Близо 80% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 3,8 процентни пункта повече в сравнение с 2019 година, показват резултатите от проведеното през тази година изследване на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационните и комуникационни технологии (ИКТ).
Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 68% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 59,4%.
Относителен дял на домакинствата с достъп до интернет по видове връзки
С най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (85,9%), а с най-нисък е Северозападният район – 66,2%.
От домакинствата, живеещи в градовете, 83,8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 63,4%.
Семействата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96,1% от тях имат достъп до интернет при 75,5% за домакинствата без деца.
Относителен дял на домакинствата с достъп до интернет по статистически райони, местоживеене и видове домакинства през 2020 година
Използване на интернет
През тази година 69,2% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 56,7% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден, отчита НСИ.
Най-активни потребители на интернет са лицата с висше образование (93,8%), както и младите хора на възраст между 16 и 24 години – 91,5%.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 58,5% посочват, че извършват телефонни или видеоразговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat), а 54,7% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat и др.).
Относителен дял на лицата по цели на използване на интернет и пол през 2020 година
Относителният дял на лицата, които използват складово пространство в интернет (т.нар. облачни услуги) за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове, е 24,2%, като потребители на облачни услуги са 25,7% от мъжете и 22,7% от жените. Най-активни ползватели на този вид услуга са младите хора на възраст между 16 и 24 години - 43%.
Взаимодействие с публични институции
Проучването на НСИ показва, че през последните 12 месеца 26,9% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт, за да получат информация от уебсайт или приложение на публична институция - 19%; за да подадат онлайн попълнени формуляри, декларации или отчети - 15%; за да изтеглят официални документи, формуляри, декларации, отчети и др. – 14,4%.
При използването на предлаганите онлайн услуги от публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 27,4 и 26,5%.
Електронна търговия
Делът на лицата, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 15,6%, като 15,4% купуват стоки, а 6,7% - дигитални продукти и услуги.
Най-активни при купуването на стоки и услуги по интернет са лицата с висше образование с относителен дял 31,7%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 години (25,5%) и 25 - 34 години (25,4%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 16,2 и 15%.
Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са дрехи, обувки и аксесоари (75,3%), а най-купуваните услуги са свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) – 21,1%.
Относителен дял на лицата, които пазаруват по интернет, по видове стоки и услуги за лични цели през 2020 година
От пазарувалите по интернет през последните три месеца 59,7% купуват стоки и услуги между един и два пъти, а 31,9% правят от три до пет покупки. Общата стойност на онлайн покупките на 31,3% от потребителите е между 100 и 199 лв., 29,9% пазаруват онлайн за по-малко от 100 лв., а при 25,4% стойността е между 200 и 599 лева.
Поверителност и защита на личната информация в интернет
През тази година 42,3% от лицата, които извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет, е за да се запознаят с политиката на даден уебсайт за защита на личните данни на потребителите – 33,5%; за да ограничат или да откажат достъпа до информация за географското местоположение – 18,2%; както и да ограничат достъпа до профил или до собствено съдържание в социални медии – 14,5%.
Всяко трето лице (31,4%) има притеснения, че действията му в интернет се записват с цел показване на съобразени с интересите реклами, а 8,7% от лицата използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на дейността им в интернет.
Почти половината от лицата (45,5%) са запознати с факта, че „бисквитките“ (cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на уебсайтовете, които посещават, а 14,6% са променяли настройките на интернет браузъра си, за да ограничат броя на „бисквитките“, които се съхраняват на устройствата им.
През тази година 60% от лицата използват смартфон за лични цели, като най-активни ползватели са лицата във възрастовата група 16 - 24 години (83,8%), следвани от тези на възраст 25 - 34 години (81,8%).
Относителен дял на лицата, които използват смартфон за лични цели, по пол и възраст през 2020 година
От лицата, които използват смартфон, 64,6% го защитават чрез софтуер като антивирусно или антиспам приложение, или защитна стена; 42,2% поне веднъж са ограничавали или отказвали достъп на различни приложения до лична информация (напр. местоположение, списък с контакти, снимки); 13,6% са претърпели загуба на информация, документи, снимки и други данни в резултат на вирус или други зловредни програми.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО