„За близо четири години от 2008 г. досега сиренето е поскъпнало с около два лева за килограм, а кофичка кисело мляко - с 25 стотинки“. Това съобщи Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“, при представянето на резултатите от сравнително изследване на 19 марки бяло саламурено сирене и 16 марки кисело мляко.
Според Николов по-високата цена се дължи на инвестициите, направени през последните години, за подобряване на качеството на продуктите. От изследваните марки сирена само един производител е деклaрирал, че произвежда по Българския държавен стандарт (БДС).
Въпреки че останалите не са получили необходимия документ за работа по БДС, резултатите показват, че всички производители правят сирене, близко до стандарта, поясни още Николов.
Отбелязани са минимални отклонения от нормите за качество, като при сиренето се наблюдава влагане на повече сол, отбелязани са малки разлики в степента на зрялост спрямо минималните изисквания на стандарта.
От изследваните кисели млека шест производители са заявили, че произвеждат по БДС. Проверките показали, че всички изследвани млека съдържат живи бактерии. Министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов отбеляза, че преди две години при подобно изследавне само в една проба е установено наличие на млечно-киселата бактерия.
Изводът от изследването, обобщен от директора на Българската агенция по безопасност на храните Йордан Войнов, е, че голяма част от производителите на млечни продукти покриват стандартите, но не произвеждат по тях поради липсата на необходимия документ, който да докаже това. Причината е в тежките административни процедури, които се изискват, за да получат необходимия документ.
Сравнителното изследване на сирената и киселите млека е извършено по проект „Устойчиво потребление в България – промяна на моделите“, финансиран от Министерството на образованието, младежта и науката. Партньори по проекта са Университетът за национално и световно стопанство, Българската национална асоциация „Активни потребители“ и Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“.
Двата университета и организацията са разработили методология, след което са направили пазарно проучване към кои марки има най-голям интерес.
Проби от изследваните марки са предадени за изследване на независима лаборатория, която работи по международни, регионални и национални стандарти.
По думите на Найденов „по отношение на млечните продукти изследването показва, че има промяна в положителен аспект“. Според него работата по въвеждането на стандартите дава резултат и българинът яде качествени млечни продукти.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни