Все повече компании се убеждават в значението и ползите от корпоративната социална отговорност (КСО). Това означава, че поемат отговорност за влиянието си върху служителите, околната среда и обществото.
Това са изводите, които се наложиха по време на дискусиите на семинара „КСО днес", който се проведе днес.
"Фирмите, които имат в политиката си КСО – имат повече иновации, спестяват разходи, въвличат клиентите в дизайна на бъдещето, се справят с 10% по-добре в сравнение с другите фирми и потребителите оценяват това", посочи Н.Пр. Том ван Оорсхот, посланик на Холандия в България.
"Отговорността на всички нас е за устойчиво бъдеще, да защитим хората и тяхното благосъстояние, да опазим околната среда“, допълни той.
Дипломатът обясни, че КСО поощрява към прозрачност и това се отразява както в обществените поръчки, така и във водената от бизнеса политика, за която оценка дава обществото.
Според него най-добрите партньори са неправителствените организации.
По думите на Том ван Оорсхот българското правителство подкрепя кръговата икономика и това ще се види през 2018 г., когато страната ни поеме председателството на Европейския съюз (ЕС).
Анна-Мария Виламовска, секретар на президента за иновационна и здравна политика, смята, че дарителството в България е една от историческите каузи на българското общество и съобщи, че над 5 млн. лева са даренията на корпорациите за „Българската Коледа“, като за 13 години индивидуалните дарители представляват 70% от хората, които искат да видят страната си по-добро място за живеене.
„Националният център за иновации и бизнес, в който има над три хиляди представители на фирмите, е най-голямата мрежа в Холандия, в ЕС, а може би и в света, която работи по проекти, свързани с КСО. Имаме 43 партньора, работим за прилагане на европейските социални политики за устойчивост в екологията и нашето отражение върху нея, глобалното затопляне, върху намаляване на голямата разлика между бедни и богати“, съобщи Бернадин Бос, ръководител „Международни връзки и бизнес развитие“ на CSR Netherlands.
Тя предупреди, че е трудно да се отговаря за цялата верига на доставки в един бизнес процес, но е задължително за фирмите да имат информация и да носят отговорност как се спазват правилата за защита на труда, за опазване на околната среда, на конкурентността.
„КСО е свързана с начина на печелене на парите, а не какво ще се прави след това. Не можете да давате пари за благотворителност, а да не опазвате околната среда“, заяви Бернадин Бос. Тя напомни, че мрежата за КСО CSR Netherlands помага на компаниите и отделните хора от 2004 г., като разработва специфични инструменти, които са приложими за различни икономически сектори.
„Европейската комисия (ЕК) иска да ги въведе на европейско ниво, специално за малките и средните предприятия, защото така ще може да се проследи цялата верига за доставки“, информира тя какви са подходите за прилагане на кръговата и приобщаващата икономика и ползите за бизнеса.
Според Борис Колев, изпълнителен директор на CSR България, няколко са най-важните ползи за КСО: социално-отговорната стратегия, която повишава продажбите, спестява природни ресурси, мотивира служителите, повишава доверието в компаниите. Той очерта промяна в посоката на КСО, която въпреки че все още е в PR и маркетинг отдела на компанията, вече се премества в управлението, което се занимава с човешките ресурси.
Колев определи тази тенденция като най-правилната, както и факта, че конкурентни компании в България се обединяват в името на кауза. Като пример той даде благотворителността. „Акцентът сега пада върху образованието, в подкрепа на младежката заетост и доброволчеството, променят се ценностите“, убеден е Колев.
Думите му бяха подкрепени от примера, който даде Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell Bulgaria. “Работим със седем училища и университети по проекта Shell Eco-marathon и целта ни е да повишим капацитета на обществото с образование. Автомобилите на студенти от Русенския технически университет „Ангел Кънчев“ са предизвикателство в търсенето на иновации и енергийна ефективност на пътя.“
По думите ѝ решенията, които търси фирмата, са дългосрочни, защото младите хора се учат как да управляват проекти, как да си търсят спонсори.
„През 2014 г. формулирахме целите си за устойчивост и това е хората да се финансово овластени, що се отнася до банкирането“, посочи и Егберт Вурман, изпълнителен директор на ING Bank България. Той е категоричен, че ако те се чувстват по-сигурни, това ще добър резултат при оценка на риска за всеки клиент.


Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода в събота
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри