С около година и половина закъснение днес започна строителството на Северната скоростна тангента на София. На специална церемония беше направена първа копка на обекта в присъствието на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров, кмета на София Йорданка Фандъкова, районни кметове на населените места по протежение на съоръжението и други.
Лиляна Павлова връчи на Лазар Лазаров разрешителното за строеж на обекта.
Северната скоростна тангента ще осъществява връзка между пътя от Калотина до София, магистрала „Хемус“ и магистрала „Тракия“. Дължината на съоръжението е 16,5 км, а проектът се финансира със средства от оперативната програма „Регионално развитие“ (2007-2013 г.).
Северната скоростна тангента минава покрай столичните квартали Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна. Трасето е с проектна скорост 120 км/ч и с 6 ленти за движение, по 3 във всяка посока. По протежение на трасето ще бъдат изградени 19 големи съоръжения и 5 пътни възела – при бул. „Рожен“, при бул. „Илиянци“, бул. „Чепинско шосе“, „Източна тангента“ и Софийски околовръстен път – магистрала „Хемус“.
Срокът за завършването на обекта изтича в края на 2015 г. Изпълнител е консорциумът „ХПВС-ССТ“, в който влизат „Хидрострой“, „Пътни строежи Велико Търново“, „Пътинженерингстрой“, „Пътстрой Бургас“ и „Водстрой“.
Проектирането и строителството на пътя струва 180 млн. лева. Отделно малко над 880 хил. лева струва надзорът на обекта.
Припомняме, че Северната скоростна тангента беше одобрена за финансиране от програмата „Регионално развитие“, за да се спасят от загуба средства от програмата. Проектът обаче беше поставен под риск заради обжалването на отчужденията на имоти.
Пътната агенция се споразумя с част от собствениците, след като увеличи 100 пъти цената на обезщетението за кв. м – от 0,2 лева до 20 лева. Върховният административен съд обаче все още не се е произнесъл по останалите заведени дела от собственици.
Въпреки съдебните дела строителството на обекта няма да бъде спирано, тъй като пътят се води обект от национално значение. Преди няколко месеца бяха приети законови поправки, които позволяват строителството на инфраструктура с национално значение да стартира дори в случай на обжалване на отчуждения.
Министър Павлова коментира, че до края на годината ще бъде направено всичко възможно да се построи максимално дълъг участък от отсечката. Ако сроковете обаче не бъдат спазени, неусвоеното финансиране ще бъде изгубено, а отсечката ще трябва да се завърши с пари от бюджета.
По-рано днес премиерът Бойко Борисов коментира, че тангентата трябва да е готова „най-късно до 8 декември” тази година, “за студентския празник да пътуват по нея“.
Що се отнася до въвеждането на тол таксите, регионалният министър посочи пред журналисти, че Световната банка ще направи цялостен анализ на трафика и на видовете системи за таксуване, приложими у нас, включително конкретен модел и предложение за такава система. Анализът ще покаже как да се осъществи преходът от винетната система към тол таксите.
Павлова допълни, че трябва да се разграничи вида на заплащането. Ако се изгради магистрала или друго пътно съоръжение на принципа на публичното-частно партньорство, то инвеститорът ще събира такси, за да си изплати инвестицията. Ако обаче се въведе система за цялата републиканска пътна мрежа – магистралите и първокласните пътища, цената ще бъде значително по-ниска.
Идеята е тежкотоварният трафик да заплаща повече, защото ползва и руши повече пътната мрежа. Леките автомобили е възможно да плащат и т. нар. „електронна винетка“, но решението за това как ще се заплащат пътните такси ще зависи от резултатите от анализа на Световната банка. Внедряването на нова система обаче ще се случи не по-рано от 2018 г.


ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната
В кадър: Ден преди Никулден, опашки за риба на Женския пазар
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина