Заради пореден случай на неразплащане към подизпълнители днес се състоя протест пред Агенцията „Пътна инфраструктура“ (AПИ).
Председателят на Управителния съвет на Агенцията се срещна с представители на фирми – наемодатели на техника и доставчици на материали, които имат претенции за неизплатени суми от главния изпълнител на лот 1 на магистрала "Марица" - консорциумът "Кооператива Муратория Чементисти – Чи Ем Чи Ди Равена", съобщават от пресцентъра на Агенцията.
От институцията уверяват, че дължимите по договор суми за изпълнените и приети от възложителя строително-монтажни работи на обекта са разплатени. Агенцията прилага и пълен списък на осъществените до 5 март 2015 г. плащания. Общата им стойност възлиза на над 247,7 млн. лева, като консорциумът, към който фирмите имат претенции, е получил почти 121,4 млн. лева. Последният сертификат, подаден от консорциума, е издаден на 17 февруари т.г., а плащането е осъществено на 25 февруари.
Лазар Лазаров е поел ангажимент АПИ да играе ролята на медиатор между главния изпълнител и подизпълнителите и да подпомогне разрешаването на спорните въпроси между консорциума и подизпълнителите. "Изграждането на магистрала "Марица" е задача номер едно и няма да допуснем междуфирмени отношения да затрудняват работата на обекта", коментира той.
Предстои и среща между италианската компания и протестиращите фирми.
Финансовите взаимоотношения между подизпълнителите и главните изпълнители трябваше да станат обект на Закона за обществените поръчки. През 2013 г. бяха предложени промени в закона, които минаха и на първо четене в Народното събрание. Те предвиждаха задължително включване на подизпълнители в строителството на големите обекти.
Същевременно текстовете задължаваха главните изпълнители да дават авансово на по-малките фирми поне 30 на сто от сумите по договора. Предвиждаше се и възможност възложителите директно да се разплащат с подизпълнители при проблеми. Заради оставката на правителството и разпускането на парламента обаче законът не беше приет, а в момента се работи по изцяло нов закон. Текстове от него още не са представяни, но от строителния бранш настояват да се включат постановки, които да регулират взаимоотношенията между главните изпълнители и подизпълнителите на обекти.
Същевременно страната ни прилага новата европейска директива, която има за цел да предотврати забавянето на плащанията между бизнеса и на държавата към фирмите. Държавните органи трябва да извършат плащанията за получени стоки и услуги в рамките на 30 дни, а при извънредни обстоятелства – до 60 дни. За фирмите срокът за плащане е 60 дни, освен ако в договорите между контрагентите не е предвиден друг срок.
Заради забавени плащания преди години се стигна до фалит на малки фирми – подизпълнители на магистрала "Тракия".


Само за два месеца - 65 магазина са завишили цените необосновано преди еврото
Турски F-16 свалиха дрон "извън контрол" над Черно море
24% повече приходи са регистрирали хотели във Варна в сравнение с миналата година
Устойчив ръст на заболеваемостта от грип във Варна, най-засегнати са децата
45-годишен варненец след като го блъсна кола, която не спря на стоп
Хедър Конли: Има реален напредък в преговорите в Берлин
Венецуелският петрол, съхраняван в морето, защитава Китай при натиска на САЩ
Тръмп: Краят на войната е по-близо от всякога
Готови ли са САЩ за още натиск над Русия
САЩ предложиха на Украйна гаранции в стил Член 5
Renault слага край на най-малко известната си марка
Електрическият кросоувър на Bentley ще повтаря Porsche Cayenne
Полицаи получиха "умни" очила за борба с нарушители
ID. Polo - избор от 4 двигателя и цена под 25 000 евро
Audi възражда легенда от 90-те години
Милиардер дари 99 999 долара на героя от плажа Ахмед
Блъснатото в София 15-годишно дете е оперирано и е в стабилно състояние
Крал Чарлз Трети и Хари може да се помирят за Коледа
Подпорна стена се срути в Стара Загона, загина работник
Силвия Рашкова: В спорта нервната система играе важна роля