Предложените в края на миналата седмица промени в Кодекса за застраховането са изцяло необосновани, коментира в интервю за БТА адвокат Деян Николов, който над 10 години се занимава със застрахователно право.
Той посочва, че без обществено обсъждане и без мотиви между първо и второ четене в бюджетната комисия на парламента са добавени изменения на Кодекса за застраховането, които ощетяват пострадалите и близките на загиналите в катастрофи.
Според него с промените дължимите от застрахователите обезщетения при смърт ще бъдат намалени над 5 пъти. Това се отнася и за катастрофи, настъпили преди приемането на проекта, каквато е катастрофата край Своге например. Промяната ще ощети по думите му и тези, които чакат обезщетения от "Олимпик".
Според юриста ще последва драстично орязване на обезщетенията и значително завишаване на печалбите на застрахователите.
Във връзка с тълкувателното решение на ВКС от 21 юни, с което бе разширен кръгът на лицата, имащи право на обезщетение при смърт след ПТП, той смята, че това категорично не може да бъде основание за приемането на подобни промени.
Деян Николов смята, че застрахователите тълкуват неправилно решението. Той изтъква, че роднините извън тесния семеен кръг (деца, съпруг, съпруга) ще трябва да доказват силата на връзката и че са претърпели и значителни страдания.
„Твърденията на застрахователите, че едва ли не щели да загубят 1 млрд. лева само за вече настъпилите ПТП-та, са крайно необосновани“, казва Николов.
Реална преценка според него ще се направи след 2-3 години при формирана съдебна практика.
За цената на застраховката „Гражданска отговорност“ той казва: „Поскъпването на застраховката вече е факт, като прогнозата ми е, че в следващите години цената й ще продължи да се увеличава“.
„На практика се получава така, че застрахователите хем вдигат цената на застраховката "Гражданска отговорност", хем предлагат, чрез изменение на закона, в пъти да бъдат намалени размерите на обезщетенията, които ще изплащат занапред“, казва юристът.
„Правилното решение е да се въведе бонус-малус системата, за която се говори от много години. По този начин тези водачи на автомобили, които са чести нарушители на правилата за движение по пътищата, ще заплащат по-скъпа "Гражданска отговорност", а за тези, които спазват правилата на пътя, цената няма да се вдига, предлага той.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан