Бългapитe нaй-чecтo взeмaт пoтpeбитeлcĸи ĸpeдити зa peмoнт нa дoмa. Това става ясно от национално представително онлайн проучване, направено от Gemius по поръчка на Пощенска банка. Според данните 35% анкетираните са посочили, че кредитът им е именно за ремонт.
Втората най-често посочвана причина за теглене на заем е обединяване на задълженията, като този отговор са посочили 34% от запитаните. Следват покупка на автомобил (24%) и обзавеждане на дома (22%).
11% от потребителите използват потребителски кредит, за да финансират почивката си.
цел
Според кредитната институция продължава тенденцията за ръст в потребителското кредитиране през първата половина на 2019 г. В унисон с подобрените макроикономически показатели в страната се наблюдава увеличаване на средния размер на новоотпуснатите потребителски кредити от 7,2% и той достига за 2019 г. средна сума от близо 13 400 лв. ̶ при 12 500 лв. година по-рано. Сред основните причини за това са добрите условия по потребителските кредити, ниската безработица и благоприятната икономическа перспектива. Средният срок за изплащане на кредита остава 5 години.
Изследването на Gemius показва още, че средната сума на потребителски кредит, която ползват клиентите за ремонт на дома, е близо 12 800 лв., а за почивка ̶ 3 800 лв. Малко по-малка е инвестицията за обзавеждане на дома – близо 9 400 лв.
пк
Близо 1/3 от хората, участвали в проучването (36%), които имат потребителски кредит, твърдят, че тегленето му създава улеснение. 28% посочват, че предпочитат да планират разходите си спрямо доходите си, за 13% от анкетираните тегленето на потребителски кредит е необходимост, а за 7% от тях – това е част от ежедневието.
Най-често потребителски кредит ползват хора с висше образование, на възраст между 40 и 50 години, малко повече жени, отколкото мъже, семейни и със среден доход от 900 до 2 000 лева на месец. По-високият финансов профил на кредитоискателите е свързан и с наличието на по-високо образование и заемана длъжност. Дори и изтеглили кредит, потребителите продължават да пътуват, да излизат и да спортуват. Разполагат с бюджет от 400 до 800 лв. за свободно време, като пътуват повече от 2 пъти годишно в България и също толкова в чужбина; посещават ресторант веднъж на две-три седмици, кино веднъж на няколко седмици, фитнес веднъж на две-три седмици и прекарват време с приятели навън няколко пъти седмично.
Експертите на банката отчитат още, че клиентите търсят също така продукти и услуги към потребителските кредити, носещи допълнителна добавена стойност. Данните на банката показват още, че 76% от клиентите, които имат потребителски кредит, проявяват интерес към ползване на кредитна карта за финансиране на различни покупки през летния сезон. С нея могат да се възползват от редица отстъпки и привилегии при пътуване, резервиране на хотел, закупуване на самолетни билети и др.
сс


Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями