Съкращения на служители на БДЖ са наложителни с оглед на бюджета на железницата, но са невъзможни. Това заяви транспортният министър Ивайло Московски пред „Нова телевизия”.
По думите на министъра в момента е невъзможно да се съкращават служители без съгласието на синдикатите, тъй като такъв бил договорът с тях. Московски даде пример с БДЖ Холдинг, където преди години служителите са били 70, а днес е заварил 400 души.
Министърът заяви, че, за да функционира нормално железницата, е нужно да се обслужват задълженията й към кредиторите и да се провежда санитарен минимум от ремонти, който миналата година не е направен. Именно затова не може да се върне в експлоатация цяла серия от неремонтирани локомотиви.
„Аз не мога да обвинявам колегите в БДЖ, тъй като гледат на база финансови показатели - най-нискоефективните и губещи влакове на практика отпадат от списъка за субсидиране. Затова се стигна и до напрежение в няколко региона в страната. Това не означава, че няма пътникопоток”, добави Московски.
„Така е направен договора с държавата, че да се изчислява субсидията на база километри, а не на брой пътници. На практика дефектът, който може да се получи, е, че в едно направление може да има пътници, но те да са изключително само от групите, които пътуват с най-ниски тарифи – студенти, ученици и пенсионери”, допълни още той.
"Наредил съм ръководството на БДЖ да проведе срещи с кметовете по места и с тях да бъде обсъдено кои са най-удобните влакове за техните жители, така че да бъде изготвен график за движение, който да отговори на конкретните нужди на хората", заяви още министър Московски.
По думите му възстановяването на спрените влакове ще отнеме около седмица.
Министърът беше категоричен, че протестите срещу него и спирането на влаковете не го притесняват, но призова за активност, когато се взимат решения за управлението на железниците.
По думите на Московски вина за недовършената реформа в БДЖ има и бившият финансов министър на ГЕРБ Симеон Дянков. Той обясни, че двамата са работили със Световната банка по план за преструктуриране на БДЖ. В плана се включвало съкращаване на служители, но и подобряване на състоянието на железниците. Според уговорката между двамата Московски трябвало да осъществи непопулярните мерки, а след това Дянков е трябвало да подпише договора.
В крайна сметка Дянков отказал да подпише договореното с ЕК и Световната банка, тъй като средствата щели да доведат до прекалено голям дефицит.
„Това няма да го повторя повече”, категоричен бе Московски и заяви, че съкращенията са непродуктивни в дъгосрочен план.
По-рано днес вицепремиерът по европейски въпроси и икономическа политика Томислав Дончев определи като грешка решението за спирането на влаковете. По думите му то е било взето бързо и е нямало време за предварителни консултации.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна