания, акциите на Facebook паднаха с 49%.
Джефри Зоненфелд, професор по мениджмънт в Йейлския университет, смята, че шумът около Facebook преди IPO-то накърни качествата на Зукърбърг като мениджър. "Имаше прекалено величаене на управленския екип на Facebook, което сега се превръща в проблем", казва той.
Зоненфелд е експерт по това как компаниите и техните шефове се възстановяват отново след големи неуспехи. Той смята, че Зукърбърг не трябва да заравя главата си в пясъка. "Ако той се прави, че нищо не се е случило, служителите и инвеститорите ще станат още по-нервни", казва той. Facebook отказа да коментира мнението му, а от Apple не са отговорили на искането за коментар на WSJ.
Остава въпросът дали рекордната цена на акциите на Apple може да бъде сигнал за продажба, а катастрофата на акциите на Facebook като знак за "купуване", като се перифразира максимата на Уорън Бъфет "Бъдете алчни, когато другите се страхуват".
Ако в изчисленията се вземе предвид и инфлацията, Apple всъщност е по-малка от Microsoft, General Electric и два други технологични гиганта по време на техния пик. Оптимистите твърдят, че Apple все още има място за ръст. Песимистите отвръщат, че инвеститорите се опасяват от спад, след като потокът с иновации на Стив Джобс пресъхне.
Също така интересно е и съотношението цена-печалба. Apple се търгува на по-малко от 13 пъти от очакваната печалба за следващата година, Facebook - 30 пъти. И въпреки очевидната склонност на пазара към ирационални свръхочаквания, тези два технологични гиганта трябва да се оценяват изключително спокойно и с поглед към далечно бъдеще, пише още колумнистът на WSJ Франческо Джерера.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано