IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Facebook загърби най-важното си правило?

Преди години Марк Закърбърг отричаше приходите като основен приоритет, но вече не е така

18:00 | 19.01.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Марк Закърбърг по време на една от презентациите на Facebook. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Марк Закърбърг по време на една от презентациите на Facebook. Снимка: Ройтерс

Засиленият интерес към рекламата във Facebook, която в продължение на много време беше заклеймявана като по-незначителна от снимките и статусите, които потребителите публикуват, започна да генерира свежи приходи от корпоративни гиганти като McDonald's и Wal-Mart. Анализатори очакват по-късно през месеца Facebook да обяви огромно увеличение в приходите си от около 40% за 2013 г. Според експертите повече от една трета от приходите на компанията (или около 3 млрд. долара) идват от продаването на мобилна реклама.

През миналата година акциите на Facebook скочиха със 105%. На 2 август цената се изкачи обратно дори над първоначално обявената - 38 долара за дял, което заличи проблемите от май и петдесетте милиарда долара, които компанията загуби от стойността си при излизането си на борсата. Сега Facebook се продава на цена от 54.56 долара за дял.

Четири месеца преди 30-ия си рожден ден Закърбърг притежава състояние от около 20 млрд. долара. През миналия месец той прибра около 1 млрд. долара от първата си продажба на акции, откакто Facebook е публична компания. Впоследствие той дари същата сума в акции на фондацията, занимаваща се с развитие на общността в Силициевата долина.

Закърбърг се влудява от мнението на много хора, че той се е променил като главен изпълнителен директор на Facebook. Той смята, че първоначалната му цел, да свърже света дигитално чрез социалната мрежа, все още е в основата на работата му. “Направо се побърквам, когато хората казват, че ние работим единствено, за да печелим много пари,” казва той.

Според него всичко случващо се в компанията е част от една “продължителна траектория”. Анализатори обаче смятат, че въпреки серията от логични решения и адаптации, Facebook трябва да покаже, че е по-добър от постоянния поток нови социални мрежи и услуги. През октомври инвеститорите бяха разтърсени от новината, че се забелязва спад в използването на Facebook от тийнейджъри, тъй като някои от тях мигрират към по-нови мобилни приложения със сходен характер. Като например Snapchat, където хората общуват със снимки, които автоматично изчезват след 10 секунди.

Това разбира се, не остана незабелязано от Закърбърг, който през есента се опита да купи Snapchat, предлагайки на 23-годишния му основател повече от 3 млрд. долара. Предложението беше отхвърлено. Преди време Facebook се опита да създаде подобно приложение, наречено Poke. Тогава самия Закърбърг написа част от програмния код, но въпреки това проектът пропадна.

Горе-долу по същото време се заговори и за тайния проект, наречен Firefly, който включваше разработката на “социален телефон”, създаден съвместно с HTC. В средата на 2012 г. Закърбърг сложи край и на тази идея, като хора от екипа, работили по проекта, споделят, че концепцията е била изпълнена с недостатъци. Впоследствие HTC все пак показа смартфон, базиран на проекта Firefly, но той така и не набра необходимата популярност.

Провал беше и приложението Home, което Facebook разработи за Android – мобилната операционна система на Google. Появата на апликацията сякаш отказа да набере инерция, въпреки огромната подкрепа в рекламирането й от страна на Facebook.

Едва преди няколко години Закърбърг обърна внимание на цифрите, от които акционерите винаги са обсебени. През 2010 г. той каза, че “в момента няма никакъв смисъл от това да имаш гигантска печалба.” По това време неговата единствена цел е социалната мрежа да има 1 милиард регистрирани потребители.

Последна актуализация: 10:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още