България все още няма електронно здравеопазване, въпреки че то е постоянен приоритет във всички правителствени програми и национални здравни стратегии през последното десетилетие. Институциите са действали неефективно и средства за изграждане на системата са останали неусвоени. Това е установила Сметната палата при одит на електронното здравеопазване за периода от януари 2012 г. до 30 юни 2016 г.
България все още няма изградена интегрирана здравно-информационна система, която да осигурява необходимата информация за нуждите на потребителите и за трансграничния обмен на здравни данни. На фона на бързото развитие на електронното здравеопазване в другите европейски държави обменът на данни в реално време между информационните системи и регистрите у нас продължава да бъде непостигнато предизвикателство, посочва се в изводите от проверката.
Отговорност за одитирания период носят шестима министри на здравеопазването, петима управители на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и шестима директори на Националния център по обществено здраве и анализи, информира Сметната палата.
Изграждането на електронното здравеопазване е правено в условията на чести структурни и кадрови промени както по високите управленски нива, така и на ниво експерти. Не е създадена ефективна система за координация и съгласуване на действията, проектите и обществените поръчки между институциите, което поражда условия за неефикасно разходване на публичните средства и забавяне в реализацията на стратегическите приоритети.
Налице е дълго забавяне в изграждането на електронното здравеопазване, като действията на институциите са били неефективни.
От 2012 г. досега са направени няколко безуспешни опита за реализиране на проекти за интегрирана/национална здравно информационна система.
Обществените поръчки са прекратявани с различни мотиви, включително липса на ясна концепция за изграждането на системата и на план за необходимите финансови ресурси, дублиране на функционалности и проекти на други институции.
Действията на Министерството на здравеопазването не са обсъдени и съгласувани с НЗОК като ключов участник в здравно-информационната система на здравеопазването. Например през 2012 г. са открити последователно две процедури за обществени поръчки по проект за изграждане на национална здравно информационна система, като първата е прекратена от министъра на здравеопазването, а втората е обжалвана и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отменя решението на министъра на здравеопазването за откриване на процедурата като незаконосъобразно.
Така поради невъзможност да бъде изпълнен в срок през април 2013 г. проектът е прекратен и средствата по безвъзмездната финансова помощ в размер на 9,7 млн. остават неусвоени.
Следващият опит е през 2014 г. Тогава друг проект за 12 млн. лв. е одобрен за финансиране от публичната инвестиционна програма „Растеж и устойчиво развитие на регионите“ (на кабинета „Орешарски“ - бел. р.). През юни 2014 г. здравното министерство открива процедура за обществена поръчка, но два месеца по-късно тя е прекратена и осигурените средства не са усвоени.
Неуспехите показват, че цялостната организация на процеса по планиране и реализация на проектите за електронно здравеопазване и обществените поръчки е неефективна и се нуждае от съществено подобряване.
По време на одита Министерството на здравеопазването е в процес на разработване на нов проект за кандидатстване за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Добро управление“ 2014-2020 г. за изграждането на национална здравна информационна система. Към настоящият момент договорът за предоставяне на финансова помощ на стойност 12 млн. лв. е подписан и изпълнението на проекта предстои.
Отделните информационните системи и регистри в здравеопазването не са интегрирани и обмен на данни в реално време между тях не се осъществява.
Въведените политики за сигурност на информацията и мерките за защита на данните от неоторизиран достъп в Министерството на здравеопазването, НЗОК и Национален център по обществено здраве и анализи не са сертифицирани, допълва Сметната палата.
Почти 10 години след осъзнатата и стратегически декларирана необходимост не са създадени електронно направление, електронна рецепта и други софтуерни приложения за обмен на данни в реално време. По време на изготвяне на одитния доклад е разработен прототип на система за електронна рецепта, електронно направление и електронен амбулаторен лист, който се очаква да бъде въведен на практика в следващите години.
Не е изградено пълно електронно здравно досие, което да осигури на гражданите и медицинските специалисти необходимата информация за вземане на адекватни решения в процеса на диагностика, лечение и рехабилитация.
Единствено НЗОК поддържа частично здравно пациентско досие, като информацията се акумулира и представя на здравноосигурените лица посредством Персонализирана информационна система, но и тя се нуждае от усъвършенстване. Към края на одитирания период информацията в съществуващите електронни здравни досиета е непълна и неточна. Например, при тестване е установено изкривяване на здравното състояние на пациент и отчетена несъществуваща хоспитализация.
Няма работещ Национален здравен портал, който да бъде използван като единна точка за достъп до електронни здравни услуги и предоставяне на важна информация за здравна профилактика, здравно образование и др.
Сметната палата дава на министъра на здравеопазването 20 препоръки и на управителя на НЗОК – 7, които трябва да се изпълнят до края на следващата година.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
преди 8 години Не е десетгодишен провал, а по-скоро един десетгодишен саботаж на едни крадци източващи НЗОК. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ама, нали дори тук в Инвестор обещахте, че ще го има? Електронната система в здравеопазването ще е готова в края на 2013 г. http://***.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/elektronnata-sistema-v-zdraveopazvaneto-shte-e-gotova-v-kraia-na-2013-g-136944/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Как така провал? Безнаказано източиха милиарди! това е грандиозен успех - за любимите ни измамници и крадци... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Щеше да е провал, ако имаше реални опити да се направи нещо. Освен пръстовата идентификация на Москов, друго не си спомням. Факт е, че мафията в бели престилки успешно саботира всеки опит за промяна на статуквото, което и носи милиони печалба! отговор Сигнализирай за неуместен коментар