Защо политиците у нас не обичат да ангажират PR специалисти или най-малкото защо предпочитат да не разкриват това? Изборите битка между каузи или между личности трябва да бъдат? Отговор на тези и други актуални за бранша и времето въпроси потърсиха експерти по връзки с обществеността по време на Третия PR фестивал у нас, който приключи в петък.
„Стигнахме дотам, че у нас се появи тенденция да не казваш за кого работиш, защото политиците не искат да признаят, че работят с PR специалист“, откри дискусията Аня Павлова, председател на асоциацията Имагинес на имиджмейкъри и специалисти по връзки с обществеността и съпредседател на Българското дружество за връзки с обществеността.
Българските политици търсят PR консултанти, когато „здраво се издънят“, а след като проблемът се разреши, преустановяват съвместната работа, смятат от сектора.
Истината е, че професията „изборен технолог” е позиция на пълно работно време, каза Павлова.
Важен фактор е това, че у нас понятието „PR” винаги носи отрицателен заряд, независимо дали прилагателното отпред е „добър“ или „лош“, посочи Юри Асланов, управител на социологическа агенция Афис.
От значение е и въпросът доколко един политик може да се довери на външен консултант.
Що се отнася до предизборната кампания, която тече в момента, експертите се обединиха около мнението, че днес партиите у нас са изместени от личности.
За някои тази „война между личности“ е отрицателно явление, защото фокусът не е върху идеи и каузи, а върху личностни битки.
Според други това е нормална и световна тенденция, защото хората предпочитат да гласуват за личности. Въпросът е обаче на какво ниво са битките. „Ние гледаме уличен бой без никакви правила. Тотално отсъства политическият дебат“, коментира Асланов.
„Личностните битки са процес, който си върви. Вижте Саркози, Берлускони... Там обаче има дългогодишна основа, докато при нас нещата са много по-тежки, отдолу няма нищо“, коментира Арман Бабикян, експерт по връзки с обществеността. По думите му винаги трябва да е ясна каузата, зад която е застанал политическият субект.
Според него търпимостта между отделните политически субекти и лица у нас е на много ниско ниво, макар и да е отбелязан известен прогрес към по-цивилизовано отношение в сравнение със зората на демокрацията.
В предизборните екипи в САЩ има много юристи, като тяхната роля е да следят да не се нарушават правилата, докато у нас се търсят начини за тяхното заобикаляне, коментира още Павлова.
По думите й няма нищо лошо във вноса на PR специалисти от чужбина, но трябва да се има предвид, че те не могат да овладеят напълно локалното знание, поради което е важно да се спазват определени пропорции.
Една предизборна кампания е шоу и трябва да бъде добре подготвена, за да се изиграят ролите добре. Повечето политици обаче не го знаят и имат „самодейно отношение“, допълни Асланов.


Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица