Свидетели сме на безпрецедентен скок в цените на горивата, предизвикан както от размириците в Близкия Изток, така и от редица държавни политики и глобални световни фактори. България като отворена икономика ще пострада от шока в цените и е възможно темпът на икономически растеж, който се предвижда за тази година, да се забави. Това прогнозираха икономисти от неправителствени организации пред БТА.
В последните дни и седмици цените на горивата се движат нагоре не само заради ситуацията в Либия, но и поради редица световни фактори и затова не можем да се успокояваме, че ако в Либия нещата се стабилизират и цените отново рязко ще спаднат, коментира Лъчезар Богданов, управляващ съдружник в "Индъстри Уоч". Пазарът на петрол реагира на всякакви затруднения в снабдяването и цените тръгват нагоре, но причини за повишаването на цените на петрола са и държавните фискални политики на САЩ и други големи икономики, заяви Богданов.
Колегата му от "Индъстри Уоч" Красен Йотов посочи, че като реакция на световната криза големите икономики са започнали да печатат пари и да увеличават бюджетните си дефицити, а това, с известно забавяне, се отразява в повишение на цените на всички продукти.
„Това, което се случва - ръст в цените в почти всички страни, е резултат от голямото количество напечатани пари. Ефектът действа с известно забавяне - няколко тримесечия след приключване на кризата започнахме да го усещаме в цените на суровините. Върху скока влияят и политически събития като тези в Либия и Египет, но това влияние е краткосрочно, докато факторът - фискална политика на големите икономики е определящ“, смята Йотов.
„Ако количеството пари е фиксирано, не е възможно всички цени да растат - щом петролът поскъпва, други суровини трябва да поевтиняват, но това не се случва. Напротив поскъпва памук и други текстилни суровини. Всички цени скачат с рекордни темпове - над 100 процента годишно и това се дължи на меката парична политика на големите световни икономики, заяви Йотов.
В България има шок на предлагането и понеже българската икономика няма ресурс да реагира, се увеличават цените - това вече е факт, каза Красен Йотов. Той прогнозира, че влиянието на високите цени на суровините ще се отрази не само върху отраслите земеделие и търговия на дребно, но и върху бързорастящите експортно ориентирани отрасли на икономиката ни, които разчитат на внос на суровини.
„Това ще забави и икономическия растеж на страната. Склонен съм да мисля, че ръстът на цените на суровините ще е по-висок от ръста на външното търсене и печалбата на българските производители ще намалее, а това ще забави и растежа на икономиката ни като цяло, посочи Йотов.
„Събитията в Либия до голяма степен повлияха скока на цените на горивата и вероятно тези цени ще останат нестабилни известно време, но в дългосрочен план смятам, че ще се понижат“, коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика /ИПИ/.
Увеличението на цените на горивата и хранителните стоки, особено в момент, когато икономиката ни започва бавно да излиза от кризата, има особено негативен ефект за страната, смята Ганев. „В момента цени на горива и храни вървят нагоре, а доходите все още не помръдват, отделно немалка част от хората са изгубили работата си, каза икономистът. Така по думите му много по-голяма част от средствата на българските домакинства отиват за закупуване на основни продукти и за разходи за транспорт, от което населението обеднява“, коментира анализаторът.
Според Ганев външнополитическите фактори и повишението на цените на всички основни продукти вече оказват влияние за забавяне на растежа на икономиката ни. „Напомпването на инфлация може и да повлияе положително на номиналния ръст на икономиката, но това не означава, че ще станем по-богати“, коментира анализаторът от ИПИ.
Скокът на цените при храните в световен мащаб се дължи както на климатични промени, така и на държавни политики на протекционизъм, а също и на стимулирането на производството на биогорива, смята Ганев.
„Не е обосновано обаче нашите цени на хранителни продукти и на горива да са по-високи от европейските“, заяви Ганев. Според него проблем на българската икономика е липсата на достатъчно добра конкурентна среда между участниците на пазара, както и недобре действащата съдебна система. Проблемите в цените на храните ще останат и през втората половина на годината, това се очаква и в световен план според прогнозата на земеделското министерство на САЩ, коментира Ганев.
Красен Йотов от "Индъстри Уоч" предположи, че през тази година икономиката ни ще достигне ръст не повече от 3 на сто, а инфлацията ще е от порядъка на 7 - 8 процента. Растежът до голяма степен зависи от притока на преки чуждестранни инвестиции и се надявам нивото им да се запази поне на равнището от 2010 г., заяви Йотов. През тази година според Йотов инфлацията ще е по-висока от ръста на доходите и дори и при най-оптимистичния сценарий - ръст на заплатите отново с около 5 процента, пак ще има обедняване на населението.
преди 13 години Не. 1-2 седмици. От Новоросийск со Бургас са 2 дни, преработка и дистрибуция - около седмица отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Поправете ме, ако греша, но нали ако цената на световния пазар, скача сега, то на вътрешния ни пазар, тя трябва да скочи след 4-6 месеца! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Дизелът определено беше над 2,60 през Юли 2008. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години не забравяй и държавата чрез лицето Дянков , който наду акциза и сега плащаш и неговите безумия . ето така ни цакат здраво дами и господа . Седянков да се маха!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Най-високата цена на дизела тогава беше 2.31-2.33 по различните бензиностанции. Говорим за обикновения дизел. Сега е 2.52-2.54. Дори петролът да е със същата цена в лв., което не е вярно, защото тогава той почти докосна 150$, а не 140$, и дори акцизът да се е вдигнал с 3-4 ст. (равносилно на 5ст. вкл. с ДДС), все пак има едни 15 ст., които някой ги завлича. В действителност са много повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Когато петролът беше 140 $ за барел, 1 долар струваше 1,25 лв, т.е 1 барел беше 175 лв. В момента при $ 112, и долар 1,42, барелът излиза почти 160 лв. Т. е. разликата е минимална. Отделно се вдигна акциза средно с 3 ст на литър, а горивата по бензиностанциите още не са стигнали юлските стойности на 2008. Тогава помня, че дизелът беше 2,65. Така че аман от първосигнални *** (за съжаление налазиха и това сериозно издание) и ако не ви харесва Лукойл, зареждайте Alpine diesel от OMV (австрийски) по 2, 63 литъра. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Тъй ще е, Вальо Златев има да осребрява инвестицията ББ. Че както е тръгнало, няма много време, трябва други да подготвя. Когато петролът беше около 150 $ дизелът беше 2.32. Имам статистика. Нали се сещате в чии джобове отива разликата. Интересно ми е дали се публикува статистка с колко е паднало потреблението на горива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ха, че когато нефта беше $140 - цените на горивата в България бяха както сега - при цени на нефта $97!Причината е другаде - неслучайно вече и в други европейски държави има по-евтини горива от тези в България. За случая с дизеловото гориво пък изобщо да не говорим - такъв АБСУРД няма никъде в Европа! отговор Сигнализирай за неуместен коментар