България е на едно от последните места по безопасност на превозите с железопътен транспорт в ЕС. Това води до редица рискове за хората, имуществото и околната среда, каза пред БНР независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова.
Тя посочи, че твърдението ѝ е основано на данни за техническото състояние на инфраструктурата, на подвижния състав, за обвързаността с останалите видове транспорт и редица други показатели, по които не можем да постигнем минималните изисквания на Еврокомисията.
Повод за коментара е инцидентът, при който влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.
„Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт – с персонал, подвижен състав, инфраструктура“, каза Христова.
Тя потвърди, че у нас жп инфраструктурата не е натоварена и има доста излишен капацитет. Скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите и нуждата от ремонти. Крайният клиент пък изисква бързи и безопасни доставки.
Според експерта основна причина за железопътните инциденти идва от неслучващата се превенция, липсата на квалифициран персонал и финансовите ресурси.
Докато е работила в българската администрация, Христова работи по Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.
„В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", това заяви по случая в Пловдив шефът на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов.


ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната
В кадър: Ден преди Никулден, опашки за риба на Женския пазар
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина