Килимарството е процес от труд и неизчерпаема творческа фантазия, но у нас то се нуждае от сериозна държавна подкрепа, за да просъществува като бизнес. Това е мнението на Нино Парпулов, съосновател на килимарница "Хемус", изказано в предаването "Бизнес среща" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Произвеждаме чипровски, котленски, персийски, френски килими", каза той и посочи, че 2/3-ти от нещата са математика и знания, с помощта на които се постига желаният ефект и цветове. „Комерсиалните килими се произвеждат с много малко на брой цветове – от четири до 12 цвята, и за да станат продаваеми килимите, ги перат химично. При нас има килими с над 60 цвята. Големите размери обаче няма как да се перат, защото на квадратен метър теглото е 3,5 кг., а вълната е хигроскопична и приема три пъти повече от теглото си", посочи експертът.
Нино Парпулов разкри и други тайни от килимарството. „Един килим от порядъка на 160 квадрата сух тежи около 750 кг. Максимумът, който сме произвели, е 180 квадрата. Такъв голям килим се изработва в рамките на пет-шест месеца при достатъчно ангажирани служители. Максималната ширина на моя стан е 8,10 метра и това позволява минимум осем жени да работят едновременно в една смяна. Сега не произвеждаме повече от 350 килима месечно. Материалите са български. Преде се в Велбъжд, Кюстендил."
По думите на съоснователя на килимарница „Хемус" цената се формира на база скоростта на тъкане.
„Клиентите ни са 100% чуждестранни – от Холандия, Англия, Германия, но се целим и към Франция. Най-скъпият ни килим е за лятната резиденция. По последна информация през това килим са преминали 5 млн. туристи", отбеляза още Нино Парпулов.
Още тайни за килимарството може да научите от видео материала.