IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Икономисти: Скокът в цените на горива ще доведе до забавяне на ръста в България

България, като отворена икономика, ще пострада от шока в цените, очакванията са за обедняване на населението

11:26 | 01.03.11 г. 19
Икономисти: Скокът в цените на горива ще доведе до забавяне на ръста в България

Свидетели сме на безпрецедентен скок в цените на горивата, предизвикан както от размириците в Близкия Изток, така и от редица държавни политики и глобални световни фактори. България като отворена икономика ще пострада от шока в цените и е възможно темпът на икономически растеж, който се предвижда за тази година, да се забави. Това прогнозираха икономисти от неправителствени организации пред БТА.

В последните дни и седмици цените на горивата се движат нагоре не само заради ситуацията в Либия, но и поради редица световни фактори и затова не можем да се успокояваме, че ако в Либия нещата се стабилизират и цените отново рязко ще спаднат, коментира Лъчезар Богданов, управляващ съдружник в "Индъстри Уоч". Пазарът на петрол реагира на всякакви затруднения в снабдяването и цените тръгват нагоре, но причини за повишаването на цените на петрола са и държавните фискални политики на САЩ и други големи икономики, заяви Богданов.

Колегата му от "Индъстри Уоч" Красен Йотов посочи, че като реакция на световната криза големите икономики са започнали да печатат пари и да увеличават бюджетните си дефицити, а това, с известно забавяне, се отразява в повишение на цените на всички продукти.

„Това, което се случва - ръст в цените в почти всички страни, е резултат от голямото количество напечатани пари. Ефектът действа с известно забавяне - няколко тримесечия след приключване на кризата започнахме да го усещаме в цените на суровините. Върху скока влияят и политически събития като тези в Либия и Египет, но това влияние е краткосрочно, докато факторът - фискална политика на големите икономики е определящ“, смята Йотов.

„Ако количеството пари е фиксирано, не е възможно всички цени да растат - щом петролът поскъпва, други суровини трябва да поевтиняват, но това не се случва. Напротив поскъпва памук и други текстилни суровини. Всички цени скачат с рекордни темпове - над 100 процента годишно и това се дължи на меката парична политика на големите световни икономики, заяви Йотов.

В България има шок на предлагането и понеже българската икономика няма ресурс да реагира, се увеличават цените - това вече е факт, каза Красен Йотов. Той прогнозира, че влиянието на високите цени на суровините ще се отрази не само върху отраслите земеделие и търговия на дребно, но и върху бързорастящите експортно ориентирани отрасли на икономиката ни, които разчитат на внос на суровини.

„Това ще забави и икономическия растеж на страната. Склонен съм да мисля, че ръстът на цените на суровините ще е по-висок от ръста на външното търсене и печалбата на българските производители ще намалее, а това ще забави и растежа на икономиката ни като цяло, посочи Йотов.

„Събитията в Либия до голяма степен повлияха скока на цените на горивата и вероятно тези цени ще останат нестабилни известно време, но в дългосрочен план смятам, че ще се понижат“, коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика /ИПИ/.

Увеличението на цените на горивата и хранителните стоки, особено в момент, когато икономиката ни започва бавно да излиза от кризата, има особено негативен ефект за страната, смята Ганев. „В момента цени на горива и храни вървят нагоре, а доходите все още не помръдват, отделно немалка част от хората са изгубили работата си, каза икономистът. Така по думите му много по-голяма част от средствата на българските домакинства отиват за закупуване на основни продукти и за разходи за транспорт, от което населението обеднява“, коментира анализаторът.

Според Ганев външнополитическите фактори и повишението на цените на всички основни продукти вече оказват влияние за забавяне на растежа на икономиката ни. „Напомпването на инфлация може и да повлияе положително на номиналния ръст на икономиката, но това не означава, че ще станем по-богати“, коментира анализаторът от ИПИ.

Скокът на цените при храните в световен мащаб се дължи както на климатични промени, така и на държавни политики на протекционизъм, а също и на стимулирането на производството на биогорива, смята Ганев.

„Не е обосновано обаче нашите цени на хранителни продукти и на горива да са по-високи от европейските“, заяви Ганев. Според него проблем на българската икономика е липсата на достатъчно добра конкурентна среда между участниците на пазара, както и недобре действащата съдебна система. Проблемите в цените на храните ще останат и през втората половина на годината, това се очаква и в световен план според прогнозата на земеделското министерство на САЩ, коментира Ганев.

Красен Йотов от "Индъстри Уоч" предположи, че през тази година икономиката ни ще достигне ръст не повече от 3 на сто, а инфлацията ще е от порядъка на 7 - 8 процента. Растежът до голяма степен зависи от притока на преки чуждестранни инвестиции и се надявам нивото им да се запази поне на равнището от 2010 г., заяви Йотов. През тази година според Йотов инфлацията ще е по-висока от ръста на доходите и дори и при най-оптимистичния сценарий - ръст на заплатите отново с около 5 процента, пак ще има обедняване на населението.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:39 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 5 rate down comment 0
technotronic
преди 13 години
Не. 1-2 седмици. От Новоросийск со Бургас са 2 дни, преработка и дистрибуция - около седмица
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 3
bigi
преди 13 години
Поправете ме, ако греша, но нали ако цената на световния пазар, скача сега, то на вътрешния ни пазар, тя трябва да скочи след 4-6 месеца!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 2
technotronic
преди 13 години
Дизелът определено беше над 2,60 през Юли 2008.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 5
all_trader
преди 13 години
не забравяй и държавата чрез лицето Дянков , който наду акциза и сега плащаш и неговите безумия . ето така ни цакат здраво дами и господа . Седянков да се маха!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 3
vzhekoff
преди 13 години
Най-високата цена на дизела тогава беше 2.31-2.33 по различните бензиностанции. Говорим за обикновения дизел. Сега е 2.52-2.54. Дори петролът да е със същата цена в лв., което не е вярно, защото тогава той почти докосна 150$, а не 140$, и дори акцизът да се е вдигнал с 3-4 ст. (равносилно на 5ст. вкл. с ДДС), все пак има едни 15 ст., които някой ги завлича. В действителност са много повече.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 9 rate down comment 2
technotronic
преди 13 години
Когато петролът беше 140 $ за барел, 1 долар струваше 1,25 лв, т.е 1 барел беше 175 лв. В момента при $ 112, и долар 1,42, барелът излиза почти 160 лв. Т. е. разликата е минимална. Отделно се вдигна акциза средно с 3 ст на литър, а горивата по бензиностанциите още не са стигнали юлските стойности на 2008. Тогава помня, че дизелът беше 2,65. Така че аман от първосигнални *** (за съжаление налазиха и това сериозно издание) и ако не ви харесва Лукойл, зареждайте Alpine diesel от OMV (австрийски) по 2, 63 литъра.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
vzhekoff
преди 13 години
Тъй ще е, Вальо Златев има да осребрява инвестицията ББ. Че както е тръгнало, няма много време, трябва други да подготвя. Когато петролът беше около 150 $ дизелът беше 2.32. Имам статистика. Нали се сещате в чии джобове отива разликата. Интересно ми е дали се публикува статистка с колко е паднало потреблението на горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 1
jamiemirror
преди 13 години
Ха, че когато нефта беше $140 - цените на горивата в България бяха както сега - при цени на нефта $97!Причината е другаде - неслучайно вече и в други европейски държави има по-евтини горива от тези в България. За случая с дизеловото гориво пък изобщо да не говорим - такъв АБСУРД няма никъде в Европа!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още