IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Подизпълнители на магистрала "Марица" протестираха заради забавени плащания

Агенцията "Пътна инфраструктура" се е разплатила с главния изпълнител и ще играе ролята на медиатор в спора

17:40 | 09.03.15 г.
Автор - снимка
Редактор
Подизпълнители на магистрала "Марица" протестираха заради забавени плащания

Заради пореден случай на неразплащане към подизпълнители днес се състоя протест пред Агенцията „Пътна инфраструктура“ (AПИ).

Председателят на Управителния съвет на Агенцията се срещна с представители на фирми – наемодатели на техника и доставчици на материали, които имат претенции за неизплатени суми от главния изпълнител на лот 1 на магистрала "Марица" - консорциумът "Кооператива Муратория Чементисти – Чи Ем Чи Ди Равена", съобщават от пресцентъра на Агенцията.

От институцията уверяват, че дължимите по договор суми за изпълнените и приети от възложителя строително-монтажни работи на обекта са разплатени. Агенцията прилага и пълен списък на осъществените до 5 март 2015 г. плащания. Общата им стойност възлиза на над 247,7 млн. лева, като консорциумът, към който фирмите имат претенции, е получил почти 121,4 млн. лева. Последният сертификат, подаден от консорциума, е издаден на 17 февруари т.г., а плащането е осъществено на 25 февруари.

Лазар Лазаров е поел ангажимент АПИ да играе ролята на медиатор между главния изпълнител и подизпълнителите и да подпомогне разрешаването на спорните въпроси между консорциума и подизпълнителите. "Изграждането на магистрала "Марица" е задача номер едно и няма да допуснем междуфирмени отношения да затрудняват работата на обекта", коментира той.

Предстои и среща между италианската компания и протестиращите фирми.

Финансовите взаимоотношения между подизпълнителите и главните изпълнители трябваше да станат обект на Закона за обществените поръчки. През 2013 г. бяха предложени промени в закона, които минаха и на първо четене в Народното събрание. Те предвиждаха задължително включване на подизпълнители в строителството на големите обекти.

Същевременно текстовете задължаваха главните изпълнители да дават авансово на по-малките фирми поне 30 на сто от сумите по договора. Предвиждаше се и възможност възложителите директно да се разплащат с подизпълнители при проблеми. Заради оставката на правителството и разпускането на парламента обаче законът не беше приет, а в момента се работи по изцяло нов закон. Текстове от него още не са представяни, но от строителния бранш настояват да се включат постановки, които да регулират взаимоотношенията между главните изпълнители и подизпълнителите на обекти.

Същевременно страната ни прилага новата европейска директива, която има за цел да предотврати забавянето на плащанията между бизнеса и на държавата към фирмите. Държавните органи трябва да извършат плащанията за получени стоки и услуги в рамките на 30 дни, а при извънредни обстоятелства – до 60 дни. За фирмите срокът за плащане е 60 дни, освен ако в договорите между контрагентите не е предвиден друг срок.

Заради забавени плащания преди години се стигна до фалит на малки фирми – подизпълнители на магистрала "Тракия".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още