След шумната церемония по първа „заварка“ на газопровода „Южен поток“ последваха и някои обяснения по отношение на ползите от проекта за българската икономика. Посочено беше, че страната ни ще получи нисколихвен заем от „Газпром“, за да бъде финансирано изграждането на българския участък, а от държавния бюджет няма да бъдат отделени средства за строежа.
По време на официалната церемония енергийният министър Драгомир Стойнев обясни, че Българският енергиен холдинг (БЕХ) ще получи 620 млн. евро срещу 4,25% лихва, както и колко ще струва българския участък от газопровода.
Досега цената на „Южен поток“ обаче не беше определена и липсва във всеки официален документ, посветен на газопровода.
От думите на Стойнев и на шефа на „Газпром“ Алексей Милер, дошъл на посещение в страната, за да финализира преговорите около тръбата, стана ясно, че българският участък ще бъде на стойност 3,5 млрд. евро. На запитване на Investor.bg от „Газпром“ пък съобщиха, че прогнозната стойност на цялото трасе на „Южен поток“ е 16 млрд. евро.
В тази сума се включва морският участък, който ще коства 10 млрд. евро и „сухопътният“, чиято стойност е 6 млрд. евро. От газовия гигант уточниха, че конкретната сума ще стане ясна след подписването на договорите за изпълнението на строителните работи.
Простата математика показва, че повече от половината средства, предвидени за „сухопътния“ участък ще бъдат вложени в България. Цялата дължина на газопровода е приблизително 2,4 хил. километра, от които 900 километра по дъното на Черно море. През нашата територия ще минават 540 километра линейна част, 366 километра лупинги и ще бъдат построени три компресорни станции.
Защо тогава над половината от разходите за газопровода ще бъдат именно тук? Обяснението е, че тук ще бъде изграден терминал, който ще приема целия природен газ за Европа и това оскъпява проекта.
Въпреки първата „заварка“ договор с България за изграждане на „Южен поток“ още няма. Няма и одобрена Оценка за въздействието на околната среда (ОВОС), макар и от Министерството на околната среда и водите да коментират, че се върви към одобрение на изготвените анализи.
Изграждането на газопровод през територията на България, дори и да не диверсифицира източника на доставките, поне ги прави по-сигурни. Особено на фона на новите газови "търкания" между Русия и Украйна. Първите количества природен газ обаче ще дойдат едва през декември 2015 година.
На този етап и финансовите ползи от новата тръба все още изглеждат доста мъгляви, особено и при положение, че страната ни ще получава дивиденти, едва след запълването на пълния капацитет на тръбата.


Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно