IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Митата на ЕС спъват плановете на региона за по-евтини електромобили

Търговските бариери могат да доведат до неблагоприятна спирала, която от своя страна да предизвика изолация, предупреждава шефът на BMW Оливер Ципсе

09:20 | 15.06.24 г. 10
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейският съюз (ЕС) се нуждае от повече и по-евтини електрически превозни средства. Решението на Брюксел да наложи наказателни мита върху произведените в Китай модели ще задържи цените по-високи за по-дълго време и ще действа като възпиращ фактор за продажбите, пише Bloomberg.

Блокът влезе в объркана битка за глобалната търговия с електромобили в сряда, като обяви, че ще повиши митата до 48% за превозни средства, внесени от Китай. В тон, който Вашингтон държи от месеци, Европейската комисия (ЕК) обеща да защити местната индустрия от, както се изрази, незаконни субсидии. 

Реакциите не закъсняха: това не е полезно за понижаването на високите цени на електромобилите и може да навреди, вместо да помогне на местните компании като Volkswagen AG и Renault SA, тъй като Китай заплашва да отвърне на удара.

„Предпазването на производителите на автомобили от конкуренцията и спирането на потребителите от достъп до евтини електромобили днес няма да им помогне да постигнат целите си в областта на климата, нито пък ще помогне на техните местни индустрии“, изтъква Александра О'Донован, която ръководи екипа на BloombergNEF за електрифициран транспорт. „В момента изглежда, че целите за декарбонизация може да не са приоритет“, добавя тя.

Амбициозните зелени цели на Европа за постепенно спиране на продажбите на нови конвенционални превозни средства с двигател с вътрешно горене до 2035 г. вече бяха подложени на натиск от редица страни. След феноменален растеж електромобилите остават твърде скъпи за средностатистическия потребител от Германия до България. Китайските компании, водени от BYD Co. и компанията майка на MG, SAIC Motor Corp., междувременно подготвят по-евтин внос, но с новите налози цените ще останат недостъпни за много потенциални купувачи.

Tesla води ръста при доставките на произведени в Китай електромобили в Европа. Графика: Bloomberg Tesla води ръста при доставките на произведени в Китай електромобили в Европа. Графика: Bloomberg

В своя годишен анализ за електрическите превозни средства, публикуван в сряда, BloombergNEF понижи глобалните си прогнози за продажбите на електромобили с 6,7 млн. превозни средства до 2026 г., като очаква много по-бавно нарастване от прогнозираното само преди година. Няколко скандинавски страни и щата Калифорния са единствените места, които поддържат темпа на елиминиране на емисиите от автомобилния парк с хоризонт на целите до 2050 г., подчертава BNEF.

Митата на ЕС вероятно ще намалят вноса от Китай с една четвърт, като това е еквивалентно на автомобили на стойност около 4 млрд. долара, изчислява германския Институт за световна икономика в Кил.

SAIC ще бъде засегнат най-тежко, след като ЕС прецени, че държавната компания не сътрудничи с нейното разследване. Производителят започна да доставя електрически модели под марката MG в Европа преди около пет години и спечели по-голямо сцепление от другите китайските марки чрез сравнително достъпния седан MG4 на цена от 34 990 евро.

Контролираната от SAIC марка MG оглавява усилията на китайските компании за разширяване в Европа. Графика: Bloomberg Контролираната от SAIC марка MG оглавява усилията на китайските компании за разширяване в Европа. Графика: Bloomberg

Стремежът на BYD да продаде своя евтин градски автомобил Seagull в Европа в края на 2025 г. за по-малко от 20 000 евро също може да бъде изложен на риск.

Въздействието на търговските бариери не се ограничава само до китайските производители на автомобили. Докато почти една пета от напълно електрическите превозни средства, продадени в ЕС миналата година, са били произведени в Китай, доставките са доминирани от Tesla Inc., която внася седана Model 3 от Шанхай. Делът се очаква да нарасне до 25% тази година, изчислява лобистката екологична група Transport & Environment, като BMW, Volvo Cars и Renault също доставят значителен брой превозни средства.

Тези производители също ще трябва да платят, като онези, които сътрудничат на разследването, 21% допълнителни мита, които влизат в сила на 4 юли. Tesla и потенциално други марки може да спечелят някаква низходяща данъчна корекция въз основа на индивидуални фактори.

Прогнозирани продажби на електромобили. Графика: BNEF Прогнозирани продажби на електромобили. Графика: BNEF

„Това решение за допълнителни вносни мита е грешен път“, смята главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе. „Протекционизмът рискува да доведе до спирала: митата водят до нови налози, по-скоро до изолация, отколкото до сътрудничество“, предупреждава той.

Китай заплаши с ответни мерки в областта на селското стопанство, авиацията и автомобилите с големи двигатели, заявявайки, че е дълбоко разочарован и твърдо се противопоставя на мерките на ЕС за електромобилите.

Все пак Пекин вероятно ще се опита да запази достъпа си до европейския пазар като доходоносна дестинация за износ. У дома производители на електромобили като Nio Inc. и Xpeng Inc. все още не успяват да достигнат рентабилност на фона на значителния национален свръхкапацитет.

ЕС въвежда временно митата, сигнализирайки, че може да коригира курса преди крайния срок 4 ноември, ако по-нататъшните преговори доведат до споразумение чрез преговори. Плъзгането на блока надясно след изборите за Европейски парламент през изминалия уикенд също може да промени хода на събитията.

„Сега има възможност да се опитаме и да се надяваме да успеем да спрем тази спирала, която е заплашителна“, изтъква министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:15 | 15.06.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

9
rate up comment 2 rate down comment 6
khao
преди 1 месец
До: data успех с обясненията, заел си се с трудна задача...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 1
data
преди 1 месец
До: evlogiпо сложно е .До момента политиката на ЕС беше да защитава основно интересите на германските концерни. ЕС отвори пазарите си за китайски потребителски стоки срещу отварянето на китайския пазар за автомобили . В следствие на което икономиките на цяла Южна Европа беше пометена от китайски дъмпингов внос . Е сега палачинката се обръща :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 4
evlogi
преди 1 месец
Принципно съм против подобна намеса на държавата в пазарите, но ситуацията с Китай е различна. Митата са вредни, когато се играе на равен терен, но играта с Китай е всичко друго ,но не и на равен терен.Рентабилността е последната грижа на ККП, няма как да има равноправен бизнес с една икономика, която се контролира от компартията с основната цел да поддържа работни места, без значение доколко е печеливша.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 1
data
преди 1 месец
До: cyclopКакво си няма Европа ? МИ елементарно е : няма си въглеводороди и от там и изконната мечта да е независима и да намали трансфера на богатство към страните производители на същите . Апропо същото е положението и с България. Та зад всичките плякание за зелени сделки и без въглеродни икономики прозира простичката истина, че застаряваща Европа и в частност застаряваща България няма как да поддържа стандарта си на живот ако продължава да харчи толкова много пари за внос на енергия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 1
cyclop
преди 1 месец
"да си изчистват веригите на доставки от въглерод"... психично дефектирали сектанти, без капка смисъл в каканиженето, без никаква логика в постулатите на античовешката им религия...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 1
corner
преди 1 месец
До: zelka007Няма как европейците да намалят данъците на компаниите , да окастрят излишните свръхраздути социални разходи , както и да фалират прескъпите си здравни системи ............. И когато някой се възползва от грешната им политика , трябва да се приеме като на казание от пазара . Причината е че имат нереални БВП , както и дългово бреме което някой трябва да плаща .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 2
data
преди 1 месец
Интересното в случая е че подобен процес вече се е случвал между САЩ и Япония през 70-те . И тогава САЩ приемат еко законодателство на което отговарят само японските производители . Следват сериозни мита ,икономиката на Япония навлиза в сериозен застой продължил 3 десетилетия . Японските производители местят голяма част от производството си в САЩ . Дет съ вика - нищо ново под слънцето ,просто китайците настъпиха японската мотика :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
lettawhite
преди 1 месец
Разпродажба! Преносимият мини климатик охлажда, овлажнява и освежава. Безшумен и преносим, можете да го вземете на работа или на плажа, перфектно и бързо охлажда стаята. Много хубава цена:---- https://use.my/arctik
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 14
zelka007
преди 1 месец
много са си добре митата ... когато в Поднебесната започнат да си изчистват веригите на доставки от въглерод , когато заплатите и пенсионните и здравните осигуровки на работниците им се изравнят с европейските , когато данъците на полудържавните им производители се изравнят с европейските ... тогава можем да започнем да обсъждаме някаква корекция на митата в бъдеще време ... дотогава ще гледат градинката (европейският пазар) през прозореца на къщичката !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още