IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерт: Няма смисъл компанията за инфраструктурни проекти да дублира АПИ

Инж. Павел Диковски се обяви категорично за преструктуриране на звеното

12:16 | 16.03.16 г.
<p>
	Магистрала &quot;Марица&quot;. <em>Снимка: АПИ</em></p>

Магистрала "Марица". Снимка: АПИ

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) дублира дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), затова не е необходимо да има такова дублиращо звено. Това каза пред БНР инж. Павел Диковски, председател на Браншова камара "Пътища". 

След спирането на големи търгове като този за строителство на магистрала „Хемус“ се заговори, че е възможно възложителят - Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" да бъде закрита, а дейността й да бъде прехвърлена към АПИ. Инж. Павел Диковски се обяви категорично за преструктурирането.

„Винаги съм смятал, че всички видове дейности по пътищата, свързани с инвестиционен процес, търгове и проектиране трябва да бъдат в Пътната агенция. Това изкуствено създадено предприятие може би в даден момент изпълняваше някаква роля. Това е модел, взет от Европейския съюз, в някои страни има такова разделяне, но смятам, че в България не е необходимо да има такова дублиращо звено“, обясни инж. Диковски.

Запитан дали всички поръчки с възложител националната компания в такъв случай ще бъдат закрити, той не смята, че това е необходимо. Причината е, че звеното отива в друга структура, която до съвсем скоро е имала същите функции. „Ако приемем, че националната компания ще стане мегадирекция в АПИ, не виждам толкова страшен проблем чисто административно“, каза експертът.

По повод твърденията за картел при изпълнителите той коментира: „Не знам за какъв картел се говори при строителните фирми, особено пътно-строителните, когато водещ елемент във всички търгове е най-ниската цена. С какво се сдружават фирмите, за да играят за най-ниската цена ли? Има някакво разминаване, но във времето ще се разбере“.

На въпрос за некоректните практики в търговете за зимно поддържане и регистрирането на няколко пъти на една и съща техника, за да спечелят фирмите поръчките, той заяви, че тези похвати са останали в миналото. По думите му вече не е възможно да се регистрират многократно машини и хора, освен това  фирмите се сдружават в рамките на една област и това е станало ясно при последните търгове.

Според инж. Павел Диковски проверките на големи компании, водещи в строителството на пътни отсечки, са преднамерени и се цели атака на правителството. Той отказа да отговори категорично дали едни икономически кръгове искат да изместят други, но не изключи това като вариант.

Диковски не изключи възможността зад спирането на големите обществени поръчки да стоят интереси на чужди компании, но уточни, че те вече не са толкова сериозни играчи на търговете за строителство на големи инфраструктурни обекти, както е било в началото.

Най-важно е по думите му на търговете да се пускат качествени проекти, а не да се залагат варианти в изпълнението. Ако проектът е направен по всички правила и не може да бъде променен, това е гаранция за качеството по време на изпълнението, препоръча председателят на Браншова камара "Пътища".

Припомняме, че премиерът Бойко Борисов нареди спирането на търга за 60-км участък от „Хемус“ от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, въпреки че вече бяха избрани изпълнители, заради съмненията около действителните собственици на водещите участници в консорциумите, които бяха избрани да строят двата лота на отсечката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:22 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още