За първото полугодие на тази година има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби от търговия в интернет в Комисията за защита на потребителите (КЗП) спрямо същия период за миналата година. Това обяви Димитър Маргаритов, председател на комисията, на събитие, което всяка година събира представители на държавни органи, потребителски и търговски организации, за да обсъдят предизвикателствата пред потребители и търговци при онлайн пазаруване.
Негов организатор е Европейският потребителски център в България към Комисията за защита на потребителите и Министерството на икономиката.
„Търговията в интернет бележи ръст всяка година. Респективно в нашето ежедневие не е рядкост потребителите да станат жертва на нелоялни търговци, въпреки че стабилно нараства броя на потребителите, които знаят добре правата си и умеят да ги отстояват“, коментира Маргаритов, цитиран от пресцентъра на икономическото ведомство.
Председателят на КЗП е на мнение, че нормативната уредба реагира малко по-бавно на стремителното развитие на онлайн търговията, особено когато се отнася за продажбите в социалните мрежи. „Това прави подобни събития изключително полезни и навременни, защото е необходимо да има непрекъсната обмяна на добри практики и опит“, отбеляза Маргаритов.
Според Соня Спасова, директор на ЕПЦ България, потребителите, които имат проблеми при онлайн пазаруване, най-често търсят помощта на Центъра заради трудности да върнат поръчката или заради стока, която не са получили или е била забавена.
„Информационните кампании в страната, които организираме от ЕПЦ България, както и всекидневният диалог с потребители, търговци и институции по телефон, имейл, в социалните мрежи или на лични срещи имат за цел да популяризират не само потребителските права, но и задължения, както и добрите практики за тяхната защита“, напомни тя.
Богомил Николов, председател на Асоциация „Активни потребители“, призова потребителите да бъдат особено внимателни, когато пазаруват през социалните мрежи. „Ако отсреща стои друго физическо лице, то правата им да върнат стоката до 14 дни след покупката или да се възползват от двугодишния срок на гаранция, няма как да бъдат спазени“, потвърди Николов.
По думите на Жанет Найденова, председател на Българска е-комерс асоциация, тази година над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% – от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът, което е притеснително.
Тя цитира проучване в БЕА, според което между 7 и 20% (в зависимост от типа продукти) от поръчаните пратки не се вземат от потребителите от офиса на куриера, при което не само губят фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е „зелената“ страна на проблема.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?