Променената такса за изземване на наносни отложения от река Дунав, както и увеличената такса за водовземане за промишлено водоснабдяване за промиване на инертни материали, предизвика недоволството на Българската асоциация на дунавските драгажни предприятия.
В протестно отворено писмо до Министерския съвет и 43-то Народно събрание от браншовата асоциация настояват за преразглеждане на дискриминационното, според организацията, постановление на кабинета Борисов, “което цели умишлено унищожаване на фирмите от бранша и обрича стотици семейства на безработица”, съобщи БНР.
Асоциацията обединява шест предприятия, които вече над 50 години са тясноспециализирани в добива на инертни материали от река Дунав.
Представителите на драгажаните предприятия са от Видин, Велико Търново, Враца, Плевен, Русе, Свищов, Силистра и Монтана.
В писмото си от асоциацията посочват, че таксите са завишени “без мотиви, обществени обсъждания или каквито и да е разумни доводи и аргументи”.
Юристът Иво Атанасов, който е член на асоциацията, обясни пред националното радио, че разходите по този добив са изключително високи.
Той съобщи, че организацията от пет години води безрезултатна кореспонденция с министри и депутати от Северна България.
“Още от 2009 г. започна въвеждането на административни мерки в тежест на бизнеса, които доведоха до многократно увеличение на тези такси. До 2011 г. се справяхме, но Министерският съвет прие тарифа за водоползване и увеличи таксата на добит материал. Въпреки писмата до 40 депутати от Северна България от 41-то, 42-то и 43-то НС и всички министри, пет години ни уверяват, че таксата ще бъде намалена", казва той.
По думите му таксата не е намалена, а на 29 декември Министерският съвет приема нова тарифа и таксата е увеличена от 1 лев на 2,55 лева за един куб. м наносни отложения. "Но не на база иззет материал, а на база на разрешителното“, твърди юристът.
Според Атанасов става въпрос за лобистки интереси в полза на кариерите, които добиват инертен материал от язовирите.
“Целта е да закрият драгажната дейност в река Дунав“, категоричен е той.
Той предупреди, че драгажните предприятия са готови на крайни действия – преграждане на река Дунав с плавателни съдове.
От Българската асоциация на дунавските драгажни предприятия ще изпратят писмо и до президента Радев, като се надяват още служебното правителство да приеме постановление, което да промени таксите.
„Иконoмическият ефект за региона ще се измерва в закриването на 600-700 работни места", заяви Иво Атанасов.


ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рама
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат